ŠKODA AUTO dodala zákazníkům v roce 2020 celkem 1 004 800 vozů a již posedmé v řadě tak překonala milionovou hranici. Na pozadí náročné situace spojené s pandemií koronaviru tento výsledek jasně potvrzuje účinnost přijatých opatření na podporu prodeje. Po uzavření českých výrobních závodů a dočasném přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku, dokázala ŠKODA AUTO již v červnu zlepšit své výsledky na mezinárodních trzích. Vedle rozsáhlých restartovacích programů na podporu prodeje k tomu přispěla také atraktivní a moderní modelová paleta.
Navzdory vysoké zátěži a náročným výzvám v souvislosti s pandemií koronaviru dodala ŠKODA AUTO v roce 2020 svým zákazníkům na celém světě 1 004 800 vozů. Česká automobilka zavedla restartovací programy na podporu obchodních partnerů, individuálně přizpůsobené podmínkám jednotlivých trhů, aby tak co nejlépe kompenzovala dočasné přerušení mezinárodních prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku. Pozitivní vývoj dodávek zákazníkům ve druhé polovině roku potvrdil účinnost přijatých opatření. Navzdory přetrvávajícím náročným rámcovým podmínkám dodala česká automobilka v období od července do prosince zákazníkům na celém světě celkem 578 100 vozů (první pololetí 2020: 426 700 vozů). Za uplynulých 12 měsíců ŠKODA AUTO na mnoha trzích také potvrdila svůj úspěšný kurz: v Turecku dodala automobilka zákazníkům 24 200 vozů (+56,3 %) a v Egyptě 5 500 vozů (+52,8 %). V Evropě automobilka navíc zvýšila svůj tržní podíl na 5,4 %. V Rusku dosáhla ŠKODA AUTO nového rekordu a zvýšila dodávky na 94 600 vozů (+6,8 %).
Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer říká: „Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro ŠKODA AUTO velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz. Celý tým v této náročné době projevil vysokou odolnost a opravdové nadšení pro věc. Do budoucna se díváme s optimismem: značka ŠKODA má připraveno mnoho produktových novinek, od kterých si hodně slibujeme. Přesto však zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích.“
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu Alain Favey dodává: „Díky skvělému týmovému výkonu se nám v uplynulém roce podařilo úspěšně pokračovat v nastoleném kurzu i pod tlakem pandemie koronaviru. Chtěl bych srdečně poděkovat všem zaměstnankyním a zaměstnancům našich dealerství za jejich úsilí, flexibilitu a za vynikající péči o zákazníky. Tohoto úspěchu jsme dosáhli jen díky jejich enormnímu nasazení. Uplynulých dvanáct měsíců současně představovalo také velkou zatěžkávací zkoušku, která nám ale ukázala, že naše strategie funguje, programy jsou efektivní a o naši atraktivní modelovou paletu je mezi zákazníky zájem. Proto se i já na nejbližší měsíce dívám s mírným optimismem, i když s ohledem na aktuální situaci spojenou s pandemií není možné spolehlivě odhadovat prognózu vývoje trhu.“
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům (leden až prosinec 2019: 520 500 vozů; -16,5 %), v prosinci pak bylo zákazníkům dodáno 41 700 vozů (prosinec 2019: 42 200 vozů; -1,2 %). V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozů (leden až prosinec 2019: 191 200 vozů; -15,4 %). V prosinci zde značka ŠKODA zaznamenala nárůst o 10,8 % na 16 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 15 000 vozů).
Ve střední Evropě dodala ŠKODA AUTO od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů (leden až prosinec 2019: 215 800; -15,7 %). V prosinci v tomto regionu automobilka zaznamenala 14 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 17 700 vozů; -17,2 %). Svůj tržní podíl zde značka ŠKODA zvýšila o 1,74 procentního bodu na 19,65 %. Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2020 o 11,6 % na 83 200 (leden až prosinec 2019: 94 200 vozů). Tržní podíl se zvýšil o 3,34 procentního bodu na 41,0 %. V prosinci zde automobilka dodala zákazníkům 7 100 vozů (prosinec 2019: 7 000 vozů; +1,1 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 39 800 vozů (leden až prosinec 2019: 50 200 vozů; -20,8 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 4 300 vozů (prosinec 2019: 4 300 vozů; -1,8 %).
V Rusku dosáhla automobilka nového rekordu a zvýšila své dodávky o 6,8 % na 94 600 vozů (leden až prosinec 2019: 88 600 vozů). V prosinci zde značka ŠKODA dodala zákazníkům 9 700 vozů (prosinec 2019: 9 200 vozů; +5,8 %).
V Číně, na svém celosvětově největším trhu, zaznamenala automobilka od ledna do prosince roku 2020 celkem 173 000 dodaných vozů zákazníkům (leden až prosinec 2019: 282 000 vozů; - 38,7 %).
V Indii dodala společnost ŠKODA AUTO od ledna do prosince 2020 zákazníkům 10 900 vozů (leden až prosinec 2019: 15 100 vozů; -27,9 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 1400 vozů (prosinec 2019: 1 800 vozů; -23,0 %).
V Turecku si značka ŠKODA výrazně polepšila. Od ledna do prosince 2020 zvýšila automobilka dodávky zákazníkům o 56,3 % na 24 200 vozů (leden až prosinec 2019: 15 500 vozů). V prosinci na tento trh dodala automobilka 2 800 vozů, což odpovídá nárůstu o 10,7 % (prosinec 2019: 2 500 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA v roce 2020 (v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):ŠKODA OCTAVIA (257 400; -29,2 %)ŠKODA KAROQ (137 200; -10,1 %)ŠKODA KODIAQ (131 600; -23,4 %)ŠKODA KAMIQ (128 500; +99,0 %)ŠKODA FABIA (105 500; -39,0 %)ŠKODA SUPERB (86 200; -17,8 %)ŠKODA RAPID (79 700; -43,9 %)ŠKODA SCALA (63 200; +61,7 %)ŠKODA CITIGO (15 000; pouze Evropa; -)ŠKODA ENYAQ iV (600; –)
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.