ŠKODA AUTO dodala zákazníkům v roce 2020 celkem 1 004 800 vozů a již posedmé v řadě tak překonala milionovou hranici. Na pozadí náročné situace spojené s pandemií koronaviru tento výsledek jasně potvrzuje účinnost přijatých opatření na podporu prodeje. Po uzavření českých výrobních závodů a dočasném přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku, dokázala ŠKODA AUTO již v červnu zlepšit své výsledky na mezinárodních trzích. Vedle rozsáhlých restartovacích programů na podporu prodeje k tomu přispěla také atraktivní a moderní modelová paleta.
Navzdory vysoké zátěži a náročným výzvám v souvislosti s pandemií koronaviru dodala ŠKODA AUTO v roce 2020 svým zákazníkům na celém světě 1 004 800 vozů. Česká automobilka zavedla restartovací programy na podporu obchodních partnerů, individuálně přizpůsobené podmínkám jednotlivých trhů, aby tak co nejlépe kompenzovala dočasné přerušení mezinárodních prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku. Pozitivní vývoj dodávek zákazníkům ve druhé polovině roku potvrdil účinnost přijatých opatření. Navzdory přetrvávajícím náročným rámcovým podmínkám dodala česká automobilka v období od července do prosince zákazníkům na celém světě celkem 578 100 vozů (první pololetí 2020: 426 700 vozů). Za uplynulých 12 měsíců ŠKODA AUTO na mnoha trzích také potvrdila svůj úspěšný kurz: v Turecku dodala automobilka zákazníkům 24 200 vozů (+56,3 %) a v Egyptě 5 500 vozů (+52,8 %). V Evropě automobilka navíc zvýšila svůj tržní podíl na 5,4 %. V Rusku dosáhla ŠKODA AUTO nového rekordu a zvýšila dodávky na 94 600 vozů (+6,8 %).
Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer říká: „Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro ŠKODA AUTO velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz. Celý tým v této náročné době projevil vysokou odolnost a opravdové nadšení pro věc. Do budoucna se díváme s optimismem: značka ŠKODA má připraveno mnoho produktových novinek, od kterých si hodně slibujeme. Přesto však zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích.“
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu Alain Favey dodává: „Díky skvělému týmovému výkonu se nám v uplynulém roce podařilo úspěšně pokračovat v nastoleném kurzu i pod tlakem pandemie koronaviru. Chtěl bych srdečně poděkovat všem zaměstnankyním a zaměstnancům našich dealerství za jejich úsilí, flexibilitu a za vynikající péči o zákazníky. Tohoto úspěchu jsme dosáhli jen díky jejich enormnímu nasazení. Uplynulých dvanáct měsíců současně představovalo také velkou zatěžkávací zkoušku, která nám ale ukázala, že naše strategie funguje, programy jsou efektivní a o naši atraktivní modelovou paletu je mezi zákazníky zájem. Proto se i já na nejbližší měsíce dívám s mírným optimismem, i když s ohledem na aktuální situaci spojenou s pandemií není možné spolehlivě odhadovat prognózu vývoje trhu.“
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům (leden až prosinec 2019: 520 500 vozů; -16,5 %), v prosinci pak bylo zákazníkům dodáno 41 700 vozů (prosinec 2019: 42 200 vozů; -1,2 %). V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozů (leden až prosinec 2019: 191 200 vozů; -15,4 %). V prosinci zde značka ŠKODA zaznamenala nárůst o 10,8 % na 16 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 15 000 vozů).
Ve střední Evropě dodala ŠKODA AUTO od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů (leden až prosinec 2019: 215 800; -15,7 %). V prosinci v tomto regionu automobilka zaznamenala 14 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 17 700 vozů; -17,2 %). Svůj tržní podíl zde značka ŠKODA zvýšila o 1,74 procentního bodu na 19,65 %. Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2020 o 11,6 % na 83 200 (leden až prosinec 2019: 94 200 vozů). Tržní podíl se zvýšil o 3,34 procentního bodu na 41,0 %. V prosinci zde automobilka dodala zákazníkům 7 100 vozů (prosinec 2019: 7 000 vozů; +1,1 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 39 800 vozů (leden až prosinec 2019: 50 200 vozů; -20,8 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 4 300 vozů (prosinec 2019: 4 300 vozů; -1,8 %).
V Rusku dosáhla automobilka nového rekordu a zvýšila své dodávky o 6,8 % na 94 600 vozů (leden až prosinec 2019: 88 600 vozů). V prosinci zde značka ŠKODA dodala zákazníkům 9 700 vozů (prosinec 2019: 9 200 vozů; +5,8 %).
V Číně, na svém celosvětově největším trhu, zaznamenala automobilka od ledna do prosince roku 2020 celkem 173 000 dodaných vozů zákazníkům (leden až prosinec 2019: 282 000 vozů; - 38,7 %).
V Indii dodala společnost ŠKODA AUTO od ledna do prosince 2020 zákazníkům 10 900 vozů (leden až prosinec 2019: 15 100 vozů; -27,9 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 1400 vozů (prosinec 2019: 1 800 vozů; -23,0 %).
V Turecku si značka ŠKODA výrazně polepšila. Od ledna do prosince 2020 zvýšila automobilka dodávky zákazníkům o 56,3 % na 24 200 vozů (leden až prosinec 2019: 15 500 vozů). V prosinci na tento trh dodala automobilka 2 800 vozů, což odpovídá nárůstu o 10,7 % (prosinec 2019: 2 500 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA v roce 2020 (v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):ŠKODA OCTAVIA (257 400; -29,2 %)ŠKODA KAROQ (137 200; -10,1 %)ŠKODA KODIAQ (131 600; -23,4 %)ŠKODA KAMIQ (128 500; +99,0 %)ŠKODA FABIA (105 500; -39,0 %)ŠKODA SUPERB (86 200; -17,8 %)ŠKODA RAPID (79 700; -43,9 %)ŠKODA SCALA (63 200; +61,7 %)ŠKODA CITIGO (15 000; pouze Evropa; -)ŠKODA ENYAQ iV (600; –)
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.