ŠKODA AUTO dodala zákazníkům v roce 2020 celkem 1 004 800 vozů a již posedmé v řadě tak překonala milionovou hranici. Na pozadí náročné situace spojené s pandemií koronaviru tento výsledek jasně potvrzuje účinnost přijatých opatření na podporu prodeje. Po uzavření českých výrobních závodů a dočasném přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku, dokázala ŠKODA AUTO již v červnu zlepšit své výsledky na mezinárodních trzích. Vedle rozsáhlých restartovacích programů na podporu prodeje k tomu přispěla také atraktivní a moderní modelová paleta.
Navzdory vysoké zátěži a náročným výzvám v souvislosti s pandemií koronaviru dodala ŠKODA AUTO v roce 2020 svým zákazníkům na celém světě 1 004 800 vozů. Česká automobilka zavedla restartovací programy na podporu obchodních partnerů, individuálně přizpůsobené podmínkám jednotlivých trhů, aby tak co nejlépe kompenzovala dočasné přerušení mezinárodních prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku. Pozitivní vývoj dodávek zákazníkům ve druhé polovině roku potvrdil účinnost přijatých opatření. Navzdory přetrvávajícím náročným rámcovým podmínkám dodala česká automobilka v období od července do prosince zákazníkům na celém světě celkem 578 100 vozů (první pololetí 2020: 426 700 vozů). Za uplynulých 12 měsíců ŠKODA AUTO na mnoha trzích také potvrdila svůj úspěšný kurz: v Turecku dodala automobilka zákazníkům 24 200 vozů (+56,3 %) a v Egyptě 5 500 vozů (+52,8 %). V Evropě automobilka navíc zvýšila svůj tržní podíl na 5,4 %. V Rusku dosáhla ŠKODA AUTO nového rekordu a zvýšila dodávky na 94 600 vozů (+6,8 %).
Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer říká: „Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro ŠKODA AUTO velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz. Celý tým v této náročné době projevil vysokou odolnost a opravdové nadšení pro věc. Do budoucna se díváme s optimismem: značka ŠKODA má připraveno mnoho produktových novinek, od kterých si hodně slibujeme. Přesto však zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích.“
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu Alain Favey dodává: „Díky skvělému týmovému výkonu se nám v uplynulém roce podařilo úspěšně pokračovat v nastoleném kurzu i pod tlakem pandemie koronaviru. Chtěl bych srdečně poděkovat všem zaměstnankyním a zaměstnancům našich dealerství za jejich úsilí, flexibilitu a za vynikající péči o zákazníky. Tohoto úspěchu jsme dosáhli jen díky jejich enormnímu nasazení. Uplynulých dvanáct měsíců současně představovalo také velkou zatěžkávací zkoušku, která nám ale ukázala, že naše strategie funguje, programy jsou efektivní a o naši atraktivní modelovou paletu je mezi zákazníky zájem. Proto se i já na nejbližší měsíce dívám s mírným optimismem, i když s ohledem na aktuální situaci spojenou s pandemií není možné spolehlivě odhadovat prognózu vývoje trhu.“
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům (leden až prosinec 2019: 520 500 vozů; -16,5 %), v prosinci pak bylo zákazníkům dodáno 41 700 vozů (prosinec 2019: 42 200 vozů; -1,2 %). V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozů (leden až prosinec 2019: 191 200 vozů; -15,4 %). V prosinci zde značka ŠKODA zaznamenala nárůst o 10,8 % na 16 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 15 000 vozů).
Ve střední Evropě dodala ŠKODA AUTO od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů (leden až prosinec 2019: 215 800; -15,7 %). V prosinci v tomto regionu automobilka zaznamenala 14 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 17 700 vozů; -17,2 %). Svůj tržní podíl zde značka ŠKODA zvýšila o 1,74 procentního bodu na 19,65 %. Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2020 o 11,6 % na 83 200 (leden až prosinec 2019: 94 200 vozů). Tržní podíl se zvýšil o 3,34 procentního bodu na 41,0 %. V prosinci zde automobilka dodala zákazníkům 7 100 vozů (prosinec 2019: 7 000 vozů; +1,1 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 39 800 vozů (leden až prosinec 2019: 50 200 vozů; -20,8 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 4 300 vozů (prosinec 2019: 4 300 vozů; -1,8 %).
V Rusku dosáhla automobilka nového rekordu a zvýšila své dodávky o 6,8 % na 94 600 vozů (leden až prosinec 2019: 88 600 vozů). V prosinci zde značka ŠKODA dodala zákazníkům 9 700 vozů (prosinec 2019: 9 200 vozů; +5,8 %).
V Číně, na svém celosvětově největším trhu, zaznamenala automobilka od ledna do prosince roku 2020 celkem 173 000 dodaných vozů zákazníkům (leden až prosinec 2019: 282 000 vozů; - 38,7 %).
V Indii dodala společnost ŠKODA AUTO od ledna do prosince 2020 zákazníkům 10 900 vozů (leden až prosinec 2019: 15 100 vozů; -27,9 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 1400 vozů (prosinec 2019: 1 800 vozů; -23,0 %).
V Turecku si značka ŠKODA výrazně polepšila. Od ledna do prosince 2020 zvýšila automobilka dodávky zákazníkům o 56,3 % na 24 200 vozů (leden až prosinec 2019: 15 500 vozů). V prosinci na tento trh dodala automobilka 2 800 vozů, což odpovídá nárůstu o 10,7 % (prosinec 2019: 2 500 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA v roce 2020 (v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):ŠKODA OCTAVIA (257 400; -29,2 %)ŠKODA KAROQ (137 200; -10,1 %)ŠKODA KODIAQ (131 600; -23,4 %)ŠKODA KAMIQ (128 500; +99,0 %)ŠKODA FABIA (105 500; -39,0 %)ŠKODA SUPERB (86 200; -17,8 %)ŠKODA RAPID (79 700; -43,9 %)ŠKODA SCALA (63 200; +61,7 %)ŠKODA CITIGO (15 000; pouze Evropa; -)ŠKODA ENYAQ iV (600; –)
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.