ŠKODA AUTO dodala zákazníkům v roce 2020 celkem 1 004 800 vozů a již posedmé v řadě tak překonala milionovou hranici. Na pozadí náročné situace spojené s pandemií koronaviru tento výsledek jasně potvrzuje účinnost přijatých opatření na podporu prodeje. Po uzavření českých výrobních závodů a dočasném přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku, dokázala ŠKODA AUTO již v červnu zlepšit své výsledky na mezinárodních trzích. Vedle rozsáhlých restartovacích programů na podporu prodeje k tomu přispěla také atraktivní a moderní modelová paleta.
Navzdory vysoké zátěži a náročným výzvám v souvislosti s pandemií koronaviru dodala ŠKODA AUTO v roce 2020 svým zákazníkům na celém světě 1 004 800 vozů. Česká automobilka zavedla restartovací programy na podporu obchodních partnerů, individuálně přizpůsobené podmínkám jednotlivých trhů, aby tak co nejlépe kompenzovala dočasné přerušení mezinárodních prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí uplynulého roku. Pozitivní vývoj dodávek zákazníkům ve druhé polovině roku potvrdil účinnost přijatých opatření. Navzdory přetrvávajícím náročným rámcovým podmínkám dodala česká automobilka v období od července do prosince zákazníkům na celém světě celkem 578 100 vozů (první pololetí 2020: 426 700 vozů). Za uplynulých 12 měsíců ŠKODA AUTO na mnoha trzích také potvrdila svůj úspěšný kurz: v Turecku dodala automobilka zákazníkům 24 200 vozů (+56,3 %) a v Egyptě 5 500 vozů (+52,8 %). V Evropě automobilka navíc zvýšila svůj tržní podíl na 5,4 %. V Rusku dosáhla ŠKODA AUTO nového rekordu a zvýšila dodávky na 94 600 vozů (+6,8 %).
Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer říká: „Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro ŠKODA AUTO velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Rád bych poděkoval celému prodejnímu týmu, našim importérům a dealerům za toto společně vynaložené úsilí. Stejný dík patří i našim kolegyním a kolegům z výroby, řízení kvality a všem dalším škodovákům, kteří bojovali o každý vyrobený vůz. Celý tým v této náročné době projevil vysokou odolnost a opravdové nadšení pro věc. Do budoucna se díváme s optimismem: značka ŠKODA má připraveno mnoho produktových novinek, od kterých si hodně slibujeme. Přesto však zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích.“
Člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu Alain Favey dodává: „Díky skvělému týmovému výkonu se nám v uplynulém roce podařilo úspěšně pokračovat v nastoleném kurzu i pod tlakem pandemie koronaviru. Chtěl bych srdečně poděkovat všem zaměstnankyním a zaměstnancům našich dealerství za jejich úsilí, flexibilitu a za vynikající péči o zákazníky. Tohoto úspěchu jsme dosáhli jen díky jejich enormnímu nasazení. Uplynulých dvanáct měsíců současně představovalo také velkou zatěžkávací zkoušku, která nám ale ukázala, že naše strategie funguje, programy jsou efektivní a o naši atraktivní modelovou paletu je mezi zákazníky zájem. Proto se i já na nejbližší měsíce dívám s mírným optimismem, i když s ohledem na aktuální situaci spojenou s pandemií není možné spolehlivě odhadovat prognózu vývoje trhu.“
V západní Evropě zaznamenala automobilka v roce 2020 celkem 434 500 dodávek zákazníkům (leden až prosinec 2019: 520 500 vozů; -16,5 %), v prosinci pak bylo zákazníkům dodáno 41 700 vozů (prosinec 2019: 42 200 vozů; -1,2 %). V Německu, na druhém největším trhu značky, bylo zákazníkům za loňský rok dodáno celkem 161 800 vozů (leden až prosinec 2019: 191 200 vozů; -15,4 %). V prosinci zde značka ŠKODA zaznamenala nárůst o 10,8 % na 16 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 15 000 vozů).
Ve střední Evropě dodala ŠKODA AUTO od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 181 900 vozů (leden až prosinec 2019: 215 800; -15,7 %). V prosinci v tomto regionu automobilka zaznamenala 14 600 dodaných vozů (prosinec 2019: 17 700 vozů; -17,2 %). Svůj tržní podíl zde značka ŠKODA zvýšila o 1,74 procentního bodu na 19,65 %. Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2020 o 11,6 % na 83 200 (leden až prosinec 2019: 94 200 vozů). Tržní podíl se zvýšil o 3,34 procentního bodu na 41,0 %. V prosinci zde automobilka dodala zákazníkům 7 100 vozů (prosinec 2019: 7 000 vozů; +1,1 %).
Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka od ledna do prosince roku 2020 zákazníkům celkem 39 800 vozů (leden až prosinec 2019: 50 200 vozů; -20,8 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 4 300 vozů (prosinec 2019: 4 300 vozů; -1,8 %).
V Rusku dosáhla automobilka nového rekordu a zvýšila své dodávky o 6,8 % na 94 600 vozů (leden až prosinec 2019: 88 600 vozů). V prosinci zde značka ŠKODA dodala zákazníkům 9 700 vozů (prosinec 2019: 9 200 vozů; +5,8 %).
V Číně, na svém celosvětově největším trhu, zaznamenala automobilka od ledna do prosince roku 2020 celkem 173 000 dodaných vozů zákazníkům (leden až prosinec 2019: 282 000 vozů; - 38,7 %).
V Indii dodala společnost ŠKODA AUTO od ledna do prosince 2020 zákazníkům 10 900 vozů (leden až prosinec 2019: 15 100 vozů; -27,9 %). V prosinci činily dodávky zákazníkům 1400 vozů (prosinec 2019: 1 800 vozů; -23,0 %).
V Turecku si značka ŠKODA výrazně polepšila. Od ledna do prosince 2020 zvýšila automobilka dodávky zákazníkům o 56,3 % na 24 200 vozů (leden až prosinec 2019: 15 500 vozů). V prosinci na tento trh dodala automobilka 2 800 vozů, což odpovídá nárůstu o 10,7 % (prosinec 2019: 2 500 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA v roce 2020 (v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):ŠKODA OCTAVIA (257 400; -29,2 %)ŠKODA KAROQ (137 200; -10,1 %)ŠKODA KODIAQ (131 600; -23,4 %)ŠKODA KAMIQ (128 500; +99,0 %)ŠKODA FABIA (105 500; -39,0 %)ŠKODA SUPERB (86 200; -17,8 %)ŠKODA RAPID (79 700; -43,9 %)ŠKODA SCALA (63 200; +61,7 %)ŠKODA CITIGO (15 000; pouze Evropa; -)ŠKODA ENYAQ iV (600; –)
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.