Vozový park v Česku pomalu dobývá elektřina, ale zejména díky hybridům

AutoRoad.cz, 6. října 2020, 22:15 Google+

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., aktualizovalo ve spolupráci s Ministerstvem dopravy Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM). Analyzována jsou jak plynová (CNG, LNG, LPG), tak bateriová elektrická (BEV), plug-in hybridní (PHEV) a vodíková vozidla (FCEV).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai Ioniq EV

Hyundai Ioniq EV | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

V České republice bylo k 30. 6. 2020 evidováno více než 8 mil. vozidel, z toho 75,4 % tvořila vozidla kategorie M1, 14,8 % kategorie L a 7,2 % N1. Z pohledu NAP ČM bylo nejvíce registrací evidováno u LPG vozidel (113 765), následovala CNG vozidla (27 785), 9 650 registrací pak připadalo na BEV vozidla.

Registrace nových osobních automobilů v období leden-září 2020:
1 732 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +196 %
1 176 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +363 %
969 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -29 %
688 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +76 %

V období leden-září 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 148 319 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 42 791 registrací méně, tj. -22 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v tomto roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně je registrováno také více LPG vozidel, 29% pokles je evidován u CNG vozidel. Září bylo pro registrace EV vozidel (BEV+PHEV) po lednu druhým nejúspěšnějším měsícem (pozn. v součtu registrováno 441 vozidel s externím dobíjením.

„V uplynulých třech kvartálech bylo registrováno 2 908 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 844 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 732 bateriových elektrických (BEV; 60 %) a 1 176 plug-in hybridů (PHEV; 40 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, v měsíci září se nejnověji se na český trh zařadily automobilky Jeep (3 PHEV) a Mazda (5 BEV). Registrace plynových vozidel jsou v letošním roce ve srovnání s těmi elektrickými zastoupeny méně, celkem bylo registrováno 1657 vozidel, z toho 969 CNG a 688 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo jen 7 automobilek. V tomto segmentu dominují Škoda a Dacia, které v součtu registrovaly 85 % všech plynových vozidel.“

img-responsive

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km | foto: Volkswagen

Prvních 18 registrací Volkswagen ID.3, 20x Škoda Octavia iV
Jak se potvrdilo v závěru loňského roku a v podstatě také v průběhu tohoto roku, český trh s EV vozidly rozpohybovala Škoda Auto. V září byly registrovány první plug-in hybridní verze Škoda Octavia iV (20x). Očekáváno bylo také zahájení dodávek bateriových elektrických vozidel Volkswagen ID.3, kterých bylo v září registrováno 18.

Celkem 6 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 9 měsících registrovala celkem 1 296 osobních vozidel s externím dobíjením (707 BEV + 589 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 45 %. Celkem 328 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 274 registrací (270 BEV + 4 PHEV) pak patřilo Hyundai (10 %). Následovaly BMW (177), Volvo (131), Renault (106), Volkswagen (93) a další.

img-responsive

Průřez nové Octavie G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG) | foto: Škoda Auto

Plynová vozidla: Škoda (CNG) a Dacia (LPG)
Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 969 registrací, meziročně o 29 % méně. Tři ze čtyř těchto vozidel byly Škody (78 %), následoval Seat (11 %) a Volkswagen (11 %). Z uvedeného je zřejmá naprostá dominance „koncernových“ vozidel.

Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 95 % z těchto vozidel registrovala Dacia (652), 23 vozidel Fiat a 13 Renault.

Vytisknout

Diskuze: Vozový park v Česku pomalu dobývá elektřina, ale zejména díky hybridům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

ford transit

Ford představuje Transit s celkovou hmotností pěti tun, který je předurčen pro…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud