Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., aktualizovalo ve spolupráci s Ministerstvem dopravy Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM). Analyzována jsou jak plynová (CNG, LNG, LPG), tak bateriová elektrická (BEV), plug-in hybridní (PHEV) a vodíková vozidla (FCEV).
V České republice bylo k 30. 6. 2020 evidováno více než 8 mil. vozidel, z toho 75,4 % tvořila vozidla kategorie M1, 14,8 % kategorie L a 7,2 % N1. Z pohledu NAP ČM bylo nejvíce registrací evidováno u LPG vozidel (113 765), následovala CNG vozidla (27 785), 9 650 registrací pak připadalo na BEV vozidla.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-září 2020:1 732 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +196 %1 176 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +363 %969 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -29 %688 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +76 %
V období leden-září 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 148 319 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 42 791 registrací méně, tj. -22 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v tomto roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně je registrováno také více LPG vozidel, 29% pokles je evidován u CNG vozidel. Září bylo pro registrace EV vozidel (BEV+PHEV) po lednu druhým nejúspěšnějším měsícem (pozn. v součtu registrováno 441 vozidel s externím dobíjením.
„V uplynulých třech kvartálech bylo registrováno 2 908 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 844 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 732 bateriových elektrických (BEV; 60 %) a 1 176 plug-in hybridů (PHEV; 40 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, v měsíci září se nejnověji se na český trh zařadily automobilky Jeep (3 PHEV) a Mazda (5 BEV). Registrace plynových vozidel jsou v letošním roce ve srovnání s těmi elektrickými zastoupeny méně, celkem bylo registrováno 1657 vozidel, z toho 969 CNG a 688 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo jen 7 automobilek. V tomto segmentu dominují Škoda a Dacia, které v součtu registrovaly 85 % všech plynových vozidel.“
Prvních 18 registrací Volkswagen ID.3, 20x Škoda Octavia iVJak se potvrdilo v závěru loňského roku a v podstatě také v průběhu tohoto roku, český trh s EV vozidly rozpohybovala Škoda Auto. V září byly registrovány první plug-in hybridní verze Škoda Octavia iV (20x). Očekáváno bylo také zahájení dodávek bateriových elektrických vozidel Volkswagen ID.3, kterých bylo v září registrováno 18.
Celkem 6 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 9 měsících registrovala celkem 1 296 osobních vozidel s externím dobíjením (707 BEV + 589 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 45 %. Celkem 328 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 274 registrací (270 BEV + 4 PHEV) pak patřilo Hyundai (10 %). Následovaly BMW (177), Volvo (131), Renault (106), Volkswagen (93) a další.
Plynová vozidla: Škoda (CNG) a Dacia (LPG)Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 969 registrací, meziročně o 29 % méně. Tři ze čtyř těchto vozidel byly Škody (78 %), následoval Seat (11 %) a Volkswagen (11 %). Z uvedeného je zřejmá naprostá dominance „koncernových“ vozidel.
Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 95 % z těchto vozidel registrovala Dacia (652), 23 vozidel Fiat a 13 Renault.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.