Pokud se budete bavit s kterýmkoliv kritikem elektromobilů, pravděpodobně se bude ohánět často opakovanou frází, že „dokud jsou elektromobily nabíjeny elektrickou energií z uhelných elektráren, nejsou vlastně ekologické." Z Británie však přichází informace, podle kterých jsou elektromobily ekologičtější i v případě, kdy proud využívaný k jejich nabíjení pochází právě třeba z uhelných elektráren.
Jak informoval web AutoExpress s odkazem na BloombergNEF, poslední studie z minulého roku ukázaly, že automobily s elektrickým pohonem vypouštěly zhruba o 40 % emisí CO2 méně, než automobily s tradičním spalovacím motorem. V Británii se na tomto rozdílu však podílí i masivní přechod na obnovitelné zdroje. Jak jsou na tom ale jiné státy?
Dobrým příkladem je třeba Čína, kde elektromobily nabírají na popularitě, ovšem většina elektrické energie pochází stále z elektráren spalujících uhlí.I tak jsou ale elektromobily, alespoň co se emisí CO2 týče, čistší než vozy se spalovacími motory.
Výzkum tak pomohl přinést trochu světla do oblasti elektromobilů, jejich životnosti a vlivu na životní prostředí. Na silnicích totiž elektromobily sice působí naprosto čistě a ekologicky, ovšem největší podíl znečištění bývá přičítán právě výrobě energie pro jejich provoz.
BNEF navíc díky nově získaným datům očekává, že v budoucnu budou elektromobily ještě ekologičtější. Zdroje energie pocházející z uhelných elektráren totiž bývají stále častěji nahrazovány zdroji jako jsou solární nebo větrné farmy, které představují obnovitelný zdroj.
Oblast jiho-východní Asie je sice v oblasti obnovitelné energie výrazně pozadu za zbytkem světa, ovšem to by se podle odhadů mělo v následujících letech změnit. Prudký obrat očekávají analytici právě v Číně, která je v současnosti i největším automobilovým trhem.
Podle předpokladů BNEF by rychlé šíření obnovitelných zdrojů elektrické energie mohlo vést do roku 2040 k 90 % snížení emisí ve Velké Británii a více jak 1/3 snížení emisí v Japonsku.
Organizace také předpokládá výrazný nárůst elektrické energie získané bez emisí ze současných 38 % za rok 2018 na 63 % v roce 2040. Emise automobilů se spalovacími motory mají do té doby klesat ročně zhruba o 1,9 %, přičemž emise elektromobilů by měly ve stejné době klesat cca o 10 % ročně.
Colin McKerracher, přepravní analytik BNEF, k výzkumu uvedl: „Když automobil se spalovacím motorem sjede z výrobní linky, jsou jeho emise na kilometr pevně stanoveny. V případě elektromobilů však emise klesají s tím, jak se daří vytvářet čistší zdroje elektrické energie."
Tím však rozhodně nelze říct, že by elektromobily byly naprosto spásou bez jakýchkoliv negativ. Stále pro ně platí řada omezení, otázky vyvolává budování sítě potřebné k jejich nabíjení a opomenout nelze ani nepříliš pozitivní vliv na životní prostředí spojený s těžbou různých materiálů, které jsou využívány během výroby baterií.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.