Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

Nissan Leaf
Nissan Leaf, foto: Nissan
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. ledna 2019 15:29
Sdílej:

Pokud se budete bavit s kterýmkoliv kritikem elektromobilů, pravděpodobně se bude ohánět často opakovanou frází, že „dokud jsou elektromobily nabíjeny elektrickou energií z uhelných elektráren, nejsou vlastně ekologické." Z Británie však přichází informace, podle kterých jsou elektromobily ekologičtější i v případě, kdy proud využívaný k jejich nabíjení pochází právě třeba z uhelných elektráren.

Jak informoval web AutoExpress s odkazem na BloombergNEF, poslední studie z minulého roku ukázaly, že automobily s elektrickým pohonem vypouštěly zhruba o 40 % emisí CO2 méně, než automobily s tradičním spalovacím motorem. V Británii se na tomto rozdílu však podílí i masivní přechod na obnovitelné zdroje. Jak jsou na tom ale jiné státy?

Dobrým příkladem je třeba Čína, kde elektromobily nabírají na popularitě, ovšem většina elektrické energie pochází stále z elektráren spalujících uhlí.I tak jsou ale elektromobily, alespoň co se emisí CO2 týče, čistší než vozy se spalovacími motory.

Výzkum tak pomohl přinést trochu světla do oblasti elektromobilů, jejich životnosti a vlivu na životní prostředí. Na silnicích totiž elektromobily sice působí naprosto čistě a ekologicky, ovšem největší podíl znečištění bývá přičítán právě výrobě energie pro jejich provoz.

BNEF navíc díky nově získaným datům očekává, že v budoucnu budou elektromobily ještě ekologičtější. Zdroje energie pocházející z uhelných elektráren totiž bývají stále častěji nahrazovány zdroji jako jsou solární nebo větrné farmy, které představují obnovitelný zdroj.

Oblast jiho-východní Asie je sice v oblasti obnovitelné energie výrazně pozadu za zbytkem světa, ovšem to by se podle odhadů mělo v následujících letech změnit. Prudký obrat očekávají analytici právě v Číně, která je v současnosti i největším automobilovým trhem.

Podle předpokladů BNEF by rychlé šíření obnovitelných zdrojů elektrické energie mohlo vést do roku 2040 k 90 % snížení emisí ve Velké Británii a více jak 1/3 snížení emisí v Japonsku.

Organizace také předpokládá výrazný nárůst elektrické energie získané bez emisí ze současných 38 % za rok 2018 na 63 % v roce 2040. Emise automobilů se spalovacími motory mají do té doby klesat ročně zhruba o 1,9 %, přičemž emise elektromobilů by měly ve stejné době klesat cca o 10 % ročně.

Colin McKerracher, přepravní analytik BNEF, k výzkumu uvedl: „Když automobil se spalovacím motorem sjede z výrobní linky, jsou jeho emise na kilometr pevně stanoveny. V případě elektromobilů však emise klesají s tím, jak se daří vytvářet čistší zdroje elektrické energie."

Tím však rozhodně nelze říct, že by elektromobily byly naprosto spásou bez jakýchkoliv negativ. Stále pro ně platí řada omezení, otázky vyvolává budování sítě potřebné k jejich nabíjení a opomenout nelze ani nepříliš pozitivní vliv na životní prostředí spojený s těžbou různých materiálů, které jsou využívány během výroby baterií.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.