Pokud se budete bavit s kterýmkoliv kritikem elektromobilů, pravděpodobně se bude ohánět často opakovanou frází, že „dokud jsou elektromobily nabíjeny elektrickou energií z uhelných elektráren, nejsou vlastně ekologické." Z Británie však přichází informace, podle kterých jsou elektromobily ekologičtější i v případě, kdy proud využívaný k jejich nabíjení pochází právě třeba z uhelných elektráren.
Jak informoval web AutoExpress s odkazem na BloombergNEF, poslední studie z minulého roku ukázaly, že automobily s elektrickým pohonem vypouštěly zhruba o 40 % emisí CO2 méně, než automobily s tradičním spalovacím motorem. V Británii se na tomto rozdílu však podílí i masivní přechod na obnovitelné zdroje. Jak jsou na tom ale jiné státy?
Dobrým příkladem je třeba Čína, kde elektromobily nabírají na popularitě, ovšem většina elektrické energie pochází stále z elektráren spalujících uhlí.I tak jsou ale elektromobily, alespoň co se emisí CO2 týče, čistší než vozy se spalovacími motory.
Výzkum tak pomohl přinést trochu světla do oblasti elektromobilů, jejich životnosti a vlivu na životní prostředí. Na silnicích totiž elektromobily sice působí naprosto čistě a ekologicky, ovšem největší podíl znečištění bývá přičítán právě výrobě energie pro jejich provoz.
BNEF navíc díky nově získaným datům očekává, že v budoucnu budou elektromobily ještě ekologičtější. Zdroje energie pocházející z uhelných elektráren totiž bývají stále častěji nahrazovány zdroji jako jsou solární nebo větrné farmy, které představují obnovitelný zdroj.
Oblast jiho-východní Asie je sice v oblasti obnovitelné energie výrazně pozadu za zbytkem světa, ovšem to by se podle odhadů mělo v následujících letech změnit. Prudký obrat očekávají analytici právě v Číně, která je v současnosti i největším automobilovým trhem.
Podle předpokladů BNEF by rychlé šíření obnovitelných zdrojů elektrické energie mohlo vést do roku 2040 k 90 % snížení emisí ve Velké Británii a více jak 1/3 snížení emisí v Japonsku.
Organizace také předpokládá výrazný nárůst elektrické energie získané bez emisí ze současných 38 % za rok 2018 na 63 % v roce 2040. Emise automobilů se spalovacími motory mají do té doby klesat ročně zhruba o 1,9 %, přičemž emise elektromobilů by měly ve stejné době klesat cca o 10 % ročně.
Colin McKerracher, přepravní analytik BNEF, k výzkumu uvedl: „Když automobil se spalovacím motorem sjede z výrobní linky, jsou jeho emise na kilometr pevně stanoveny. V případě elektromobilů však emise klesají s tím, jak se daří vytvářet čistší zdroje elektrické energie."
Tím však rozhodně nelze říct, že by elektromobily byly naprosto spásou bez jakýchkoliv negativ. Stále pro ně platí řada omezení, otázky vyvolává budování sítě potřebné k jejich nabíjení a opomenout nelze ani nepříliš pozitivní vliv na životní prostředí spojený s těžbou různých materiálů, které jsou využívány během výroby baterií.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?