Pokud se budete bavit s kterýmkoliv kritikem elektromobilů, pravděpodobně se bude ohánět často opakovanou frází, že „dokud jsou elektromobily nabíjeny elektrickou energií z uhelných elektráren, nejsou vlastně ekologické." Z Británie však přichází informace, podle kterých jsou elektromobily ekologičtější i v případě, kdy proud využívaný k jejich nabíjení pochází právě třeba z uhelných elektráren.
Jak informoval web AutoExpress s odkazem na BloombergNEF, poslední studie z minulého roku ukázaly, že automobily s elektrickým pohonem vypouštěly zhruba o 40 % emisí CO2 méně, než automobily s tradičním spalovacím motorem. V Británii se na tomto rozdílu však podílí i masivní přechod na obnovitelné zdroje. Jak jsou na tom ale jiné státy?
Dobrým příkladem je třeba Čína, kde elektromobily nabírají na popularitě, ovšem většina elektrické energie pochází stále z elektráren spalujících uhlí.I tak jsou ale elektromobily, alespoň co se emisí CO2 týče, čistší než vozy se spalovacími motory.
Výzkum tak pomohl přinést trochu světla do oblasti elektromobilů, jejich životnosti a vlivu na životní prostředí. Na silnicích totiž elektromobily sice působí naprosto čistě a ekologicky, ovšem největší podíl znečištění bývá přičítán právě výrobě energie pro jejich provoz.
BNEF navíc díky nově získaným datům očekává, že v budoucnu budou elektromobily ještě ekologičtější. Zdroje energie pocházející z uhelných elektráren totiž bývají stále častěji nahrazovány zdroji jako jsou solární nebo větrné farmy, které představují obnovitelný zdroj.
Oblast jiho-východní Asie je sice v oblasti obnovitelné energie výrazně pozadu za zbytkem světa, ovšem to by se podle odhadů mělo v následujících letech změnit. Prudký obrat očekávají analytici právě v Číně, která je v současnosti i největším automobilovým trhem.
Podle předpokladů BNEF by rychlé šíření obnovitelných zdrojů elektrické energie mohlo vést do roku 2040 k 90 % snížení emisí ve Velké Británii a více jak 1/3 snížení emisí v Japonsku.
Organizace také předpokládá výrazný nárůst elektrické energie získané bez emisí ze současných 38 % za rok 2018 na 63 % v roce 2040. Emise automobilů se spalovacími motory mají do té doby klesat ročně zhruba o 1,9 %, přičemž emise elektromobilů by měly ve stejné době klesat cca o 10 % ročně.
Colin McKerracher, přepravní analytik BNEF, k výzkumu uvedl: „Když automobil se spalovacím motorem sjede z výrobní linky, jsou jeho emise na kilometr pevně stanoveny. V případě elektromobilů však emise klesají s tím, jak se daří vytvářet čistší zdroje elektrické energie."
Tím však rozhodně nelze říct, že by elektromobily byly naprosto spásou bez jakýchkoliv negativ. Stále pro ně platí řada omezení, otázky vyvolává budování sítě potřebné k jejich nabíjení a opomenout nelze ani nepříliš pozitivní vliv na životní prostředí spojený s těžbou různých materiálů, které jsou využívány během výroby baterií.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.