Pokud se budete bavit s kterýmkoliv kritikem elektromobilů, pravděpodobně se bude ohánět často opakovanou frází, že „dokud jsou elektromobily nabíjeny elektrickou energií z uhelných elektráren, nejsou vlastně ekologické." Z Británie však přichází informace, podle kterých jsou elektromobily ekologičtější i v případě, kdy proud využívaný k jejich nabíjení pochází právě třeba z uhelných elektráren.
Jak informoval web AutoExpress s odkazem na BloombergNEF, poslední studie z minulého roku ukázaly, že automobily s elektrickým pohonem vypouštěly zhruba o 40 % emisí CO2 méně, než automobily s tradičním spalovacím motorem. V Británii se na tomto rozdílu však podílí i masivní přechod na obnovitelné zdroje. Jak jsou na tom ale jiné státy?
Dobrým příkladem je třeba Čína, kde elektromobily nabírají na popularitě, ovšem většina elektrické energie pochází stále z elektráren spalujících uhlí.I tak jsou ale elektromobily, alespoň co se emisí CO2 týče, čistší než vozy se spalovacími motory.
Výzkum tak pomohl přinést trochu světla do oblasti elektromobilů, jejich životnosti a vlivu na životní prostředí. Na silnicích totiž elektromobily sice působí naprosto čistě a ekologicky, ovšem největší podíl znečištění bývá přičítán právě výrobě energie pro jejich provoz.
BNEF navíc díky nově získaným datům očekává, že v budoucnu budou elektromobily ještě ekologičtější. Zdroje energie pocházející z uhelných elektráren totiž bývají stále častěji nahrazovány zdroji jako jsou solární nebo větrné farmy, které představují obnovitelný zdroj.
Oblast jiho-východní Asie je sice v oblasti obnovitelné energie výrazně pozadu za zbytkem světa, ovšem to by se podle odhadů mělo v následujících letech změnit. Prudký obrat očekávají analytici právě v Číně, která je v současnosti i největším automobilovým trhem.
Podle předpokladů BNEF by rychlé šíření obnovitelných zdrojů elektrické energie mohlo vést do roku 2040 k 90 % snížení emisí ve Velké Británii a více jak 1/3 snížení emisí v Japonsku.
Organizace také předpokládá výrazný nárůst elektrické energie získané bez emisí ze současných 38 % za rok 2018 na 63 % v roce 2040. Emise automobilů se spalovacími motory mají do té doby klesat ročně zhruba o 1,9 %, přičemž emise elektromobilů by měly ve stejné době klesat cca o 10 % ročně.
Colin McKerracher, přepravní analytik BNEF, k výzkumu uvedl: „Když automobil se spalovacím motorem sjede z výrobní linky, jsou jeho emise na kilometr pevně stanoveny. V případě elektromobilů však emise klesají s tím, jak se daří vytvářet čistší zdroje elektrické energie."
Tím však rozhodně nelze říct, že by elektromobily byly naprosto spásou bez jakýchkoliv negativ. Stále pro ně platí řada omezení, otázky vyvolává budování sítě potřebné k jejich nabíjení a opomenout nelze ani nepříliš pozitivní vliv na životní prostředí spojený s těžbou různých materiálů, které jsou využívány během výroby baterií.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?