Chiptuning, tedy možnost softwarově upravit výkon automobilu, už si mezi motoristy našel mnoho příznivců. Někteří využívají úprav řídící jednotky k ekonomičtější jízdě, jiní touží jen po maximálním výkonu, který navyšují dodatečnými úpravami. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA však z podobných úprav příliš nadšená není, o čemž ostatně svědčí její nedávní pokuta 6,5 milionu korun.
Společnost Derive Systems, pod kterou spadají dvě oblíbené značky přístrojů k softwarové úpravě motorů Bully Dog a SCT, dostala od soudu pokutu ve výši 300 000 amerických dolarů (cca 6,5 mil. Kč). Tu si měla vysloužit výrobou více než 363 000 zařízení, které porušují tzv. Clean Air Act.
Pokutou však trest pro společnost ani zdaleka nekončí. Dalších cca 6.25 milionu dolarů bude společnost Derive Systems nucena utratit za úpravu všech existujících i budoucích soudem jmenovaných ručních přístrojů k softwarové úpravě motoru tak, aby splňovaly veškeré podmínky.
Americké agentury DOJ a EPA podaly na společnost žalobu kvůli prodeji produktů, které usnadňovaly odstranění povinných zařízení potřebných ke snižování emisí. Softwarová úprava měla například resetovat parametry některých senzorů tak, že umožnila například odstranění filtru pevných částic nebo katalyzátoru. Konečná výše pokuty však nebyla rozhodnutím soudu, ale výsledkem mimo-soudní dohody.
Dohoda pro společnost Derive mimo jiné znamená, že musí omezit přístup k některým klíčovým emisním kontrolním parametrům ve veškerém svém software. Dále musí ze všech svých marketingových materiálů odstranit náznaky o možnost obejití emisních kontrol. A tím nejdůležitějším bodem dohody se stala povinnost vytvořit ověřovací program pro zákazníky, kteří se budou moci dozvědět jak jejich vozidlo funguje, jak fungují emisní kontroly a co všechno zahrnuje tzv. Clean Air Act.
Jak poznamenává web Jalopnik, suma 300 000 amerických dolarů byla zvolena proto, že víc už by si tuningová společnost nemohla dovolit.
„Po desetiletí se Američané snaží výrazně snížit škodlivé emise produkované našimi automobily a náklaďáky. Učinili jsme výrazný pokrok a vzduch je dnes čistší nad celým národem. Bohužel, ne všichni hrajeme podle pravidel. Dnešní dohoda však přinutí Derive System a její produkty k úpravě přistoupit na Clean Air Act a ukáže dalším výrobcům podobných produktů, že pokusy o obcházení emisních kontrolních systémů v autě nebude tolerováno," uvedl advokát Jeffrey H. Wood pro Justice Department’s Environment and Natural Resources Division.
„Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále spolupracovat s našimi partnery jako je EPA, abychom zastavili jednání společností poškozujících zákony na ochranu přírody a ochránili zdravý vzduch pro všechna američany.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.