Chiptuning, tedy možnost softwarově upravit výkon automobilu, už si mezi motoristy našel mnoho příznivců. Někteří využívají úprav řídící jednotky k ekonomičtější jízdě, jiní touží jen po maximálním výkonu, který navyšují dodatečnými úpravami. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA však z podobných úprav příliš nadšená není, o čemž ostatně svědčí její nedávní pokuta 6,5 milionu korun.
Společnost Derive Systems, pod kterou spadají dvě oblíbené značky přístrojů k softwarové úpravě motorů Bully Dog a SCT, dostala od soudu pokutu ve výši 300 000 amerických dolarů (cca 6,5 mil. Kč). Tu si měla vysloužit výrobou více než 363 000 zařízení, které porušují tzv. Clean Air Act.
Pokutou však trest pro společnost ani zdaleka nekončí. Dalších cca 6.25 milionu dolarů bude společnost Derive Systems nucena utratit za úpravu všech existujících i budoucích soudem jmenovaných ručních přístrojů k softwarové úpravě motoru tak, aby splňovaly veškeré podmínky.
Americké agentury DOJ a EPA podaly na společnost žalobu kvůli prodeji produktů, které usnadňovaly odstranění povinných zařízení potřebných ke snižování emisí. Softwarová úprava měla například resetovat parametry některých senzorů tak, že umožnila například odstranění filtru pevných částic nebo katalyzátoru. Konečná výše pokuty však nebyla rozhodnutím soudu, ale výsledkem mimo-soudní dohody.
Dohoda pro společnost Derive mimo jiné znamená, že musí omezit přístup k některým klíčovým emisním kontrolním parametrům ve veškerém svém software. Dále musí ze všech svých marketingových materiálů odstranit náznaky o možnost obejití emisních kontrol. A tím nejdůležitějším bodem dohody se stala povinnost vytvořit ověřovací program pro zákazníky, kteří se budou moci dozvědět jak jejich vozidlo funguje, jak fungují emisní kontroly a co všechno zahrnuje tzv. Clean Air Act.
Jak poznamenává web Jalopnik, suma 300 000 amerických dolarů byla zvolena proto, že víc už by si tuningová společnost nemohla dovolit.
„Po desetiletí se Američané snaží výrazně snížit škodlivé emise produkované našimi automobily a náklaďáky. Učinili jsme výrazný pokrok a vzduch je dnes čistší nad celým národem. Bohužel, ne všichni hrajeme podle pravidel. Dnešní dohoda však přinutí Derive System a její produkty k úpravě přistoupit na Clean Air Act a ukáže dalším výrobcům podobných produktů, že pokusy o obcházení emisních kontrolních systémů v autě nebude tolerováno," uvedl advokát Jeffrey H. Wood pro Justice Department’s Environment and Natural Resources Division.
„Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále spolupracovat s našimi partnery jako je EPA, abychom zastavili jednání společností poškozujících zákony na ochranu přírody a ochránili zdravý vzduch pro všechna američany.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.