Chiptuning, tedy možnost softwarově upravit výkon automobilu, už si mezi motoristy našel mnoho příznivců. Někteří využívají úprav řídící jednotky k ekonomičtější jízdě, jiní touží jen po maximálním výkonu, který navyšují dodatečnými úpravami. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA však z podobných úprav příliš nadšená není, o čemž ostatně svědčí její nedávní pokuta 6,5 milionu korun.
Společnost Derive Systems, pod kterou spadají dvě oblíbené značky přístrojů k softwarové úpravě motorů Bully Dog a SCT, dostala od soudu pokutu ve výši 300 000 amerických dolarů (cca 6,5 mil. Kč). Tu si měla vysloužit výrobou více než 363 000 zařízení, které porušují tzv. Clean Air Act.
Pokutou však trest pro společnost ani zdaleka nekončí. Dalších cca 6.25 milionu dolarů bude společnost Derive Systems nucena utratit za úpravu všech existujících i budoucích soudem jmenovaných ručních přístrojů k softwarové úpravě motoru tak, aby splňovaly veškeré podmínky.
Americké agentury DOJ a EPA podaly na společnost žalobu kvůli prodeji produktů, které usnadňovaly odstranění povinných zařízení potřebných ke snižování emisí. Softwarová úprava měla například resetovat parametry některých senzorů tak, že umožnila například odstranění filtru pevných částic nebo katalyzátoru. Konečná výše pokuty však nebyla rozhodnutím soudu, ale výsledkem mimo-soudní dohody.
Dohoda pro společnost Derive mimo jiné znamená, že musí omezit přístup k některým klíčovým emisním kontrolním parametrům ve veškerém svém software. Dále musí ze všech svých marketingových materiálů odstranit náznaky o možnost obejití emisních kontrol. A tím nejdůležitějším bodem dohody se stala povinnost vytvořit ověřovací program pro zákazníky, kteří se budou moci dozvědět jak jejich vozidlo funguje, jak fungují emisní kontroly a co všechno zahrnuje tzv. Clean Air Act.
Jak poznamenává web Jalopnik, suma 300 000 amerických dolarů byla zvolena proto, že víc už by si tuningová společnost nemohla dovolit.
„Po desetiletí se Američané snaží výrazně snížit škodlivé emise produkované našimi automobily a náklaďáky. Učinili jsme výrazný pokrok a vzduch je dnes čistší nad celým národem. Bohužel, ne všichni hrajeme podle pravidel. Dnešní dohoda však přinutí Derive System a její produkty k úpravě přistoupit na Clean Air Act a ukáže dalším výrobcům podobných produktů, že pokusy o obcházení emisních kontrolních systémů v autě nebude tolerováno," uvedl advokát Jeffrey H. Wood pro Justice Department’s Environment and Natural Resources Division.
„Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále spolupracovat s našimi partnery jako je EPA, abychom zastavili jednání společností poškozujících zákony na ochranu přírody a ochránili zdravý vzduch pro všechna američany.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?