Tažení za propagaci elektromobilů a plug-in hybridů je všudypřítomné, ovšem v Česku na nás dosud tolik nedopadlo. V jiných státech světa se však situace dramaticky mění, počínaje zákazem vjezdu některých dieselů do německých měst, až po plán britské vlády, podle kterého už si lidé nepostaví novou nemovitost bez nabíječky pro elektromobil.
Vzpomínáte si na časy, kdy některé vlády rozdávaly obří dotace na pořízení automobilu s dieselovým motorem, neboť měly být podle mnoha výzkumů ekologičtější? V současném tažení za čistší ovzduší se jedná o tmavou skvrnu na ekologickém štítu Velké Británie. Brzy by však mohlo přijít další absurdní rozhodnutí, které by však mohlo lidi o jejich finance naopak připravovat.
Řeč je o dokumentu „Road to Zero," který by dnes mělo předložit britské ministerstvo dopravy. Podle tohoto dokumentu, který si klade za cíl zvýšit kvalitu ovzduší ve Velké Británii, by totiž všechny nové byty a kanceláře musely být povinně vybaveny zásuvkami pro dobíjení elektromobilů.
Dokument „Road to Zero" obsahuje celou řadu nařízení a změn, které mají připravit Velkou Británii na úplný zákaz prodejů automobilů se spalovacími motory, vznětovými i zážehovými, a to již od roku 2040. Podle webu AutoExpress.co.uk, který se zprávou přišel, však vláda počítá i s úlohou hybridních vozidel, takže ty ze silnic nejspíš mizet nebudou.
Podle nové strategie však bude potřeba připravit na novou formu přepravy i silnice, což mimo jiné znamená, že v oblastech, kde je povolené parkování u chodníků, budou lampy veřejného osvětlení vybaveny zásuvkami pro dobíjení elektromobilů.
Další plány pak hovoří o investicích do technologie bezdrátového nabíjení. Pod silnicí by tak byly umístěny speciální cívky k bezdrátovému nabíjení, nad které by majitel elektromobilu či plug-in hybridu pouze najel a o nic dalšího už by se nemusel starat.
Celý tento náhlý, nucený a podle mnohých nerozumný přechod na nový typ paliva je podle britského ministra dopravy Chrise Graylinga „největší posun v technologii silniční dopravy od Benzova Patent Motorwagenu, který vznikl před 130 lety."
Takto velké plány si samozřejmě vyžádají i patřičné investice do nové infrastruktury. Podle Autoexpress.co.uk se tak společnosti pověřené novou výstavbou mohou těšit na cca 400 milionů liber z vládního financování.
Za poznámku však ještě stojí skutečnost, že britská rozvodná síť není na prudký nárůst počtu elektromobilů ani zdaleka připravena. V minulém roce se dokonce objevily zprávy, podle kterých by v případě většího množství nabíjených elektromobilů mohl hrozit v některých částech země dokonce i výpadek proudu.
Se zájmem tedy budeme sledovat, jak se Britové k celé situaci postaví a zda se návrh na povinné zásuvky pro elektromobily u novostaveb v dokumentu „Road to Zero" skutečně objeví.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?