Plasty míří do silnic. Jaké jsou výhody a rizika?

Již realizované "plastové" silnice jsou k nerozeznání od těch tradičních
Již realizované "plastové" silnice jsou k nerozeznání od těch tradičních, foto: MacRebur
Antonín Marek , AutoRoad.cz 3. července 2018 16:36
Sdílej:

Před několika desítkami let byly plasty fenoménem, nyní se však stávají palčivým problémem, se kterým si nikdo pořádně neví rady. Jedno zajímavé řešení však nabízí skotský inženýr a podnikatel Toby McCartney, podle kterého je nejlepší zužitkovat plasty jako přísadu do asfaltových silnic. Lidstvo by se tak mohlo ekologicky zbavit plastů a současně by se dala prodloužit životnost našich silnic.

Základem ambiciozního plánu bylo vyřešit dva problémy současně: tím prvním je tragická situace týkající se plastů a jejich recyklace. Tím druhým pak neustále se zhoršující kvalita silnic, se kterou bojuje stále více zemí světa.

Na možnost využívat k opravě silnic plasty přitom McCartney přišel během své výpravy do jižní Indie, kde se s dírami v silnicích vypořádávali poněkud svérázně. Díry v silnici totiž vyplnily plastem, který následně vystavili ohni. Plast se tak roztavil a vyplnil a utěsnil díry v silnicích.

Takové řešení je sice v horké Indii funkční, ovšem z ekologického hlediska se nejedná o žádnou výhru. McCartney a jeho přátelé se proto pustli do vlastních pokusů, během kterých se snažili rozpouštět plasty z recyklovaných materiálů a utvářet z nich takovou kombinaci, která by byla ideální pro výrobu "plastových" silnic. Celý proces trval poměrně dlouho a celkem bylo vytvořeno okolo 500 až 600 různých kombinací polymerů, jak McCartney sdělil CNN.

Výsledná kombinace, která vznikla pouze z odpadních plastů, je pak přeměněna do malých pelet, které se kombinují s Asfaltem a vytváří silnější a odolnější silnice. Malé granulky nahrazují zhruba 20 % původem ropného asfaltu, který se používá u klasických silnic.

Možná to zní jako poměrně malé číslo, ovšem pokud bychom měli být konkrétní, pak v jedné tuně tohoto speciálního asfaltu nalezneme cca 20 000 použitých plastových lahví a cca 70 000 igelitových tašek. Likvidace plastů tak probíhá ve velké míře, přičemž výsledek je ekonomičtější a současně funguje i jako pevnější "lepidlo" než tradiční asfalt.

Podle McCartneyho jsou jeho "plastové" silnice až o 60 % odolnější než tradiční silnice a podle laboratorních pokusů by měly vydržet dokonce až trojnásobně déle. Potvrzení těchto teorií nám však přinese pouze čas. O smysluplnosti plastových silnic už se totiž nechalo přesvědčit několik zemí světa, díky čemuž McCartneyho společnost MacRebur Plastic Roads Company staví své silnice ve Velké Británii, Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu a dokonce i v bohatých zemích Perského zálivu.

Silnice s využitím plastu se navíc několik let staví i v Indii, kde přišel s jiným unikátním řešením vědec a profesor chemie Rajagopalan Vasudevan. Jeho metoda využívá drobně nadrcené jemné plasty, které jsou smíchány s nahřátým štěrkem pro asfaltování a následně zality asfaltem. Díky tomu má opět vznikat velice silná a odolná směs. Podobným způsobem už přitom v Indii mělo být vystavěno okolo 100 000 kilometrů silnic.

Častou otázkou však bývá, zda se plasty v silnicích nemohou opět dostat do přírody a podzemních vod prostřednictvím deště. Podle McCartneyho i obhájců indické metody je však něco takového vyloučeno. „Všechny plasty jsou rozehřáty při 180 ° a následně jsou promíchány a spojeny s asfaltem do homogenní hmoty. V silnicích tak nejsou přítomny ani žádné mikroplasty," uvádí McCartney.

A zatím co odpad vznikající z plastů je podle mnohých obrovským problémem, podle McCartneyho se jedná o skvělý materiál k budování silnic. „Plasty jsou skvělé," uvádí. „Jejich dlouhá výdrž je problém v případě odpadů, ovšem nikoliv v případě, kdy dlouhou životnost vyžadujeme."

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.