Plasty míří do silnic. Jaké jsou výhody a rizika?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. července 2018, 16:36 Google+

Před několika desítkami let byly plasty fenoménem, nyní se však stávají palčivým problémem, se kterým si nikdo pořádně neví rady. Jedno zajímavé řešení však nabízí skotský inženýr a podnikatel Toby McCartney, podle kterého je nejlepší zužitkovat plasty jako přísadu do asfaltových silnic. Lidstvo by se tak mohlo ekologicky zbavit plastů a současně by se dala prodloužit životnost našich silnic.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Již realizované "plastové" silnice jsou k nerozeznání od těch tradičních

Již realizované "plastové" silnice jsou k nerozeznání od těch tradičních | foto: MacRebur

Sdílejte článek

Základem ambiciozního plánu bylo vyřešit dva problémy současně: tím prvním je tragická situace týkající se plastů a jejich recyklace. Tím druhým pak neustále se zhoršující kvalita silnic, se kterou bojuje stále více zemí světa.

Na možnost využívat k opravě silnic plasty přitom McCartney přišel během své výpravy do jižní Indie, kde se s dírami v silnicích vypořádávali poněkud svérázně. Díry v silnici totiž vyplnily plastem, který následně vystavili ohni. Plast se tak roztavil a vyplnil a utěsnil díry v silnicích.

Takové řešení je sice v horké Indii funkční, ovšem z ekologického hlediska se nejedná o žádnou výhru. McCartney a jeho přátelé se proto pustli do vlastních pokusů, během kterých se snažili rozpouštět plasty z recyklovaných materiálů a utvářet z nich takovou kombinaci, která by byla ideální pro výrobu "plastových" silnic. Celý proces trval poměrně dlouho a celkem bylo vytvořeno okolo 500 až 600 různých kombinací polymerů, jak McCartney sdělil CNN.

Výsledná kombinace, která vznikla pouze z odpadních plastů, je pak přeměněna do malých pelet, které se kombinují s Asfaltem a vytváří silnější a odolnější silnice. Malé granulky nahrazují zhruba 20 % původem ropného asfaltu, který se používá u klasických silnic.

Možná to zní jako poměrně malé číslo, ovšem pokud bychom měli být konkrétní, pak v jedné tuně tohoto speciálního asfaltu nalezneme cca 20 000 použitých plastových lahví a cca 70 000 igelitových tašek. Likvidace plastů tak probíhá ve velké míře, přičemž výsledek je ekonomičtější a současně funguje i jako pevnější "lepidlo" než tradiční asfalt.

Cesta vedoucí ke vzniku asfaltových silnic | zdroj: youtube.com

Podle McCartneyho jsou jeho "plastové" silnice až o 60 % odolnější než tradiční silnice a podle laboratorních pokusů by měly vydržet dokonce až trojnásobně déle. Potvrzení těchto teorií nám však přinese pouze čas. O smysluplnosti plastových silnic už se totiž nechalo přesvědčit několik zemí světa, díky čemuž McCartneyho společnost MacRebur Plastic Roads Company staví své silnice ve Velké Británii, Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu a dokonce i v bohatých zemích Perského zálivu.

Silnice s využitím plastu se navíc několik let staví i v Indii, kde přišel s jiným unikátním řešením vědec a profesor chemie Rajagopalan Vasudevan. Jeho metoda využívá drobně nadrcené jemné plasty, které jsou smíchány s nahřátým štěrkem pro asfaltování a následně zality asfaltem. Díky tomu má opět vznikat velice silná a odolná směs. Podobným způsobem už přitom v Indii mělo být vystavěno okolo 100 000 kilometrů silnic.

Starší reportáž BBC o plastových silnicích MacRebur | zdroj: BBC

Častou otázkou však bývá, zda se plasty v silnicích nemohou opět dostat do přírody a podzemních vod prostřednictvím deště. Podle McCartneyho i obhájců indické metody je však něco takového vyloučeno. „Všechny plasty jsou rozehřáty při 180 ° a následně jsou promíchány a spojeny s asfaltem do homogenní hmoty. V silnicích tak nejsou přítomny ani žádné mikroplasty," uvádí McCartney.

A zatím co odpad vznikající z plastů je podle mnohých obrovským problémem, podle McCartneyho se jedná o skvělý materiál k budování silnic. „Plasty jsou skvělé," uvádí. „Jejich dlouhá výdrž je problém v případě odpadů, ovšem nikoliv v případě, kdy dlouhou životnost vyžadujeme."

Vytisknout

Diskuze: Plasty míří do silnic. Jaké jsou výhody a rizika?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Policejní Škoda Karoq

Škoda Karoq v policejních barvách? První kusy jsou připraveny do služby

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud