Plasty míří do silnic. Jaké jsou výhody a rizika?

-mao / AutoRoad.cz, 3. července 2018, 16:36 Google+

Před několika desítkami let byly plasty fenoménem, nyní se však stávají palčivým problémem, se kterým si nikdo pořádně neví rady. Jedno zajímavé řešení však nabízí skotský inženýr a podnikatel Toby McCartney, podle kterého je nejlepší zužitkovat plasty jako přísadu do asfaltových silnic. Lidstvo by se tak mohlo ekologicky zbavit plastů a současně by se dala prodloužit životnost našich silnic.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Již realizované

Již realizované "plastové" silnice jsou k nerozeznání od těch tradičních | foto: MacRebur

Sdílejte článek

Základem ambiciozního plánu bylo vyřešit dva problémy současně: tím prvním je tragická situace týkající se plastů a jejich recyklace. Tím druhým pak neustále se zhoršující kvalita silnic, se kterou bojuje stále více zemí světa.

Na možnost využívat k opravě silnic plasty přitom McCartney přišel během své výpravy do jižní Indie, kde se s dírami v silnicích vypořádávali poněkud svérázně. Díry v silnici totiž vyplnily plastem, který následně vystavili ohni. Plast se tak roztavil a vyplnil a utěsnil díry v silnicích.

Takové řešení je sice v horké Indii funkční, ovšem z ekologického hlediska se nejedná o žádnou výhru. McCartney a jeho přátelé se proto pustli do vlastních pokusů, během kterých se snažili rozpouštět plasty z recyklovaných materiálů a utvářet z nich takovou kombinaci, která by byla ideální pro výrobu "plastových" silnic. Celý proces trval poměrně dlouho a celkem bylo vytvořeno okolo 500 až 600 různých kombinací polymerů, jak McCartney sdělil CNN.

Výsledná kombinace, která vznikla pouze z odpadních plastů, je pak přeměněna do malých pelet, které se kombinují s Asfaltem a vytváří silnější a odolnější silnice. Malé granulky nahrazují zhruba 20 % původem ropného asfaltu, který se používá u klasických silnic.

Možná to zní jako poměrně malé číslo, ovšem pokud bychom měli být konkrétní, pak v jedné tuně tohoto speciálního asfaltu nalezneme cca 20 000 použitých plastových lahví a cca 70 000 igelitových tašek. Likvidace plastů tak probíhá ve velké míře, přičemž výsledek je ekonomičtější a současně funguje i jako pevnější "lepidlo" než tradiční asfalt.

Cesta vedoucí ke vzniku asfaltových silnic | zdroj: youtube.com

Podle McCartneyho jsou jeho "plastové" silnice až o 60 % odolnější než tradiční silnice a podle laboratorních pokusů by měly vydržet dokonce až trojnásobně déle. Potvrzení těchto teorií nám však přinese pouze čas. O smysluplnosti plastových silnic už se totiž nechalo přesvědčit několik zemí světa, díky čemuž McCartneyho společnost MacRebur Plastic Roads Company staví své silnice ve Velké Británii, Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandu a dokonce i v bohatých zemích Perského zálivu.

Silnice s využitím plastu se navíc několik let staví i v Indii, kde přišel s jiným unikátním řešením vědec a profesor chemie Rajagopalan Vasudevan. Jeho metoda využívá drobně nadrcené jemné plasty, které jsou smíchány s nahřátým štěrkem pro asfaltování a následně zality asfaltem. Díky tomu má opět vznikat velice silná a odolná směs. Podobným způsobem už přitom v Indii mělo být vystavěno okolo 100 000 kilometrů silnic.

Starší reportáž BBC o plastových silnicích MacRebur | zdroj: BBC

Častou otázkou však bývá, zda se plasty v silnicích nemohou opět dostat do přírody a podzemních vod prostřednictvím deště. Podle McCartneyho i obhájců indické metody je však něco takového vyloučeno. „Všechny plasty jsou rozehřáty při 180 ° a následně jsou promíchány a spojeny s asfaltem do homogenní hmoty. V silnicích tak nejsou přítomny ani žádné mikroplasty," uvádí McCartney.

A zatím co odpad vznikající z plastů je podle mnohých obrovským problémem, podle McCartneyho se jedná o skvělý materiál k budování silnic. „Plasty jsou skvělé," uvádí. „Jejich dlouhá výdrž je problém v případě odpadů, ovšem nikoliv v případě, kdy dlouhou životnost vyžadujeme."

Google+ Vytisknout

Diskuze: Plasty míří do silnic. Jaké jsou výhody a rizika?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada-Porsche 2103

Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Ilustrační foto

Nový prvek luxusních interiérů? Toyota dokázala rozsvítit interiér nevídaným způsobem

UAZ Classic

Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

Tatra

Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

Toyota Mirai

Vodík jako palivo budoucnosti? Nová Toyota Mirai brzy strčí elektromobily do kapsy

Podpis Chucka Norrise udělal z obyčejné Toyoty Tacoma akčního hrdinu

Auto s podpisem Chucka Norrise? Z obyčejné Toyoty se rázem stala filmová hvězda

Ilustrační foto

Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

reklama
reklama

Doporučujeme

Policejní Škoda Karoq

Škoda Karoq v policejních barvách? První kusy jsou připraveny do služby

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Poklady z tajemné garáže? 20 let ukrývané Lamborghini odhalilo svou cenu

  5. Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

  6. Nový trik zlodějů aut? Na tohle si dávejte dobrý pozor

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud