Britské sportovní automobily značky Caterham patří k naprosto výjimečným vozidlům, jejichž výroba probíhá již roky podle stejného receptu. Lehký, agilní a neskutečně zábavný sporťák byl vždy v hledáčku velmi specifické skupiny zákazníků, kteří teď však musí oželet některé modely, které by neměly šanci projít emisními testy
Automobilka Caterham má v současném automobilovém průmyslu vcelku jedinečnou pozici, což nemusí být vždycky výhodou. V posledních letech je však v naprosto dokonalé formě a přijímá jednu objednávku za druhou, což má své světlé i stinné stránky.
Caterham je na cestě znovu překonat 600 překonaných vozidel ročně a možná i překonat prodeje minulého roku, kdy si zákazníci vyzvedl 667 těchto zajímavých sportovních automobilů. Obrovská poptávka mezi evropskými zákazníky ale znamená i dlouhé čekací lhůty na nové kousky. Pokud byste si totiž nový "Cat" objednali dnes, budete si na něj muset počkat až do třetího čtvrtletí příštího roku. Tedy déle než rok.
Problémy nezpůsobuje jen vysoká poptávka, ale také problémy s emisními normami. Zatím co britští zákazníci si mohou vybírat z široké palety modelů, jinde ve světě se výběr zúžil jen na modely 275 a 485. U modelů 165 a 355 totiž Caterham musel zarazit vývoz, neboť by neměly šanci splnit náročnější emisní normy spojené s novým testovacím procesem WLTP. Všeobecně se však věří, že se tyto modely časem vrátí.
Obavy panují i kolem modelu 620S, který je civilizovanější variantou extrémního Caterhamu 620R, který u zákazníků vyvolal obrovský zájem. Těch se do Evropy dovezlo vcelku velké množstvé, ovšem všechny byly prodávány pouze pro ježdění na okruhu, díky čemuž nemusely splňovat přísné emisní normy.
Web AutoRAI, který hovořil s tiskovým mluvčím automobilky, zveřejnil informace, podle kterých technici z Caterhamu aktivně pracují na tom, aby maximum jejich modelů splňovalo emisní normy i podle měření WLTP. V podstatě tak mezi řádky naznačil, že v blízké budoucnosti nemusíme čekat nové modely, neboť společnost bude mít plné ruce práce s úpravami potřebnými ke splnění emisních limitů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.