Celý trend elektromobility nejspíš začínal s ušlechtilou myšlenkou, nicméně v posledních letech se z něj stává kult, kterému podléhají už i vlády některých zemí. Například v Indii chce vláda donutit všechny automobilky vyrábět od roku 2030 pouze elektromobily. Řada velkých automobilek však před tímto neuváženým krokem varuje a zástupce Mercedesu uvádí i pádné důvody.
Elektromobilita jako trend zasáhla hlavně Asii, kde se již v několika zemích nahlas mluví o zákazu automobilů se spalovacími motory od roku 2040. Některé země, jako například Indie, však chtějí přinutit automobilky k výrobě pouze elektromobilů již od roku 2030, což je ale podle některých velká chyba.
Proti těmto nápadům už se některé automobilky vcelku hlasitě ozývají a například Maruti Suzuki, indická odnož Suzuki, se v současné době snaží zmapovat trh, aby se rozhodla, zda je koncept elektrických automobilů vůbec životaschopný. Ještě dál však zašla automobilka Mercedes-Benz, jejíž manažer se nebál otevřeně vstoupit do diskuze s jasným názorem.
Podle zpráv z webu InsideEvs.com Mercedes věří, že vlády by se neměly s přechodem k čistě elektrickým automobilům unáhlovat a měly by dát světu čas, aby si našel cestu k vodíku, který má být lepší volbou. Roland Folger, výkonný ředitel Mercedes-Benz India, měl prohlásit, že v roce 2040 budou lidé cestovat automobily na vodík. Celý plán s nucením průmyslu do čistě elektrických automobilů je tak prý jen uspěchaná myšlenka.
Mercedes navíc tvrdí, že elektrifikace celého automobilového průmyslu v Indii zkrátka není možná. Není zde totiž zaručen žádný potenciál úspěchu na trhu, neboť současné technologie elektromobilů ještě nejsou tak daleko, aby mohly převzít úlohu automobilů se spalovacími motory. Navíc zde chybí potřebná infrastruktura.
Většina odborníků z automobilového průmyslu byla doslova šokována, když indická vláda oznámila své plány na kompletní elektrifikaci. Řada odborníků se brzy nechala slyšet, že jiné technologie, jako je například vodík, mají jednoduše mnohem vyšší potenciál. Zbrklý krok ke kompletní elektrifikaci by navíc mohl kompletně zbrzdit snahy automobilek o vývoj nových technologií.
Mimo to navíc Folger upozornil na skutečnost, že náhlý přesun k elektromobilitě vytvoří obrovské nároky na elektrickou energii. To si nejspíše vyžádá stavbu nových elektráren a ty budou výraznou měrou přispívat k znečišťování ovzduší. Celá myšlenka s ekologickými automobily tak vezme okamžitě za své.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.