300 000. To je počet Leafů, které od roku 2010 neslyšně brázdí silnice po celém světě. Díky tomu se tenhle Nissan s poeticko-botanickým názvem stal vůbec nejúspěšnějším a nejprodávanějším elektromobilem. Jenže usínat na vavřínech se nevyplácí, a proto Nissan finišuje s přípravami Leafa pořadového čísla 2. Ten se v předpremiéře na pár dnů ukázal i v Praze a my byli u toho.
Těžko odhadnout, kolik z oněch tříset tisíc zákazníků si současného Leafa koupilo kvůli jeho designu. Ohromující číslo to ale zřejmě nebude. To Leaf druhé generace hraje úplně jinou písničku a snaží se více než alternativní scénu oslovit automobilový mainstream. Nakročeno k němu má docela slušně. Některé rysy mají oba Leafy společné, jako třeba klínovitý profil spodní linky bočních oken, ve většině z nich jde ale o zcela odlišné auto, respektující designový jazyk aktuálních Nissanů.
Nejvýrazněji se proměnily přední a zadní partie. Mezi horizontálně situovanými světlomety nechybí velký znak výrobce na poloprůhledné plastové ploše se skrytou 3D strukturou. „Víčko nádrže“ se přesunulo o pár centimetrů výš a je elegantně zamaskováno do nárazníku přecházející do prolisů kapoty. Vzadu pak čekejte sdružené svítilny ve tvaru bumerangu, které po vzoru módních trendů zasahují do boků karoserie. Když k tomu přidáte dvoubarevné lakování, které se objevilo na obrázcích vypuštěných automobilkou, ostudu na silnici Leaf dělat rozhodně nebude.
Revolučních změn doznal i interiér. Nový je volant, architektura palubky i přístrojový štít, který opět posouvá Leafa do středního proudu. Totožný je volič převodovky a panel klimatizace, to abyste nezapomněli, s kým máte tu čest. Zamrzí pouze výškově stavitelný volant. Seděli jsme ale v japonské specifikaci, doufejme tedy, že vozy homologované pro starý kontinent na tom budou lépe. Baterie je, stejně jako u předchozí generace, uložena pod podlahou, takže neubírá místo v kufru. Místo toho omezuje výšku nad podlahou ve druhé řadě sedaček. Pokud máte víc jak 180 centimetrů, nebude pro Vaši krční páteř takové cestování úplně pohodlné. Baterie zasahuje až po přední hranu předních sedaček, podlaha vpředu je tak o dost níž než vzadu a místo nad hlavou v pořádku. À propos do zavazadelníku se nově vejde slušných 435 litrů.
První nové Leafy dorazí do ČR na konci zimy se 40 kWh baterií, umožňující dle NEDC dojezd 378 km a pokoření třístovky v běžném provozu je reálné. Jen pro srovnání - základní Tesla Model 3 slibuje papírových 352 km. Doba nabíjení se pochopitelně liší od dobíjecího výkonu. Z běžné domácí zásuvky 230 V x 16 A střídavého proudu (cca. 3 kW) to bude trvat okolo 16 hodin, vestavěnou nabíječkou o předpokládaném výkonu (homologace ještě není dokončena) 7 kW to ale půjde i za 5,5 hodiny. Rychlonabíjecím standardem CHAdeMO pak dobijete 80 % kapacity baterie za 40 minut. Na konci roku 2018 je přislíbena verze s vyšší kapacitou a delším dojezdem. Samotný elektromotor nabídne výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 320 Nm.
Nejdiskutovanější technickou zajímavostí Leafu, opředenou mnoha mýty a pověrami, je bezesporu e-Pedal. Ten bude po aktivaci tlačítkem u voliče převodovky umožňovat akceleraci a brzdění jen změnou tlaku na pedál plynu. Ve chvíli, kdy z pedálu sundáte nohu úplně, aktivuje se nejen maximální rekuperace, ale i mechanické brzdy a auto zcela zastaví. Těžko v tuto chvíli říct, jak velké zpomalení bude a kdy bude třeba šlápnout i na brzdový pedál. Neznamená to v žádném případě, že v autě by brzdový pedál zcela chyběl.
Pro podporu řízení Leaf vybaven systémem ProPILOT, který zahrnuje i autonomní jízdu v dopravní zácpě (Traffic Jam Pilot), nebo systém proPILOT Park schopný po výběru místa zcela autonomně zaparkovat jediným stiskem tlačítka včetně změny směru pohybu dopředu a dozadu. Specialitou Nissanu je i panoramatický kamerový systém a dnes již nepostradatelný infotainment s konektivita Android Auto a Apple CarPlay a displejem o nijak oslnivé úhlopříčce 7 palců.
U příležitosti uvedení druhé generace Leafa na evropské trhy si můžete už teď objednat limitovanou edici LEAF 2.ZERO. Za 990 tisíc Kč budete mezi prvními majiteli a zároveň se můžete těšit na víceméně plně vybavený elektromobil se všemi uvedenými technologiemi a konektivitou. U ostatních verzí se očekává cena o chlup vyšší než u současné generace, a to zejména s ohledem na vyšší kapacitu baterií (30 kWh vs. 40 kWh).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.