300 000. To je počet Leafů, které od roku 2010 neslyšně brázdí silnice po celém světě. Díky tomu se tenhle Nissan s poeticko-botanickým názvem stal vůbec nejúspěšnějším a nejprodávanějším elektromobilem. Jenže usínat na vavřínech se nevyplácí, a proto Nissan finišuje s přípravami Leafa pořadového čísla 2. Ten se v předpremiéře na pár dnů ukázal i v Praze a my byli u toho.
Těžko odhadnout, kolik z oněch tříset tisíc zákazníků si současného Leafa koupilo kvůli jeho designu. Ohromující číslo to ale zřejmě nebude. To Leaf druhé generace hraje úplně jinou písničku a snaží se více než alternativní scénu oslovit automobilový mainstream. Nakročeno k němu má docela slušně. Některé rysy mají oba Leafy společné, jako třeba klínovitý profil spodní linky bočních oken, ve většině z nich jde ale o zcela odlišné auto, respektující designový jazyk aktuálních Nissanů.
Nejvýrazněji se proměnily přední a zadní partie. Mezi horizontálně situovanými světlomety nechybí velký znak výrobce na poloprůhledné plastové ploše se skrytou 3D strukturou. „Víčko nádrže“ se přesunulo o pár centimetrů výš a je elegantně zamaskováno do nárazníku přecházející do prolisů kapoty. Vzadu pak čekejte sdružené svítilny ve tvaru bumerangu, které po vzoru módních trendů zasahují do boků karoserie. Když k tomu přidáte dvoubarevné lakování, které se objevilo na obrázcích vypuštěných automobilkou, ostudu na silnici Leaf dělat rozhodně nebude.
Revolučních změn doznal i interiér. Nový je volant, architektura palubky i přístrojový štít, který opět posouvá Leafa do středního proudu. Totožný je volič převodovky a panel klimatizace, to abyste nezapomněli, s kým máte tu čest. Zamrzí pouze výškově stavitelný volant. Seděli jsme ale v japonské specifikaci, doufejme tedy, že vozy homologované pro starý kontinent na tom budou lépe. Baterie je, stejně jako u předchozí generace, uložena pod podlahou, takže neubírá místo v kufru. Místo toho omezuje výšku nad podlahou ve druhé řadě sedaček. Pokud máte víc jak 180 centimetrů, nebude pro Vaši krční páteř takové cestování úplně pohodlné. Baterie zasahuje až po přední hranu předních sedaček, podlaha vpředu je tak o dost níž než vzadu a místo nad hlavou v pořádku. À propos do zavazadelníku se nově vejde slušných 435 litrů.
První nové Leafy dorazí do ČR na konci zimy se 40 kWh baterií, umožňující dle NEDC dojezd 378 km a pokoření třístovky v běžném provozu je reálné. Jen pro srovnání - základní Tesla Model 3 slibuje papírových 352 km. Doba nabíjení se pochopitelně liší od dobíjecího výkonu. Z běžné domácí zásuvky 230 V x 16 A střídavého proudu (cca. 3 kW) to bude trvat okolo 16 hodin, vestavěnou nabíječkou o předpokládaném výkonu (homologace ještě není dokončena) 7 kW to ale půjde i za 5,5 hodiny. Rychlonabíjecím standardem CHAdeMO pak dobijete 80 % kapacity baterie za 40 minut. Na konci roku 2018 je přislíbena verze s vyšší kapacitou a delším dojezdem. Samotný elektromotor nabídne výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 320 Nm.
Nejdiskutovanější technickou zajímavostí Leafu, opředenou mnoha mýty a pověrami, je bezesporu e-Pedal. Ten bude po aktivaci tlačítkem u voliče převodovky umožňovat akceleraci a brzdění jen změnou tlaku na pedál plynu. Ve chvíli, kdy z pedálu sundáte nohu úplně, aktivuje se nejen maximální rekuperace, ale i mechanické brzdy a auto zcela zastaví. Těžko v tuto chvíli říct, jak velké zpomalení bude a kdy bude třeba šlápnout i na brzdový pedál. Neznamená to v žádném případě, že v autě by brzdový pedál zcela chyběl.
Pro podporu řízení Leaf vybaven systémem ProPILOT, který zahrnuje i autonomní jízdu v dopravní zácpě (Traffic Jam Pilot), nebo systém proPILOT Park schopný po výběru místa zcela autonomně zaparkovat jediným stiskem tlačítka včetně změny směru pohybu dopředu a dozadu. Specialitou Nissanu je i panoramatický kamerový systém a dnes již nepostradatelný infotainment s konektivita Android Auto a Apple CarPlay a displejem o nijak oslnivé úhlopříčce 7 palců.
U příležitosti uvedení druhé generace Leafa na evropské trhy si můžete už teď objednat limitovanou edici LEAF 2.ZERO. Za 990 tisíc Kč budete mezi prvními majiteli a zároveň se můžete těšit na víceméně plně vybavený elektromobil se všemi uvedenými technologiemi a konektivitou. U ostatních verzí se očekává cena o chlup vyšší než u současné generace, a to zejména s ohledem na vyšší kapacitu baterií (30 kWh vs. 40 kWh).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.