300 000. To je počet Leafů, které od roku 2010 neslyšně brázdí silnice po celém světě. Díky tomu se tenhle Nissan s poeticko-botanickým názvem stal vůbec nejúspěšnějším a nejprodávanějším elektromobilem. Jenže usínat na vavřínech se nevyplácí, a proto Nissan finišuje s přípravami Leafa pořadového čísla 2. Ten se v předpremiéře na pár dnů ukázal i v Praze a my byli u toho.
Těžko odhadnout, kolik z oněch tříset tisíc zákazníků si současného Leafa koupilo kvůli jeho designu. Ohromující číslo to ale zřejmě nebude. To Leaf druhé generace hraje úplně jinou písničku a snaží se více než alternativní scénu oslovit automobilový mainstream. Nakročeno k němu má docela slušně. Některé rysy mají oba Leafy společné, jako třeba klínovitý profil spodní linky bočních oken, ve většině z nich jde ale o zcela odlišné auto, respektující designový jazyk aktuálních Nissanů.
Nejvýrazněji se proměnily přední a zadní partie. Mezi horizontálně situovanými světlomety nechybí velký znak výrobce na poloprůhledné plastové ploše se skrytou 3D strukturou. „Víčko nádrže“ se přesunulo o pár centimetrů výš a je elegantně zamaskováno do nárazníku přecházející do prolisů kapoty. Vzadu pak čekejte sdružené svítilny ve tvaru bumerangu, které po vzoru módních trendů zasahují do boků karoserie. Když k tomu přidáte dvoubarevné lakování, které se objevilo na obrázcích vypuštěných automobilkou, ostudu na silnici Leaf dělat rozhodně nebude.
Revolučních změn doznal i interiér. Nový je volant, architektura palubky i přístrojový štít, který opět posouvá Leafa do středního proudu. Totožný je volič převodovky a panel klimatizace, to abyste nezapomněli, s kým máte tu čest. Zamrzí pouze výškově stavitelný volant. Seděli jsme ale v japonské specifikaci, doufejme tedy, že vozy homologované pro starý kontinent na tom budou lépe. Baterie je, stejně jako u předchozí generace, uložena pod podlahou, takže neubírá místo v kufru. Místo toho omezuje výšku nad podlahou ve druhé řadě sedaček. Pokud máte víc jak 180 centimetrů, nebude pro Vaši krční páteř takové cestování úplně pohodlné. Baterie zasahuje až po přední hranu předních sedaček, podlaha vpředu je tak o dost níž než vzadu a místo nad hlavou v pořádku. À propos do zavazadelníku se nově vejde slušných 435 litrů.
První nové Leafy dorazí do ČR na konci zimy se 40 kWh baterií, umožňující dle NEDC dojezd 378 km a pokoření třístovky v běžném provozu je reálné. Jen pro srovnání - základní Tesla Model 3 slibuje papírových 352 km. Doba nabíjení se pochopitelně liší od dobíjecího výkonu. Z běžné domácí zásuvky 230 V x 16 A střídavého proudu (cca. 3 kW) to bude trvat okolo 16 hodin, vestavěnou nabíječkou o předpokládaném výkonu (homologace ještě není dokončena) 7 kW to ale půjde i za 5,5 hodiny. Rychlonabíjecím standardem CHAdeMO pak dobijete 80 % kapacity baterie za 40 minut. Na konci roku 2018 je přislíbena verze s vyšší kapacitou a delším dojezdem. Samotný elektromotor nabídne výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 320 Nm.
Nejdiskutovanější technickou zajímavostí Leafu, opředenou mnoha mýty a pověrami, je bezesporu e-Pedal. Ten bude po aktivaci tlačítkem u voliče převodovky umožňovat akceleraci a brzdění jen změnou tlaku na pedál plynu. Ve chvíli, kdy z pedálu sundáte nohu úplně, aktivuje se nejen maximální rekuperace, ale i mechanické brzdy a auto zcela zastaví. Těžko v tuto chvíli říct, jak velké zpomalení bude a kdy bude třeba šlápnout i na brzdový pedál. Neznamená to v žádném případě, že v autě by brzdový pedál zcela chyběl.
Pro podporu řízení Leaf vybaven systémem ProPILOT, který zahrnuje i autonomní jízdu v dopravní zácpě (Traffic Jam Pilot), nebo systém proPILOT Park schopný po výběru místa zcela autonomně zaparkovat jediným stiskem tlačítka včetně změny směru pohybu dopředu a dozadu. Specialitou Nissanu je i panoramatický kamerový systém a dnes již nepostradatelný infotainment s konektivita Android Auto a Apple CarPlay a displejem o nijak oslnivé úhlopříčce 7 palců.
U příležitosti uvedení druhé generace Leafa na evropské trhy si můžete už teď objednat limitovanou edici LEAF 2.ZERO. Za 990 tisíc Kč budete mezi prvními majiteli a zároveň se můžete těšit na víceméně plně vybavený elektromobil se všemi uvedenými technologiemi a konektivitou. U ostatních verzí se očekává cena o chlup vyšší než u současné generace, a to zejména s ohledem na vyšší kapacitu baterií (30 kWh vs. 40 kWh).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.