Předpremiéra: Prozkoumali jsme nový Nissan Leaf. Může trumfnout Teslu?

Nisan Leaf 2018
Nisan Leaf 2018, foto: Nissan ČR
-jzy , AutoRoad.cz 8. prosince 2017 11:40 | akt. 8. prosince 2017 16:36
Sdílej:

300 000. To je počet Leafů, které od roku 2010 neslyšně brázdí silnice po celém světě. Díky tomu se tenhle Nissan s poeticko-botanickým názvem stal vůbec nejúspěšnějším a nejprodávanějším elektromobilem. Jenže usínat na vavřínech se nevyplácí, a proto Nissan finišuje s přípravami Leafa pořadového čísla 2. Ten se v předpremiéře na pár dnů ukázal i v Praze a my byli u toho.

Těžko odhadnout, kolik z oněch tříset tisíc zákazníků si současného Leafa koupilo kvůli jeho designu. Ohromující číslo to ale zřejmě nebude. To Leaf druhé generace hraje úplně jinou písničku a snaží se více než alternativní scénu oslovit automobilový mainstream. Nakročeno k němu má docela slušně. Některé rysy mají oba Leafy společné, jako třeba klínovitý profil spodní linky bočních oken, ve většině z nich jde ale o zcela odlišné auto, respektující designový jazyk aktuálních Nissanů.

Nejvýrazněji se proměnily přední a zadní partie. Mezi horizontálně situovanými světlomety nechybí velký znak výrobce na poloprůhledné plastové ploše se skrytou 3D strukturou. „Víčko nádrže“ se přesunulo o pár centimetrů výš a je elegantně zamaskováno do nárazníku přecházející do prolisů kapoty. Vzadu pak čekejte sdružené svítilny ve tvaru bumerangu, které po vzoru módních trendů zasahují do boků karoserie. Když k tomu přidáte dvoubarevné lakování, které se objevilo na obrázcích vypuštěných automobilkou, ostudu na silnici Leaf dělat rozhodně nebude.

Revolučních změn doznal i interiér. Nový je volant, architektura palubky i přístrojový štít, který opět posouvá Leafa do středního proudu. Totožný je volič převodovky a panel klimatizace, to abyste nezapomněli, s kým máte tu čest. Zamrzí pouze výškově stavitelný volant. Seděli jsme ale v japonské specifikaci, doufejme tedy, že vozy homologované pro starý kontinent na tom budou lépe. Baterie je, stejně jako u předchozí generace, uložena pod podlahou, takže neubírá místo v kufru. Místo toho omezuje výšku nad podlahou ve druhé řadě sedaček. Pokud máte víc jak 180 centimetrů, nebude pro Vaši krční páteř takové cestování úplně pohodlné. Baterie zasahuje až po přední hranu předních sedaček, podlaha vpředu je tak o dost níž než vzadu a místo nad hlavou v pořádku. À propos do zavazadelníku se nově vejde slušných 435 litrů.

První nové Leafy dorazí do ČR na konci zimy se 40 kWh baterií, umožňující dle NEDC dojezd 378 km a pokoření třístovky v běžném provozu je reálné. Jen pro srovnání - základní Tesla Model 3 slibuje papírových 352 km. Doba nabíjení se pochopitelně liší od dobíjecího výkonu. Z běžné domácí zásuvky 230 V x 16 A střídavého proudu (cca. 3 kW) to bude trvat okolo 16 hodin, vestavěnou nabíječkou o předpokládaném výkonu (homologace ještě není dokončena) 7 kW to ale půjde i za 5,5 hodiny. Rychlonabíjecím standardem CHAdeMO pak dobijete 80 % kapacity baterie za 40 minut. Na konci roku 2018 je přislíbena verze s vyšší kapacitou a delším dojezdem. Samotný elektromotor nabídne výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 320 Nm.

Nejdiskutovanější technickou zajímavostí Leafu, opředenou mnoha mýty a pověrami, je bezesporu e-Pedal. Ten bude po aktivaci tlačítkem u voliče převodovky umožňovat akceleraci a brzdění jen změnou tlaku na pedál plynu. Ve chvíli, kdy z pedálu sundáte nohu úplně, aktivuje se nejen maximální rekuperace, ale i mechanické brzdy a auto zcela zastaví. Těžko v tuto chvíli říct, jak velké zpomalení bude a kdy bude třeba šlápnout i na brzdový pedál. Neznamená to v žádném případě, že v autě by brzdový pedál zcela chyběl.

Pro podporu řízení Leaf vybaven systémem ProPILOT, který zahrnuje i autonomní jízdu v dopravní zácpě (Traffic Jam Pilot), nebo systém proPILOT Park schopný po výběru místa zcela autonomně zaparkovat jediným stiskem tlačítka včetně změny směru pohybu dopředu a dozadu. Specialitou Nissanu je i panoramatický kamerový systém a dnes již nepostradatelný infotainment s konektivita Android Auto a Apple CarPlay a displejem o nijak oslnivé úhlopříčce 7 palců.

U příležitosti uvedení druhé generace Leafa na evropské trhy si můžete už teď objednat limitovanou edici LEAF 2.ZERO. Za 990 tisíc Kč budete mezi prvními majiteli a zároveň se můžete těšit na víceméně plně vybavený elektromobil se všemi uvedenými technologiemi a konektivitou. U ostatních verzí se očekává cena o chlup vyšší než u současné generace, a to zejména s ohledem na vyšší kapacitu baterií (30 kWh vs. 40 kWh).

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?