Podle posledních informací z britského webu Autocar se zdá, že Velká Británie hodlá následovat Francii a od roku 2040 zakáže prodej jakýchkoliv automobilů se spalovacím motorem. Oficiální oznámení se očekává v průběhu dnešního dne, spolu s oznámením plánu na zlepšení ovzduší v zemi.
Kauza Dieselgate spustila větší lavinu, než nás na začátku vůbec mohlo napadnout. Krátce po odhalení podvodu s podvodnými emisními testy začal doslova hon na diesely, který se však samovolně přeměnil na eliminaci čehokoliv se spalovacími motory.
Velká Británie již v prvním čtvrtletí tohoto roku přišla s alarmujícími zprávami o vlivu dieselových motorů na ovzduší ve městech. Nejprve se tedy spekulovalo o pouhém omezení vjezdu některých vozidel do vybraných měst, případně do oblastí s nejhůře znečištěným ovzduším. Poté však přišly na řadu i spekulace o výkupu a likvidaci některých vozidel.
Konečné řešení tohoto problému se však dozvíme až , v průběhu dnešního dne, ovšem již teď se spekuluje o tom, že součástí plánu na zlepšení ovzduší, s rozpočtem 3 miliardy liber (cca 88 miliard Kč), bude i úplný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2040.
Přitom v roce 2017 byla jen pouhá 4%ˇnových vozidel hybridy či elektromobily, ovšem elektromobily si z tohoto podílu ukously pouhé jedno procento. První milion prodaných hybridů a elektromobilů se očekává až na rok 2022, ovšem je potřeba vzít v úvahu, že po britských silnicích se pohybuje cca 40 milionů vozidel.
Mike Hawes, výkonný ředitel společnosti výrobců a obchodníků s motorovými vozidly, však varoval, že britský automobilový průmysl nebude mít dostatek času na přizpůsobení se nové "politice", což by ho mohlo značně podkopat.
V současné době sice zájem o hybridní a elektrická vozidla roste, ovšem velmi pomalu. Hodně také záleží na vývoji technologií hybridů, elektromobilů i vozů s palivovými články a ceně těchto nových technologií. Pokud by však zákaz opravdu vešel v platnost dříve, než by na to byl průmysl připraven, mohlo by to ohrozit až 800,000 pracovních míst napříč celou Británií.
Kromě výše zmíněného rozpočtu 3 miliard liber na zlepšení kvality ovzduší se počítá i s 255 miliony liber na pomoc s vyčištěním ovzduší v nejhůře zasažených městech.
S tím by mohlo pomoci zpoplatnění vjezdu starších vozidel, odstranění zpomalovacích prahů a zlepšení průjezdnosti městy. Mimo jiné by mělo dojít i na zlepšení prostředků hromadné dopravy, které mohou dostat přídavné systémy na čištění spalin.
Boj Velké Británie za lepší ovzduší je vehementní, ovšem ani se mu nelze příliš divit, neboť podle posledních odhadů předčasně zemře kvůli špatnému ovzduší cca 40,000 ročně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.