Podle posledních informací z britského webu Autocar se zdá, že Velká Británie hodlá následovat Francii a od roku 2040 zakáže prodej jakýchkoliv automobilů se spalovacím motorem. Oficiální oznámení se očekává v průběhu dnešního dne, spolu s oznámením plánu na zlepšení ovzduší v zemi.
Kauza Dieselgate spustila větší lavinu, než nás na začátku vůbec mohlo napadnout. Krátce po odhalení podvodu s podvodnými emisními testy začal doslova hon na diesely, který se však samovolně přeměnil na eliminaci čehokoliv se spalovacími motory.
Velká Británie již v prvním čtvrtletí tohoto roku přišla s alarmujícími zprávami o vlivu dieselových motorů na ovzduší ve městech. Nejprve se tedy spekulovalo o pouhém omezení vjezdu některých vozidel do vybraných měst, případně do oblastí s nejhůře znečištěným ovzduším. Poté však přišly na řadu i spekulace o výkupu a likvidaci některých vozidel.
Konečné řešení tohoto problému se však dozvíme až , v průběhu dnešního dne, ovšem již teď se spekuluje o tom, že součástí plánu na zlepšení ovzduší, s rozpočtem 3 miliardy liber (cca 88 miliard Kč), bude i úplný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2040.
Přitom v roce 2017 byla jen pouhá 4%ˇnových vozidel hybridy či elektromobily, ovšem elektromobily si z tohoto podílu ukously pouhé jedno procento. První milion prodaných hybridů a elektromobilů se očekává až na rok 2022, ovšem je potřeba vzít v úvahu, že po britských silnicích se pohybuje cca 40 milionů vozidel.
Mike Hawes, výkonný ředitel společnosti výrobců a obchodníků s motorovými vozidly, však varoval, že britský automobilový průmysl nebude mít dostatek času na přizpůsobení se nové "politice", což by ho mohlo značně podkopat.
V současné době sice zájem o hybridní a elektrická vozidla roste, ovšem velmi pomalu. Hodně také záleží na vývoji technologií hybridů, elektromobilů i vozů s palivovými články a ceně těchto nových technologií. Pokud by však zákaz opravdu vešel v platnost dříve, než by na to byl průmysl připraven, mohlo by to ohrozit až 800,000 pracovních míst napříč celou Británií.
Kromě výše zmíněného rozpočtu 3 miliard liber na zlepšení kvality ovzduší se počítá i s 255 miliony liber na pomoc s vyčištěním ovzduší v nejhůře zasažených městech.
S tím by mohlo pomoci zpoplatnění vjezdu starších vozidel, odstranění zpomalovacích prahů a zlepšení průjezdnosti městy. Mimo jiné by mělo dojít i na zlepšení prostředků hromadné dopravy, které mohou dostat přídavné systémy na čištění spalin.
Boj Velké Británie za lepší ovzduší je vehementní, ovšem ani se mu nelze příliš divit, neboť podle posledních odhadů předčasně zemře kvůli špatnému ovzduší cca 40,000 ročně.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?