Automobilky se poslední dobou neustále předhánějí v počtech představených elektrických konceptů, elektromobilů či plug-in hybridů pro osobní využití. Alternativní pohonné systémy v dopravní přepravě však zůstávají v pozadí.
S tím se ale rozhodla bojovat Toyota, která nedávno představila svůj tahač poháněný palivovými články. A nejde o žádného drobka. Tenhle tahač má totiž výkon 670 koní, točivý moment 1,796 Nm a uveze až 36 tun nákladu.
Že je tahač opravdu schopný dokazuje i video, na kterém si to rozdá tahač poháněný palivovými články a tahač s klasickým dieselovým motorem. Aby byl test zajímavější, oba tahače mají přívěs o váze 15 tun.
O pohon tohoto stroje se starají dva palivové články a baterie o výkonu 12 kWh. To sice není žádná oslnivá kapacita, i tak to ale stačí k dojezdu přes 320 km. Jakkoliv je to málo pro mezistátní kamionovou dopravu, pro manipulaci s nákladem, například v přístavech, je tato hodnota více než dostačující.
Podle samotné automobilky je Projekt Portal, jak se vůz nazývá, jen jednou z vývojových možností. Její schopnosti si ale japonský výrobce hodlá v brzké době ověřit v přístavu Los Angeles, kde by měly náklaďáky fungovat v rámci zkušebního provozu.
Pokud se ukáže, že je tento projekt životaschopný, automobilka se pravděpodobně pokusí spojit s jedním ze zavedených výrobců tahačů. Společnými silami by pak mohli přivést na trh konkurenceschopný náklaďák využívající čistou technologii palivových článků.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.