Toyota Prius se spotřebou jeden litr je realitou. Co všechno k tomu potřebuje?

ar6, 30. září 2016, 13:42 Google+ Mondial de l'Automobile 2016 à Paris

Nějaký ten pátek už uběhl od chvíle, kdy Toyota světu jako vůbec první značka na světě ukázala plug-in hybridní technologii. Do zásuvky jste tak mohli zapojit třeba minulý Prius, na nějž navazuje aktuálně jeho druhá generace. Ta vychází z celkově čtvrtého Priusu, designově i technicky se ale dost liší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Prius Plug-in Hybrid umí jezdit za 1 litr na 100 kilometrů.

Toyota Prius Plug-in Hybrid umí jezdit za 1 litr na 100 kilometrů. | foto: Toyota

Sdílejte článek

Cílem Toyoty je snížit do roku 2050 celkové flotilové emise CO2 o 90 % prostřednictvím hybridů, plug-in hybridů, elektromobilů a vozů na palivové články. Nový Prius Plug-in Hybrid pak v tomhle směru představuje významnou inovaci, navíc podpořenou stížnostmi majitelů minulé generace vozu. Japonci totiž díky nim současný model výrazně vylepšili a ještě přidali na zajímavých technologických řešeních. Základem vozu je stejně jako u klasického Priusu platforma TNGA s nižším těžištěm. Vzadu najdete dvojité lichoběžníky, vpředu je pro změnu náprava typu MacPherson.

Hlavní devizou tohoto liftbacku je ale jeho pohonné ústrojí se zážehovou osmnáctistovkou VVT-i a elektromotorem o systémovém výkonu 90 kW (122 k) s točivým momentem 142 Nm. Elektrické jednotce dodává energii lithium-iontový akumulátor s mezigeneračně zvětšenou kapacitou na 8,8 kWh, ale hmotností jen 120 kilogramů. Prius Plug-in Hybrid tak s ním ujede až 50 kilometrů čistě na elektřinu, v tu chvíli má pak auto výkon 68 kW (92 k) a maximální rychlost 135 km/h. Zajímavostí je velmi kompaktní jednosměrná spojka zabudovaná do nápravy typu transaxle, umožňující, aby generátor elektřiny hybridní soustavy fungoval jako druhý elektromotor. I proto je v bezemisním režimu k dispozici oněch 68 kW. Na kola pak přenáší sílu v jakémkoliv režimu jízdy bezestupňový automat e-CVT. Nabíjení akumulátoru díky příkonu zvětšenému na 3,3 kW zabere z běžné sítě jen 3 hodiny a 10 minut. Hlavním trumfem vozu je nicméně spotřeba pouze 1,0 l/100 km, což odpovídá 22 g CO2/km. Řidič ale musí dobře pracovat s dostupnými režimy.

Palivo a elektřinu šetří auto i díky několika unikátním prvkům. Například automatická klimatizace na bázi tepelného čerpadla s mechanizmem vhánění vzduchu je schopná účinně vytopit kabinu bez nutnosti spouštět spalovací motor. Na střeše jsou pro změnu fotovoltaické panely, dobíjející samostatnou solární baterii, která po úplném nabití dodává energii hlavní vysokonapěťové baterii vozidla. Během jízdy řešení nabijí klasickou 12V baterii, napájející pomocné systémy. Toyota uvádí, že využití sluneční energie denně prodlouží elektrický dojezd až o 5 kilometrů. Svou roli hrají i nižší hmotnost, například díky víku kufru z karbonem vyztužených plastů, nebo účinné a úsporné full-LED přední světlomety.

Tím se dostáváme k designu 4645 milimetrů dlouhé, 1760 milimetrů široké a 1470 milimetrů vysoké aerodynamické karosérie se součinitelem odporu vzduchu cx = 0,25. Oproti standardnímu Priusu je plug-in hybrid mnohem dynamičtější, na čemž mají podíl jiný vzhled předních světel, akrylátová maska chladiče s výrazným sklonem a vertikální LED diody pro denní svícení v nárazníku. Zadní část má nejen delší převis, ale i nový spoiler, rozdělující okno na dvě části, který „objímají“ LED diodová světla. Aerodynamické prvky zastupují nová 15palcová litá kola, již zmíněný spoiler, klapky ve spodní části masky chladiče, nové tvarování rohů nárazníků nebo stabilizační lamely v zadních lampách. Kabina má stejné rozvržení jako klasický Prius, disponuje však větším osmipalcovým displejem multimediálního systému s vylepšenou grafikou. Specifický je pro tento vůz vzhled palubního počítače a některých dekoračních prvků, nechybí bezdrátová nabíječka, barevný průhledový displej nebo balíček Toyota Safety Sense s přednárazovým systémem s rozpoznáváním chodců a adaptivním tempomatem. Kufr má v základu 360 litrů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Toyota Prius se spotřebou jeden litr je realitou. Co všechno k tomu potřebuje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vizualizace systému rozšířené reality WayRay ve vozech Porsche

Kabiny sportovních aut jak z počítačových her? Ve Švýcarsku už na tom pracují

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

Světová premiéra nově vyvinuté modulární platformy pro elektromobily (MEB) v Drážďanech: klíč k „elektromobilu pro všechny“

Atraktivní elektromobily za dostupné ceny? Volkswagen představil své plány elektrické budoucnosti pro všechny

Aston Martin Valkyrie

Zbohatnutí na autě, které ještě ani nevyjelo z továrny? Překupníci mají novou oběť

Elektrický MG Roadster v úpravě od společnosti RBW

Jak udělat britskou klasiku spolehlivou? Zabudujte do ní elektromotor

Majitel Fordu F-250 se za žádnou cenu nechtěl smířit s odtažením zabaveného vozu

Neuvěřitelný souboj řidiče s odtahovkou? Ke svobodě nechybělo mnoho

Kia KLTV

Kia převlečená za Hummer? Svými vlastnostmi mu může KLTV zdatně konkurovat

Nové snímky nejvýkonnějšího mladoboleslavského SUV Škoda Kodiaq RS

Škoda láká na premiéru nového Kodiaqu RS, zveřejnila nové fotky i video

Audi e-tron

První elektromobil Audi? e-tron slibuje výkon 300 kW, dojezd 400 km a elektrizující potěšení z jízdy

Toyota v Paříži představí jen hybridní modely

Hybridní revoluce v Paříži? Toyota pojme světoznámý autosalon po svém

reklama
reklama

Doporučujeme

SsangYong LIV-2 ukazuje příští generaci Rextonu.

SsangYong Rexton už nechce být korejským Mercedesem, našlápnuto má skvěle

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Masivní tank české výroby? Tatra přišla s převratnou novinkou, nikdy ji nikdo neviděl

  2. Příprava na příchod hurikánu? Auto na zápraží má jiný význam, než byste předpokládali

  3. Jedna věc je za volantem nebezpečnější než telefon. Stát ji bez problému povoluje

  4. TEST: Subaru XV 1.6i EyeSight. Víte, v čem je tohle auto nejlepší na světě?

  5. Nejčastější omyly o parkování v Praze pro domácí i mimopražské řidiče

  6. Nejrevolučnější stroj automobilového průmyslu? NSU Ro 80 bývá neprávem přehlíženo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud