Nějaký ten pátek už uběhl od chvíle, kdy Toyota světu jako vůbec první značka na světě ukázala plug-in hybridní technologii. Do zásuvky jste tak mohli zapojit třeba minulý Prius, na nějž navazuje aktuálně jeho druhá generace. Ta vychází z celkově čtvrtého Priusu, designově i technicky se ale dost liší.
Cílem Toyoty je snížit do roku 2050 celkové flotilové emise CO2 o 90 % prostřednictvím hybridů, plug-in hybridů, elektromobilů a vozů na palivové články. Nový Prius Plug-in Hybrid pak v tomhle směru představuje významnou inovaci, navíc podpořenou stížnostmi majitelů minulé generace vozu. Japonci totiž díky nim současný model výrazně vylepšili a ještě přidali na zajímavých technologických řešeních. Základem vozu je stejně jako u klasického Priusu platforma TNGA s nižším těžištěm. Vzadu najdete dvojité lichoběžníky, vpředu je pro změnu náprava typu MacPherson.
Hlavní devizou tohoto liftbacku je ale jeho pohonné ústrojí se zážehovou osmnáctistovkou VVT-i a elektromotorem o systémovém výkonu 90 kW (122 k) s točivým momentem 142 Nm. Elektrické jednotce dodává energii lithium-iontový akumulátor s mezigeneračně zvětšenou kapacitou na 8,8 kWh, ale hmotností jen 120 kilogramů. Prius Plug-in Hybrid tak s ním ujede až 50 kilometrů čistě na elektřinu, v tu chvíli má pak auto výkon 68 kW (92 k) a maximální rychlost 135 km/h. Zajímavostí je velmi kompaktní jednosměrná spojka zabudovaná do nápravy typu transaxle, umožňující, aby generátor elektřiny hybridní soustavy fungoval jako druhý elektromotor. I proto je v bezemisním režimu k dispozici oněch 68 kW. Na kola pak přenáší sílu v jakémkoliv režimu jízdy bezestupňový automat e-CVT. Nabíjení akumulátoru díky příkonu zvětšenému na 3,3 kW zabere z běžné sítě jen 3 hodiny a 10 minut. Hlavním trumfem vozu je nicméně spotřeba pouze 1,0 l/100 km, což odpovídá 22 g CO2/km. Řidič ale musí dobře pracovat s dostupnými režimy.
Palivo a elektřinu šetří auto i díky několika unikátním prvkům. Například automatická klimatizace na bázi tepelného čerpadla s mechanizmem vhánění vzduchu je schopná účinně vytopit kabinu bez nutnosti spouštět spalovací motor. Na střeše jsou pro změnu fotovoltaické panely, dobíjející samostatnou solární baterii, která po úplném nabití dodává energii hlavní vysokonapěťové baterii vozidla. Během jízdy řešení nabijí klasickou 12V baterii, napájející pomocné systémy. Toyota uvádí, že využití sluneční energie denně prodlouží elektrický dojezd až o 5 kilometrů. Svou roli hrají i nižší hmotnost, například díky víku kufru z karbonem vyztužených plastů, nebo účinné a úsporné full-LED přední světlomety.
Tím se dostáváme k designu 4645 milimetrů dlouhé, 1760 milimetrů široké a 1470 milimetrů vysoké aerodynamické karosérie se součinitelem odporu vzduchu cx = 0,25. Oproti standardnímu Priusu je plug-in hybrid mnohem dynamičtější, na čemž mají podíl jiný vzhled předních světel, akrylátová maska chladiče s výrazným sklonem a vertikální LED diody pro denní svícení v nárazníku. Zadní část má nejen delší převis, ale i nový spoiler, rozdělující okno na dvě části, který „objímají“ LED diodová světla. Aerodynamické prvky zastupují nová 15palcová litá kola, již zmíněný spoiler, klapky ve spodní části masky chladiče, nové tvarování rohů nárazníků nebo stabilizační lamely v zadních lampách. Kabina má stejné rozvržení jako klasický Prius, disponuje však větším osmipalcovým displejem multimediálního systému s vylepšenou grafikou. Specifický je pro tento vůz vzhled palubního počítače a některých dekoračních prvků, nechybí bezdrátová nabíječka, barevný průhledový displej nebo balíček Toyota Safety Sense s přednárazovým systémem s rozpoznáváním chodců a adaptivním tempomatem. Kufr má v základu 360 litrů.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.