Dojezd, to je problém většiny dnešních elektromobilů. Luxusní a tím pádem drahé limuzíny umí ujet na jedno nabití klidně i přes 500 kilometrů, menší vozy však těžko zvládnou pokořit hranici 300 kilometrů. Není proto divu, že se Opel dojezdem nového hatchbacku Ampera-e tolik chlubí.
BMW i30 300 kilometrů, Nissan Leaf 250 kilometrů, Renault Zoe 240 kilometrů a Volkswagen e-Golf 190 kilometrů. To jsou hodnoty dojezdů (dle evropského testovacího cyklu NEDC) vybraných elektromobilů, s nimiž Opel porovnává svůj 4,17 metru dlouhý pětidveřový hatchback Ampera-e. Ten jsme představovali již dvakrát, jak se ale blíží termín pařížského autosalonu, tak o to víc Němci odhalují technické detaily dvojčete Chevroletu Bolt. Na úvod musíme připomenout, že v útrobách vozu je elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm. Z dřívějška také víme, že zrychlením se Ampera-e blíží sportovním modelům OPC, z klidu na 50 km/h se tak dostane za 3,2 sekundy a z 80 na 120 km/h mu to zabere jen 4,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
Tuto hodnotu Opel nastavil proto, aby co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Dá se totiž předpokládat, že více než na dálnicích s neomezeným rychlostním limitem bude auto jezdit ve městě nebo jeho okolí. A tam je důležitější právě délka dojezdu. Ten má na starosti sada baterií, uložená pod podlahou vozu, čímž nezabírá místo cestujícím nebo nákladu (pro ten je k dispozici 381 litrů). Akumulátory sestávají ze 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh a byly vyvinuty ve spolupráci s firmou LG Chem. Tím se konečně dostáváme ke statistice z úvodu textu, všechny výše zmíněné vozy totiž Ampera-e s dojezdem 400 kilometrů překoná nejméně o 25 procent. Z Opelu se tak rázem stává jeden z lídrů celého trhu s elektrickými vozy.
Jak je u elektrických nebo hybridních automobilů zvykem, i Ampera-e umí pracovat v několika jízdních režimech. Běžný mód se jmenuje Drive a jakmile v něm řidič uvolní plynový pedál a vůz jede setrvačností, začne elektromotor fungovat jako generátor a rekuperuje energii do zpět akumulátorů. Brzdný účinek motoru se zvýší při volbě režimu Low, kdy se zintenzívní i rekuperace energie. Maximální rekuperaci přináší mód Regen on Demand. V posledních dvou režimech je navíc tak výrazný brzdný moment, že řidič v normálním provozu téměř nemusí používat brzdový pedál. První náhled do interiéru pak prozrazuje přítomnost vyvýšené středové konzole s displejem multimediálního systému IntelliLink, nabízející WiFi hotspot či rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Standardem bude pochopitelně rovněž modul OnStar.
Spolu s Opelem Ampera-e dnes odhalil další technické specifikace také sesterský Chevrolet Bolt. Ten se pyšní stejnou technikou jako německý vůz, jeho dojezd je však měřen o něco přesnější americkou normou a dosahuje hodnoty 383 kilometrů. To je pro Chevrolet velmi pozitivní zpráva, protože tím o několik kilometrů ujede Tesle Model 3, největšímu konkurentovi hatchbacku s velkým plus ve znaku. Američané také odhalili, že z 0 na 96 km/h zrychlí Bolt za méně než 7 sekund. Cena vozu začíná na 37 500 dolarech (cca 901 000 korun), státní pobídky však dosáhnou úrovně až 7500 dolarů (cca 180 000 korun). Opel zatím ještě základní cenu nezná, kdyby ale byla na zhruba stejné úrovni jako u Chevroletu, tak by to minimálně s chystanými státními pobídkami mohla být docela zajímavá volba.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.