Dojezd, to je problém většiny dnešních elektromobilů. Luxusní a tím pádem drahé limuzíny umí ujet na jedno nabití klidně i přes 500 kilometrů, menší vozy však těžko zvládnou pokořit hranici 300 kilometrů. Není proto divu, že se Opel dojezdem nového hatchbacku Ampera-e tolik chlubí.
BMW i30 300 kilometrů, Nissan Leaf 250 kilometrů, Renault Zoe 240 kilometrů a Volkswagen e-Golf 190 kilometrů. To jsou hodnoty dojezdů (dle evropského testovacího cyklu NEDC) vybraných elektromobilů, s nimiž Opel porovnává svůj 4,17 metru dlouhý pětidveřový hatchback Ampera-e. Ten jsme představovali již dvakrát, jak se ale blíží termín pařížského autosalonu, tak o to víc Němci odhalují technické detaily dvojčete Chevroletu Bolt. Na úvod musíme připomenout, že v útrobách vozu je elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm. Z dřívějška také víme, že zrychlením se Ampera-e blíží sportovním modelům OPC, z klidu na 50 km/h se tak dostane za 3,2 sekundy a z 80 na 120 km/h mu to zabere jen 4,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
Tuto hodnotu Opel nastavil proto, aby co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Dá se totiž předpokládat, že více než na dálnicích s neomezeným rychlostním limitem bude auto jezdit ve městě nebo jeho okolí. A tam je důležitější právě délka dojezdu. Ten má na starosti sada baterií, uložená pod podlahou vozu, čímž nezabírá místo cestujícím nebo nákladu (pro ten je k dispozici 381 litrů). Akumulátory sestávají ze 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh a byly vyvinuty ve spolupráci s firmou LG Chem. Tím se konečně dostáváme ke statistice z úvodu textu, všechny výše zmíněné vozy totiž Ampera-e s dojezdem 400 kilometrů překoná nejméně o 25 procent. Z Opelu se tak rázem stává jeden z lídrů celého trhu s elektrickými vozy.
Jak je u elektrických nebo hybridních automobilů zvykem, i Ampera-e umí pracovat v několika jízdních režimech. Běžný mód se jmenuje Drive a jakmile v něm řidič uvolní plynový pedál a vůz jede setrvačností, začne elektromotor fungovat jako generátor a rekuperuje energii do zpět akumulátorů. Brzdný účinek motoru se zvýší při volbě režimu Low, kdy se zintenzívní i rekuperace energie. Maximální rekuperaci přináší mód Regen on Demand. V posledních dvou režimech je navíc tak výrazný brzdný moment, že řidič v normálním provozu téměř nemusí používat brzdový pedál. První náhled do interiéru pak prozrazuje přítomnost vyvýšené středové konzole s displejem multimediálního systému IntelliLink, nabízející WiFi hotspot či rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Standardem bude pochopitelně rovněž modul OnStar.
Spolu s Opelem Ampera-e dnes odhalil další technické specifikace také sesterský Chevrolet Bolt. Ten se pyšní stejnou technikou jako německý vůz, jeho dojezd je však měřen o něco přesnější americkou normou a dosahuje hodnoty 383 kilometrů. To je pro Chevrolet velmi pozitivní zpráva, protože tím o několik kilometrů ujede Tesle Model 3, největšímu konkurentovi hatchbacku s velkým plus ve znaku. Američané také odhalili, že z 0 na 96 km/h zrychlí Bolt za méně než 7 sekund. Cena vozu začíná na 37 500 dolarech (cca 901 000 korun), státní pobídky však dosáhnou úrovně až 7500 dolarů (cca 180 000 korun). Opel zatím ještě základní cenu nezná, kdyby ale byla na zhruba stejné úrovni jako u Chevroletu, tak by to minimálně s chystanými státními pobídkami mohla být docela zajímavá volba.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?