Dojezd, to je problém většiny dnešních elektromobilů. Luxusní a tím pádem drahé limuzíny umí ujet na jedno nabití klidně i přes 500 kilometrů, menší vozy však těžko zvládnou pokořit hranici 300 kilometrů. Není proto divu, že se Opel dojezdem nového hatchbacku Ampera-e tolik chlubí.
BMW i30 300 kilometrů, Nissan Leaf 250 kilometrů, Renault Zoe 240 kilometrů a Volkswagen e-Golf 190 kilometrů. To jsou hodnoty dojezdů (dle evropského testovacího cyklu NEDC) vybraných elektromobilů, s nimiž Opel porovnává svůj 4,17 metru dlouhý pětidveřový hatchback Ampera-e. Ten jsme představovali již dvakrát, jak se ale blíží termín pařížského autosalonu, tak o to víc Němci odhalují technické detaily dvojčete Chevroletu Bolt. Na úvod musíme připomenout, že v útrobách vozu je elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm. Z dřívějška také víme, že zrychlením se Ampera-e blíží sportovním modelům OPC, z klidu na 50 km/h se tak dostane za 3,2 sekundy a z 80 na 120 km/h mu to zabere jen 4,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h.
Tuto hodnotu Opel nastavil proto, aby co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Dá se totiž předpokládat, že více než na dálnicích s neomezeným rychlostním limitem bude auto jezdit ve městě nebo jeho okolí. A tam je důležitější právě délka dojezdu. Ten má na starosti sada baterií, uložená pod podlahou vozu, čímž nezabírá místo cestujícím nebo nákladu (pro ten je k dispozici 381 litrů). Akumulátory sestávají ze 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh a byly vyvinuty ve spolupráci s firmou LG Chem. Tím se konečně dostáváme ke statistice z úvodu textu, všechny výše zmíněné vozy totiž Ampera-e s dojezdem 400 kilometrů překoná nejméně o 25 procent. Z Opelu se tak rázem stává jeden z lídrů celého trhu s elektrickými vozy.
Jak je u elektrických nebo hybridních automobilů zvykem, i Ampera-e umí pracovat v několika jízdních režimech. Běžný mód se jmenuje Drive a jakmile v něm řidič uvolní plynový pedál a vůz jede setrvačností, začne elektromotor fungovat jako generátor a rekuperuje energii do zpět akumulátorů. Brzdný účinek motoru se zvýší při volbě režimu Low, kdy se zintenzívní i rekuperace energie. Maximální rekuperaci přináší mód Regen on Demand. V posledních dvou režimech je navíc tak výrazný brzdný moment, že řidič v normálním provozu téměř nemusí používat brzdový pedál. První náhled do interiéru pak prozrazuje přítomnost vyvýšené středové konzole s displejem multimediálního systému IntelliLink, nabízející WiFi hotspot či rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Standardem bude pochopitelně rovněž modul OnStar.
Spolu s Opelem Ampera-e dnes odhalil další technické specifikace také sesterský Chevrolet Bolt. Ten se pyšní stejnou technikou jako německý vůz, jeho dojezd je však měřen o něco přesnější americkou normou a dosahuje hodnoty 383 kilometrů. To je pro Chevrolet velmi pozitivní zpráva, protože tím o několik kilometrů ujede Tesle Model 3, největšímu konkurentovi hatchbacku s velkým plus ve znaku. Američané také odhalili, že z 0 na 96 km/h zrychlí Bolt za méně než 7 sekund. Cena vozu začíná na 37 500 dolarech (cca 901 000 korun), státní pobídky však dosáhnou úrovně až 7500 dolarů (cca 180 000 korun). Opel zatím ještě základní cenu nezná, kdyby ale byla na zhruba stejné úrovni jako u Chevroletu, tak by to minimálně s chystanými státními pobídkami mohla být docela zajímavá volba.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.