Konkurence se mu dívá na záda. Opel Ampera-e dojede dál než kompaktní Tesla

Opel Ampera-e ujede všem svým nejbližším rivalům.
Opel Ampera-e ujede všem svým nejbližším rivalům., foto: Opel
ar6 14. září 2016 03:15
Sdílej:

Dojezd, to je problém většiny dnešních elektromobilů. Luxusní a tím pádem drahé limuzíny umí ujet na jedno nabití klidně i přes 500 kilometrů, menší vozy však těžko zvládnou pokořit hranici 300 kilometrů. Není proto divu, že se Opel dojezdem nového hatchbacku Ampera-e tolik chlubí.

BMW i30 300 kilometrů, Nissan Leaf 250 kilometrů, Renault Zoe 240 kilometrů a Volkswagen e-Golf 190 kilometrů. To jsou hodnoty dojezdů (dle evropského testovacího cyklu NEDC) vybraných elektromobilů, s nimiž Opel porovnává svůj 4,17 metru dlouhý pětidveřový hatchback Ampera-e. Ten jsme představovali již dvakrát, jak se ale blíží termín pařížského autosalonu, tak o to víc Němci odhalují technické detaily dvojčete Chevroletu Bolt. Na úvod musíme připomenout, že v útrobách vozu je elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm. Z dřívějška také víme, že zrychlením se Ampera-e blíží sportovním modelům OPC, z klidu na 50 km/h se tak dostane za 3,2 sekundy a z 80 na 120 km/h mu to zabere jen 4,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 150 km/h.

Tuto hodnotu Opel nastavil proto, aby co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Dá se totiž předpokládat, že více než na dálnicích s neomezeným rychlostním limitem bude auto jezdit ve městě nebo jeho okolí. A tam je důležitější právě délka dojezdu. Ten má na starosti sada baterií, uložená pod podlahou vozu, čímž nezabírá místo cestujícím nebo nákladu (pro ten je k dispozici 381 litrů). Akumulátory sestávají ze 288 lithium-iontových článků s celkovou kapacitou 60 kWh a byly vyvinuty ve spolupráci s firmou LG Chem. Tím se konečně dostáváme ke statistice z úvodu textu, všechny výše zmíněné vozy totiž Ampera-e s dojezdem 400 kilometrů překoná nejméně o 25 procent. Z Opelu se tak rázem stává jeden z lídrů celého trhu s elektrickými vozy.

Jak je u elektrických nebo hybridních automobilů zvykem, i Ampera-e umí pracovat v několika jízdních režimech. Běžný mód se jmenuje Drive a jakmile v něm řidič uvolní plynový pedál a vůz jede setrvačností, začne elektromotor fungovat jako generátor a rekuperuje energii do zpět akumulátorů. Brzdný účinek motoru se zvýší při volbě režimu Low, kdy se zintenzívní i rekuperace energie. Maximální rekuperaci přináší mód Regen on Demand. V posledních dvou režimech je navíc tak výrazný brzdný moment, že řidič v normálním provozu téměř nemusí používat brzdový pedál. První náhled do interiéru pak prozrazuje přítomnost vyvýšené středové konzole s displejem multimediálního systému IntelliLink, nabízející WiFi hotspot či rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Standardem bude pochopitelně rovněž modul OnStar.

Spolu s Opelem Ampera-e dnes odhalil další technické specifikace také sesterský Chevrolet Bolt. Ten se pyšní stejnou technikou jako německý vůz, jeho dojezd je však měřen o něco přesnější americkou normou a dosahuje hodnoty 383 kilometrů. To je pro Chevrolet velmi pozitivní zpráva, protože tím o několik kilometrů ujede Tesle Model 3, největšímu konkurentovi hatchbacku s velkým plus ve znaku. Američané také odhalili, že z 0 na 96 km/h zrychlí Bolt za méně než 7 sekund. Cena vozu začíná na 37 500 dolarech (cca 901 000 korun), státní pobídky však dosáhnou úrovně až 7500 dolarů (cca 180 000 korun). Opel zatím ještě základní cenu nezná, kdyby ale byla na zhruba stejné úrovni jako u Chevroletu, tak by to minimálně s chystanými státními pobídkami mohla být docela zajímavá volba.

Stalo se
Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.