Ač by mohl při pohledu na karosérii leckdo říct opak, prim tady skutečně hraje pohonné ústrojí. To se skládá z přeplňovaného zážehového čtyřválce TSI o výkonu 150 koní, dvou elektromotorů, vpředu o výkonu 55 a vzadu o výkonu 116 koní, a šestistupňového dvouspojkového automatu DSG. Systémový výkon je 224 koní, přičemž při jeho využití je v permanenci pohon všech kol 4Motion. Ten pracuje v šesti režimech, On road (Comfort nebo Eco), Offroad (Rocks, Sludge & Sand nebo Gravel), Sport, Snow, Charge a Battery Hold, které volí řidič prostřednictvím otočného ovladače. Vzhledem ke koncepci celého ústrojí je však možný také pohon čistě předních nebo zadních kol.
Jako výchozí nastavení byl zvolen čistě elektrický režim E-Mode. Pokud je v lithium-iontových akumulátorech o kapacitě 12,4 kWh (dobíjet je lze ze zásuvky nebo přes spalovací motor) dostatek energie, využívá Tiguan pouze zadního elektromotoru. To znamená, že i středně velké SUV může být vlastně zadokolkou. Jestliže to však vyžadují jízdní podmínky, nebo si to přeje řidič (manuálně přes otočný ovladač), přední elektromotor se během několika okamžiků dostane do permanence a z Tiguanu se stane elektrická čtyřkolka. Maximální rychlost v tomto režimu je 113 km/h, doba jeho využívání je omezena dojezdem 32 kilometrů.
Jakmile dojde k vybití baterií nebo je potřeba vyššího výkonu, auto k zadnímu elektromotoru automaticky připojí zážehový čtyřválec. Přední elektromotor v tomto případě pracuje jako generátor pro jednotku vzadu. V tomto hybridním režimu si pak jen elektronika vybírá, jestli použije spalovací motor v kombinaci s elektromotory nebo čistě elektromotory. Tlačítkem středové konzoli (volí se jím i režim E-Mode, případně se přechází k Hybridu) pak může řidič zvolit ještě režim GTE, kdy Tiguan využije všech 224 koní k akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlosti 193 km/h. V tomto režimu navíc dojde ke sportovní úpravě řízení, mapování motoru i odezvy plynového pedálu.
Stejně jako jeho sérioví sourozenci stojí i Tiguan GTE Active na modulární platformě MQB, přičemž díky nejrůznějším vzhledovým úpravám je jeho délka 4493 milimetrů, šířka 1900 milimetrů a výška 1765 milimetrů. Oproti běžnému modelu byly u tohoto konceptu použity nové nárazníky s hliníkovým ochranným plátem na obou koncích, jejich další „citlivé“ části jsou navíc z odolného polymeru, čímž je zvýšena odolnost vůči kamenům a další překážkám. Tyto prvky, spolu s ochranným obložením blatníků a prahů, světlou výškou zvětšenou na 226 mm, lepšími nájezdovými úhly nebo terénními pneumatikami o rozměru 245/70, do nichž jsou obuta 16palcová kola, mají za cíl udělat ze silničního modelu v podstatě „teréňák.“
Designéři nicméně nezapomněli ani na tu silniční stránku, proto má GTE Active atraktivní červenou metalízu Dragon, full-LED přední světlomety, LED diody denního svícení ve tvaru písmene C v předním nárazníku nebo přídavné LED reflektory na střeše. Její součástí jsou i dva odolné nosiče.
Kabina vyniká především 9,2palcovou obrazovkou multimediálního systému MIB, do níž se sdružuje ovládání prakticky všech funkcí auta. Kromě dotyku reaguje celý systém i na pouhá gesta, jeho součástí je dále několik programů, včetně toho pro jízdu mimo silnici, nebo rozhraní Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Pod infotainmentem je ovládání klimatizace či vyhřívání sedadel, opět se však jedná o dotykové plochy. Před řidičem se skví poslední generace digitálního přístrojového štítu Active Info Display. Dekorační lišty na palubní desce nebo ve dveřích jsou z kartáčovaného hliníku, na volantu jsou části z tmavého chromu a kolem výdechů ventilace je rámeček v červené barvě Dragon. Čalounění kůží Nappa kombinuje šedou Rhodium a tmavě grafitovou, docela výrazné jsou ale červené lemy a trojdimenzionální prošívání.
Klasický Tiguan vstoupí na severoamerický trh v průběhu příštího roku, vedle „krátké“ pětimístné verze přijde řada i na model s prodlouženým rozvorem a sedmi sedadly. Toho se dočkáme také v Evropě.