Druhá generace Volkswagenu Tiguan se poprvé představila na loňském frankfurtském autosalonu, přičemž mezi nabízenými verzemi nechyběl ani koncepční plug-in hybrid GTE. Že jeho potenciál nebyl ani zdaleka vyčerpán ukazuje „lidový vůz“ v Detroitu, kde se ekologické SUV zabalilo do terénního hávu se jménem GTE Active.
Ač by mohl při pohledu na karosérii leckdo říct opak, prim tady skutečně hraje pohonné ústrojí. To se skládá z přeplňovaného zážehového čtyřválce TSI o výkonu 150 koní, dvou elektromotorů, vpředu o výkonu 55 a vzadu o výkonu 116 koní, a šestistupňového dvouspojkového automatu DSG. Systémový výkon je 224 koní, přičemž při jeho využití je v permanenci pohon všech kol 4Motion. Ten pracuje v šesti režimech, On road (Comfort nebo Eco), Offroad (Rocks, Sludge & Sand nebo Gravel), Sport, Snow, Charge a Battery Hold, které volí řidič prostřednictvím otočného ovladače. Vzhledem ke koncepci celého ústrojí je však možný také pohon čistě předních nebo zadních kol.
Jako výchozí nastavení byl zvolen čistě elektrický režim E-Mode. Pokud je v lithium-iontových akumulátorech o kapacitě 12,4 kWh (dobíjet je lze ze zásuvky nebo přes spalovací motor) dostatek energie, využívá Tiguan pouze zadního elektromotoru. To znamená, že i středně velké SUV může být vlastně zadokolkou. Jestliže to však vyžadují jízdní podmínky, nebo si to přeje řidič (manuálně přes otočný ovladač), přední elektromotor se během několika okamžiků dostane do permanence a z Tiguanu se stane elektrická čtyřkolka. Maximální rychlost v tomto režimu je 113 km/h, doba jeho využívání je omezena dojezdem 32 kilometrů.
Jakmile dojde k vybití baterií nebo je potřeba vyššího výkonu, auto k zadnímu elektromotoru automaticky připojí zážehový čtyřválec. Přední elektromotor v tomto případě pracuje jako generátor pro jednotku vzadu. V tomto hybridním režimu si pak jen elektronika vybírá, jestli použije spalovací motor v kombinaci s elektromotory nebo čistě elektromotory. Tlačítkem středové konzoli (volí se jím i režim E-Mode, případně se přechází k Hybridu) pak může řidič zvolit ještě režim GTE, kdy Tiguan využije všech 224 koní k akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlosti 193 km/h. V tomto režimu navíc dojde ke sportovní úpravě řízení, mapování motoru i odezvy plynového pedálu.
Stejně jako jeho sérioví sourozenci stojí i Tiguan GTE Active na modulární platformě MQB, přičemž díky nejrůznějším vzhledovým úpravám je jeho délka 4493 milimetrů, šířka 1900 milimetrů a výška 1765 milimetrů. Oproti běžnému modelu byly u tohoto konceptu použity nové nárazníky s hliníkovým ochranným plátem na obou koncích, jejich další „citlivé“ části jsou navíc z odolného polymeru, čímž je zvýšena odolnost vůči kamenům a další překážkám. Tyto prvky, spolu s ochranným obložením blatníků a prahů, světlou výškou zvětšenou na 226 mm, lepšími nájezdovými úhly nebo terénními pneumatikami o rozměru 245/70, do nichž jsou obuta 16palcová kola, mají za cíl udělat ze silničního modelu v podstatě „teréňák.“
Designéři nicméně nezapomněli ani na tu silniční stránku, proto má GTE Active atraktivní červenou metalízu Dragon, full-LED přední světlomety, LED diody denního svícení ve tvaru písmene C v předním nárazníku nebo přídavné LED reflektory na střeše. Její součástí jsou i dva odolné nosiče.
Kabina vyniká především 9,2palcovou obrazovkou multimediálního systému MIB, do níž se sdružuje ovládání prakticky všech funkcí auta. Kromě dotyku reaguje celý systém i na pouhá gesta, jeho součástí je dále několik programů, včetně toho pro jízdu mimo silnici, nebo rozhraní Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Pod infotainmentem je ovládání klimatizace či vyhřívání sedadel, opět se však jedná o dotykové plochy. Před řidičem se skví poslední generace digitálního přístrojového štítu Active Info Display. Dekorační lišty na palubní desce nebo ve dveřích jsou z kartáčovaného hliníku, na volantu jsou části z tmavého chromu a kolem výdechů ventilace je rámeček v červené barvě Dragon. Čalounění kůží Nappa kombinuje šedou Rhodium a tmavě grafitovou, docela výrazné jsou ale červené lemy a trojdimenzionální prošívání.
Klasický Tiguan vstoupí na severoamerický trh v průběhu příštího roku, vedle „krátké“ pětimístné verze přijde řada i na model s prodlouženým rozvorem a sedmi sedadly. Toho se dočkáme také v Evropě.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.