Uvést na trh ideového nástupce Typu 2 se Volkswagen pokouší s přestávkami už od roku 2001. Zlomem by mohl být koncept Budd-e, který kromě vtipného jména a retro designu přináší především elektrický pohon a revoluci v uspořádání interiéru.
Skořápku auta tvoří karosérie krabicovitého tvaru, jejíž stylizace nenechá nikoho na pochybách, ke kterému vozu z minulosti se Němci chtěli přiblížit. I přesto tu ale jsou LED diodová hlavní světla, diodové proužky ve tvaru písmene C v předním i zadním nárazníku a samozřejmě LED diodová koncová světla, jejichž tvar plynule přechází do třetího brzdového ve střešním spoileru. Využití této světelné technologie ale není zdaleka vyčerpáno, to když tenké pásy, ji využívající, obepínají celé auto kolem dokola a je jimi podsvícena i maska chladiče (barev je hned několik). Klasický je alespoň nástřik v bílé Nevada, doplněný o zlatou střechu (odstín Phoenix Copper) se solárními panely, a 21palcová kola.
Pokud zvenku postrádáte kliky dveří, pak vězte, že se dveře otevírají prostřednictvím gesta nebo dotyku. Čtyřmístná kabina pak více než prostor určený k cestování připomíná obývací pokoj. Vzadu je jakási forma lavice, určená pro dvě osoby, vpředu jsou dvě samostatná a otočná sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy. Mnohem důležitější je ale multimediální rozhraní uvnitř vozu. Zadní cestující mají k dispozici vlastní obrazovku o velikosti 34 palců, kterou lze ovládat gesty, před řidičem se rozprostírá několik displejů, vizuálně spojených dohromady. I přesto má ale každý svou pevně danou funkci, a zatímco před volantem je tak evoluce loni představeného digitálního přístrojového panelu Active Info Display o velikosti 12,3 palce, středovou konzoli tvoří 13,3palcová obrazovka, přes níž se ovládá zábavní systém nebo 3D navigace.
Klasická tlačítka ale uvnitř, stejně jako zvenku kliky, úplně zmizela. Vše probíhá gesty, dotykem nebo hlasem. Poslední možnost se přitom aktivuje příkazem „Hello Budd-e.“ Hlasové ovládání je dokonce natolik propracované, že pokud někdo chce snížit teplotu v místě kde sedí, systém ho dokáže lokalizovat a provést operaci přesně u něj. Už u revolučního modelu XL1 použil Volkswagen koncept kamer místo zpětných zrcátek. E-Mirror pak nechybí ani zde, když obraz ze strany řidiče přenáší na 7,9palcovou obrazovku a ze strany spolujezdce na 5,9palcovou obrazovku. Volant, ač opět bez tlačítek, je multifunkční, přičemž ovládání probíhá jak jinak než dotykově. Budd-e lze také spárovat s chytrým telefonem, tabletem nebo hodinkami, dokáže tak upozornit na zapomenutý předmět uvnitř nebo přednastavit vůz přesně dle pokynů majitele.
Základem 4597 mm dlouhého, 1940 mm širokého a 1835 mm vysokého konceptu je modulární platforma MEB, určená speciálně pro vozy s elektrickým pohonem (Budd-e je prvním, který ji dostal). Ten speciálně v případě tohoto vozu obstarávají dva elektromotory – přední má 136 koní a 200 Nm, zadní potom 170 koní a 290 Nm. Systémový výkon vozu je 306 koní, což dovolí akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 180 km/h. Baterie o kapacitě 92,4 kWh jsou umístěny do podlahy, což je mimochodem specifikum platformy MEB, a jejich napájení je možné z klasické zásuvky či indukčním nabíjením. V prvním případě stačí na 80 procent jejich kapacity 30 minut, musí to být ale ze 150 kW zásuvky. Na jedno nabití pak německé MPV ujede 533 kilometrů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.