Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná instituce specializovaná na dopravní obory, se dlouhodobě věnuje oblasti čisté dopravy. Nyní představuje aplikaci Vodíková mapa ČR, která je určena nejen pro odbornou veřejnost. Webová aplikace vznikla za účelem monitorování aktivit na poli vodíkové infrastruktury v návaznosti na dopravu. Přehledně mapuje projekty výstavby plnicích stanic a výroben vodíku v jejich různých fázích realizace.
Kde mapu najdeme?Aplikace je součástí webových stránek www.cistadoprava.cz. „Zde mimo jiné zveřejňujeme statistická data a novinky k bezemisní a nízkoemisní mobilitě – jak z oblasti vozidlového parku, tak dobíjecí a plnicí infrastruktury,“ vysvětluje Bronislav Vahalík, vedoucí Oblasti vodíkových technologií Centra dopravního výzkumu (CDV).
Pro koho je mapa určena? Pro všechny uživatele, kteří chtějí přehledně vidět, jaké jsou plány v této oblasti a jak se vodíkové hospodářství vyvíjí. Investoři mají k dispozici geografické podklady pro návaznost svých zamýšlených projektů v dané lokalitě. Jinými slovy, z hlediska podnikatelského záměru nemá velký smysl přemýšlet o plnicí stanici, pokud jiný investor, o tři ulice dál, má podobnou plnicí stanici již ve stavebním řízení. Mapa může také sloužit jako doplňkový nástroj orgánům státní správy pro případné plánování podpory.
Kdo se může na tvorbě interaktivní mapy podílet?Na vytvoření nového záznamu, či aktualizaci se po registraci může podílet každý. Všechny záznamy podléhají schvalovacímu procesu odborným pracovníkem CDV. „Pokud u návrhu nového záznamu objevíme nějakou nejasnost nebo neověřený údaj, vyzveme uživatele k jeho vysvětlení či doplnění,“ dodává Bronislav Vahalík.
Co mapa umí?Zobrazit záznamy nejen v mapě samotné, ale také v přehledné tabulce, kde uživatel snadno najde hledaný projekt. Filtrování záznamů podle parametrů jako jsou, Provozovatel/Investor, Stupeň realizace, Přístupnost veřejnosti, nebo základní technické parametry jako typ média, tlak, denní výkon a tak podobně je samozřejmostí. Uživatel má možnost pro daný záznam zvolit jednu ze tří úrovní důvěrnosti: veřejný, pouze pro členy České vodíkové technologické platformy, neveřejný. Ten poslední je určený hlavně pro projekty ve fázi záměru, kdy si uživatel zatím nepřeje jakékoliv detaily zveřejnit.
Jak aplikaci hodnotí jiní?Mgr. Jan Bezděkovský, zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu: „Ačkoliv dokončených vodíkových projektů u nás zatím moc není, může projekt Vodíková mapa přinést všem stakeholderům v této oblasti velmi cenné informace. Za ministerstvo dopravy, které se věnuje podpoře vodíkových plnicích stanic, přitom musím konstatovat, že těchto informací rádi využijeme při budoucím vyhodnocování daných projektů, které by měly být podpořeny z Operačního programu Doprava. Vzhledem k tomu že zdroje na podporu vodíkové mobility nejsou neomezené, je určitě žádoucí, aby tato podpora směřovala jen do skutečně strategických projektů.“
Ing. Petr Mervart, zmocněnec ministra průmyslu a obchodu pro vodíkové strategie: „Vodíková mapa připravená Centrem dopravního výzkumu přesně zapadá do Vodíkové strategie České republiky, protože názorně ukazuje místa, kde se vyrábí a distribuuje vodík. Mapa umožní snadné propojení mezi producenty, distributory a uživateli vodíku. Provázání a vzájemné sladění výroby, distribuce a spotřeby vodíku je klíčem k jeho efektivnímu nasazovaní v dopravě. Právě doprava je z hlediska české vodíkové strategie prioritní oblastí, kde s vodíkem musíme začít, protože náhrada fosilních paliv vodíkem přinese pozitivní business case dříve než náhrada zemního plynu nebo uhlí při výrobě tepla.“
Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu: „Projektům z oblasti čisté dopravy se v našem Centru věnujeme dlouhodobě. Jejich podrobný výčet jsme zveřejnili na stránce https://www.cistadoprava.cz/projekty/. V oblasti vodíkové dopravy jsme v České republice na samém začátku. Máme registrováno 12 osobních vozidel a 1 veřejnou plnicí stanici. Pro další rozvoj této lokálně bezemisní dopravy jsou klíčové vstupní informace. Naší ambicí je prostřednictvím Vodíkové mapy dát jak odborné, tak laické veřejnosti k dispozici uživatelsky přívětivý informační nástroj nejen k plnicím stanicím a jejich stupni realizace, ale také o výrobnách vodíku. Právě způsob výroby je klíčový z pohledu celkových emisí.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.