Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná instituce specializovaná na dopravní obory, se dlouhodobě věnuje oblasti čisté dopravy. Nyní představuje aplikaci Vodíková mapa ČR, která je určena nejen pro odbornou veřejnost. Webová aplikace vznikla za účelem monitorování aktivit na poli vodíkové infrastruktury v návaznosti na dopravu. Přehledně mapuje projekty výstavby plnicích stanic a výroben vodíku v jejich různých fázích realizace.
Kde mapu najdeme?Aplikace je součástí webových stránek www.cistadoprava.cz. „Zde mimo jiné zveřejňujeme statistická data a novinky k bezemisní a nízkoemisní mobilitě – jak z oblasti vozidlového parku, tak dobíjecí a plnicí infrastruktury,“ vysvětluje Bronislav Vahalík, vedoucí Oblasti vodíkových technologií Centra dopravního výzkumu (CDV).
Pro koho je mapa určena? Pro všechny uživatele, kteří chtějí přehledně vidět, jaké jsou plány v této oblasti a jak se vodíkové hospodářství vyvíjí. Investoři mají k dispozici geografické podklady pro návaznost svých zamýšlených projektů v dané lokalitě. Jinými slovy, z hlediska podnikatelského záměru nemá velký smysl přemýšlet o plnicí stanici, pokud jiný investor, o tři ulice dál, má podobnou plnicí stanici již ve stavebním řízení. Mapa může také sloužit jako doplňkový nástroj orgánům státní správy pro případné plánování podpory.
Kdo se může na tvorbě interaktivní mapy podílet?Na vytvoření nového záznamu, či aktualizaci se po registraci může podílet každý. Všechny záznamy podléhají schvalovacímu procesu odborným pracovníkem CDV. „Pokud u návrhu nového záznamu objevíme nějakou nejasnost nebo neověřený údaj, vyzveme uživatele k jeho vysvětlení či doplnění,“ dodává Bronislav Vahalík.
Co mapa umí?Zobrazit záznamy nejen v mapě samotné, ale také v přehledné tabulce, kde uživatel snadno najde hledaný projekt. Filtrování záznamů podle parametrů jako jsou, Provozovatel/Investor, Stupeň realizace, Přístupnost veřejnosti, nebo základní technické parametry jako typ média, tlak, denní výkon a tak podobně je samozřejmostí. Uživatel má možnost pro daný záznam zvolit jednu ze tří úrovní důvěrnosti: veřejný, pouze pro členy České vodíkové technologické platformy, neveřejný. Ten poslední je určený hlavně pro projekty ve fázi záměru, kdy si uživatel zatím nepřeje jakékoliv detaily zveřejnit.
Jak aplikaci hodnotí jiní?Mgr. Jan Bezděkovský, zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu: „Ačkoliv dokončených vodíkových projektů u nás zatím moc není, může projekt Vodíková mapa přinést všem stakeholderům v této oblasti velmi cenné informace. Za ministerstvo dopravy, které se věnuje podpoře vodíkových plnicích stanic, přitom musím konstatovat, že těchto informací rádi využijeme při budoucím vyhodnocování daných projektů, které by měly být podpořeny z Operačního programu Doprava. Vzhledem k tomu že zdroje na podporu vodíkové mobility nejsou neomezené, je určitě žádoucí, aby tato podpora směřovala jen do skutečně strategických projektů.“
Ing. Petr Mervart, zmocněnec ministra průmyslu a obchodu pro vodíkové strategie: „Vodíková mapa připravená Centrem dopravního výzkumu přesně zapadá do Vodíkové strategie České republiky, protože názorně ukazuje místa, kde se vyrábí a distribuuje vodík. Mapa umožní snadné propojení mezi producenty, distributory a uživateli vodíku. Provázání a vzájemné sladění výroby, distribuce a spotřeby vodíku je klíčem k jeho efektivnímu nasazovaní v dopravě. Právě doprava je z hlediska české vodíkové strategie prioritní oblastí, kde s vodíkem musíme začít, protože náhrada fosilních paliv vodíkem přinese pozitivní business case dříve než náhrada zemního plynu nebo uhlí při výrobě tepla.“
Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu: „Projektům z oblasti čisté dopravy se v našem Centru věnujeme dlouhodobě. Jejich podrobný výčet jsme zveřejnili na stránce https://www.cistadoprava.cz/projekty/. V oblasti vodíkové dopravy jsme v České republice na samém začátku. Máme registrováno 12 osobních vozidel a 1 veřejnou plnicí stanici. Pro další rozvoj této lokálně bezemisní dopravy jsou klíčové vstupní informace. Naší ambicí je prostřednictvím Vodíkové mapy dát jak odborné, tak laické veřejnosti k dispozici uživatelsky přívětivý informační nástroj nejen k plnicím stanicím a jejich stupni realizace, ale také o výrobnách vodíku. Právě způsob výroby je klíčový z pohledu celkových emisí.“
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.