Český výrobce posunovacích lokomotiv CZ Loko plánuje postavit lokomotivu poháněnou vodíkem. Základem pro vozidlo s obchodním označením HydrogenShunter 1000 by měla být těžká motorová lokomotiva Effishunter 1000 určená jak pro traťovou službu, tak pro provoz na průmyslových vlečkách.
Vozidlo poháněné vodíkem má mít výkon 800 kW, tedy jen o málo menší než jeho dieselový protějšek. HydrogenShunter 1000 bude k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články. Jak uvádí portál zdopravy.cz, lokomotiva je zatím ve fázi projektu, z něhož bude vycházet stavba prototypu.
Obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek při té příležitosti informoval, že společnost vyvíjí také hybridní lokomotivy a pracuje i na moderní duální lokomotivě kombinující jízdu pod trolejí a na dieselový motor pro jednu z italských přepravních firem.
Obchodní ředitel zdůraznil, že CZ LOKO musí dávat pozor na provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného technického řešení, které zamýšlí využít ve svých prototypech. Upozornil, že vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn, stejně jako hybridní lokomotiva TEM 35 pro ruské železnice kombinující spalovací motor se superkapacitorem, se ukázal jako „slepé uličky“.
„Nejde o soutěž, kdo bude na evropském trhu první, ale kdo bude nejúspěšnější a přijde s nejefektivnějším řešením,“ dodal Kutálek. Kdy uvidíme vodíkovou lokomotivu na trati, zatím neuvedl.
Vodík coby pohon je nebo bude využíván i v osobní, nákladní nebo lodní dopravě v řadě projektů po celém světě. Na tento typ pohonu se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.