Vozidlo poháněné vodíkem má mít výkon 800 kW, tedy jen o málo menší než jeho dieselový protějšek. HydrogenShunter 1000 bude k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články. Jak uvádí portál zdopravy.cz, lokomotiva je zatím ve fázi projektu, z něhož bude vycházet stavba prototypu.
Obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek při té příležitosti informoval, že společnost vyvíjí také hybridní lokomotivy a pracuje i na moderní duální lokomotivě kombinující jízdu pod trolejí a na dieselový motor pro jednu z italských přepravních firem.
Obchodní ředitel zdůraznil, že CZ LOKO musí dávat pozor na provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného technického řešení, které zamýšlí využít ve svých prototypech. Upozornil, že vývoj lokomotiv na stlačený zemní plyn, stejně jako hybridní lokomotiva TEM 35 pro ruské železnice kombinující spalovací motor se superkapacitorem, se ukázal jako „slepé uličky“.
„Nejde o soutěž, kdo bude na evropském trhu první, ale kdo bude nejúspěšnější a přijde s nejefektivnějším řešením,“ dodal Kutálek. Kdy uvidíme vodíkovou lokomotivu na trati, zatím neuvedl.
Vodík coby pohon je nebo bude využíván i v osobní, nákladní nebo lodní dopravě v řadě projektů po celém světě. Na tento typ pohonu se orientují už i globální firmy. Automobilka Toyota podporuje vodík v pozemní i vodní dopravě. Kromě vodíkového vozu Mirai postavila například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.