V roce 2020 bylo v České republice registrováno přes 5 tisíc nových osobních elektrických vozidel zní pěkně a z pohledu ekologie provozu - neřešícího původ elektřiny a znečištění při výrobě a likvidaci automobilu - záslužně. Skutečnost, že přes finanční dotace, zaváděcí slevy, různé úlevy či bonusy, si rodiny a podnikající subjekty pořídily v loňském roce ze 100 nových osobních aut jen 2,6 čistě bateriových nebo plug-in hybridních, svědčí ale o tom, že přes veškeré snahy, očekávání, tvrzení i reklamní kampaně, mají kupující v naší republice o elektrickou mobilitu nadále zájem pramalý. A pokud by byly dotace, bonusy a úlevy zrušeny?
Velmi pravděposobně by níže uvedená tisková zpráva Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vypadala poněkud jinak a zřejmě výrazně méně pozitivně ve prospěch elektromobility.
V období leden až prosinec 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 202 972 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 46 943 registrací méně, tj. -19 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility byl v loňském roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně bylo registrováno také více LPG vozidel, naopak 28% pokles byl evidován u CNG vozidel.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-prosinec 2020:
- 3 262 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +332 %
- 1 978 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +321 %
- 1 293 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -28 %
- 1 280 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +215 %
V prosinci bylo registrováno 1 522 EV vozidel (1 159 BEV, 363 PHEV), jednalo se historicky o nejvyšší počty registrací. V případě registrací BEV vozidel se prosinec podílel 35,5 % na ročních registracích. Tento výsledek významně ovlivnilo 741 registrací nového BEV Škoda Enyaq.
„V roce 2020 bylo registrováno 5 240 osobních elektrických (EV s externím dobíjením) a 2 573 plynových vozidel (GV, CNG a LPG). Pokud se na elektrická a plynová vozidla (GV) podíváme v součtu, dojdeme k závěru, že podíl EV vs. GV se v posledních letech zvyšuje ve prospěch EV. Zatímco v roce 2018 se EV na těchto registracích podílela 26 % a v roce 2019 36 %, v loňském roce činil tento podíl 67 %. Dlouhodobě, od ledna 2018 do prosince 2020, bylo registrováno 63 % elektrických vozidel bateriových (BEV), zbylých 37 % pak bylo plug-in hybridních (PHEV),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 26 automobilek vloni registrovalo nová osobní elektrická vozidla, 50 % všech těchto registrací eviduje Škoda, 8 % Tesla a 7 % Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 2 573 vozidel, z toho 1 293 CNG a 1 280 LPG vozidel. V součtu je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda (CNG) a Dacia (LPG).“
Škoda: 50 % trhu s elektrickými vozidly
V roce 2020 registrovala Škoda 2 636 elektrických vozidel:
- 943 CitiGO (BEV)
- 807 Superb (PHEV)
- 741 Enyaq (BEV)
- 145 Octavia (PHEV)
Celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Kromě uvedené Škody si celkem 396 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (8 %), 369 registrací (345 BEV + 24 PHEV) pak patřilo Hyundai (7 %). Následovaly Mercedes-Benz (285), BMW (222), Volkswagen (218), Volvo (202), Renault (157) a další.
Plynová vozidla: Lídrem Dacia s LPG
Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 293 registrací, meziročně o 28 % méně. 78 % těchto vozidel byly Škody, následoval Volkswagen (11 %) a Seat (10 %). Z uvedeného je zřejmá převaha tzv. „koncernových“ vozidel.
Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 90 % z těchto vozidel registrovala Dacia (1 149), 91 Renault a 40 vozidel Fiat.