Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

AutoRoad.cz, 9. ledna 2021, 23:08 Aktualizováno 10.1.2021, 13:11 Google+

Mediální obraz a dotace na straně jedné, skutečné prodeje a základní trojčlenka na straně druhé. Nárůst prodejů čistě bateriových elektrických vozů o 332% a plug-in hybridních o 321% zní přímo úžasně a Centrum dopravního výzkumu v rámci Národního akčního plánu čisté mobility umí tato čísla ještě doplnit pěknými grafy a tabulkami. Ale...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

V roce 2020 bylo v České republice registrováno přes 5 tisíc nových osobních elektrických vozidel zní pěkně a z pohledu ekologie provozu - neřešícího původ elektřiny a znečištění při výrobě a likvidaci automobilu - záslužně. Skutečnost, že přes finanční dotace, zaváděcí slevy, různé úlevy či bonusy, si rodiny a podnikající subjekty pořídily v loňském roce ze 100 nových osobních aut jen 2,6 čistě bateriových nebo plug-in hybridních, svědčí ale o tom, že přes veškeré snahy, očekávání, tvrzení i reklamní kampaně, mají kupující v naší republice o elektrickou mobilitu nadále zájem pramalý. A pokud by byly dotace, bonusy a úlevy zrušeny?

Velmi pravděposobně by níže uvedená tisková zpráva Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vypadala poněkud jinak a zřejmě výrazně méně pozitivně ve prospěch elektromobility.

V období leden až prosinec 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 202 972 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 46 943 registrací méně, tj. -19 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility byl v loňském roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně bylo registrováno také více LPG vozidel, naopak 28% pokles byl evidován u CNG vozidel.

img-responsive

Hyundai Ioniq EV | foto: Petr Boháč

Registrace nových osobních automobilů v období leden-prosinec 2020:
- 3 262 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +332 %
- 1 978 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +321 %
- 1 293 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -28 %
- 1 280 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +215 %

V prosinci bylo registrováno 1 522 EV vozidel (1 159 BEV, 363 PHEV), jednalo se historicky o nejvyšší počty registrací. V případě registrací BEV vozidel se prosinec podílel 35,5 % na ročních registracích. Tento výsledek významně ovlivnilo 741 registrací nového BEV Škoda Enyaq.

„V roce 2020 bylo registrováno 5 240 osobních elektrických (EV s externím dobíjením) a 2 573 plynových vozidel (GV, CNG a LPG). Pokud se na elektrická a plynová vozidla (GV) podíváme v součtu, dojdeme k závěru, že podíl EV vs. GV se v posledních letech zvyšuje ve prospěch EV. Zatímco v roce 2018 se EV na těchto registracích podílela 26 % a v roce 2019 36 %, v loňském roce činil tento podíl 67 %. Dlouhodobě, od ledna 2018 do prosince 2020, bylo registrováno 63 % elektrických vozidel bateriových (BEV), zbylých 37 % pak bylo plug-in hybridních (PHEV),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 26 automobilek vloni registrovalo nová osobní elektrická vozidla, 50 % všech těchto registrací eviduje Škoda, 8 % Tesla a 7 % Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 2 573 vozidel, z toho 1 293 CNG a 1 280 LPG vozidel. V součtu je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda (CNG) a Dacia (LPG).“

Škoda: 50 % trhu s elektrickými vozidly
V roce 2020 registrovala Škoda 2 636 elektrických vozidel:
- 943 CitiGO (BEV)
- 807 Superb (PHEV)
- 741 Enyaq (BEV)
- 145 Octavia (PHEV)

Celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Kromě uvedené Škody si celkem 396 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (8 %), 369 registrací (345 BEV + 24 PHEV) pak patřilo Hyundai (7 %). Následovaly Mercedes-Benz (285), BMW (222), Volkswagen (218), Volvo (202), Renault (157) a další.

Plynová vozidla: Lídrem Dacia s LPG
Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 293 registrací, meziročně o 28 % méně. 78 % těchto vozidel byly Škody, následoval Volkswagen (11 %) a Seat (10 %). Z uvedeného je zřejmá převaha tzv. „koncernových“ vozidel.

Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 90 % z těchto vozidel registrovala Dacia (1 149), 91 Renault a 40 vozidel Fiat.

Vytisknout

Diskuze: Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Kushaq je nové SUV určené pro indický trh

Nové SUV Škody se jmenuje Kushaq. V Česku ale na prodej nebude

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud