Mediální obraz a dotace na straně jedné, skutečné prodeje a základní trojčlenka na straně druhé. Nárůst prodejů čistě bateriových elektrických vozů o 332% a plug-in hybridních o 321% zní přímo úžasně a Centrum dopravního výzkumu v rámci Národního akčního plánu čisté mobility umí tato čísla ještě doplnit pěknými grafy a tabulkami. Ale...
V roce 2020 bylo v České republice registrováno přes 5 tisíc nových osobních elektrických vozidel zní pěkně a z pohledu ekologie provozu - neřešícího původ elektřiny a znečištění při výrobě a likvidaci automobilu - záslužně. Skutečnost, že přes finanční dotace, zaváděcí slevy, různé úlevy či bonusy, si rodiny a podnikající subjekty pořídily v loňském roce ze 100 nových osobních aut jen 2,6 čistě bateriových nebo plug-in hybridních, svědčí ale o tom, že přes veškeré snahy, očekávání, tvrzení i reklamní kampaně, mají kupující v naší republice o elektrickou mobilitu nadále zájem pramalý. A pokud by byly dotace, bonusy a úlevy zrušeny?
Velmi pravděposobně by níže uvedená tisková zpráva Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vypadala poněkud jinak a zřejmě výrazně méně pozitivně ve prospěch elektromobility.
V období leden až prosinec 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 202 972 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 46 943 registrací méně, tj. -19 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility byl v loňském roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně bylo registrováno také více LPG vozidel, naopak 28% pokles byl evidován u CNG vozidel.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-prosinec 2020:- 3 262 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +332 %- 1 978 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +321 %- 1 293 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -28 %- 1 280 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +215 %
V prosinci bylo registrováno 1 522 EV vozidel (1 159 BEV, 363 PHEV), jednalo se historicky o nejvyšší počty registrací. V případě registrací BEV vozidel se prosinec podílel 35,5 % na ročních registracích. Tento výsledek významně ovlivnilo 741 registrací nového BEV Škoda Enyaq.
„V roce 2020 bylo registrováno 5 240 osobních elektrických (EV s externím dobíjením) a 2 573 plynových vozidel (GV, CNG a LPG). Pokud se na elektrická a plynová vozidla (GV) podíváme v součtu, dojdeme k závěru, že podíl EV vs. GV se v posledních letech zvyšuje ve prospěch EV. Zatímco v roce 2018 se EV na těchto registracích podílela 26 % a v roce 2019 36 %, v loňském roce činil tento podíl 67 %. Dlouhodobě, od ledna 2018 do prosince 2020, bylo registrováno 63 % elektrických vozidel bateriových (BEV), zbylých 37 % pak bylo plug-in hybridních (PHEV),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 26 automobilek vloni registrovalo nová osobní elektrická vozidla, 50 % všech těchto registrací eviduje Škoda, 8 % Tesla a 7 % Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 2 573 vozidel, z toho 1 293 CNG a 1 280 LPG vozidel. V součtu je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda (CNG) a Dacia (LPG).“
Škoda: 50 % trhu s elektrickými vozidlyV roce 2020 registrovala Škoda 2 636 elektrických vozidel:- 943 CitiGO (BEV)- 807 Superb (PHEV)- 741 Enyaq (BEV)- 145 Octavia (PHEV)
Celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Kromě uvedené Škody si celkem 396 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (8 %), 369 registrací (345 BEV + 24 PHEV) pak patřilo Hyundai (7 %). Následovaly Mercedes-Benz (285), BMW (222), Volkswagen (218), Volvo (202), Renault (157) a další.
Plynová vozidla: Lídrem Dacia s LPGVozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 293 registrací, meziročně o 28 % méně. 78 % těchto vozidel byly Škody, následoval Volkswagen (11 %) a Seat (10 %). Z uvedeného je zřejmá převaha tzv. „koncernových“ vozidel.
Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 90 % z těchto vozidel registrovala Dacia (1 149), 91 Renault a 40 vozidel Fiat.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.