V období leden-listopad 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 182 638 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 48 570 registrací méně, tj. -21 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v letošním roce největší zájem o automobily s externím dobíjením.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-listopad 2020 představuje 2 103 BEV vozidel (bateriové elektrické) - meziročně +198 %, 1 615 PHEV vozidel (plug-in hybrid) - meziročně +277 %, 1 183 CNG vozidel (stlačený zemní plyn) - meziročně -29 %, 1 058 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn) - meziročně +162 %.
Jen v listopadu bylo registrováno 492 EV vozidel (215 BEV, 277 PHEV), 277 registrací plug-in hybridních vozidel bylo historicky nejvíce. Z uvedeného počtu si 144 registrací, tj. 52 %, připsala Škoda, která evidovala 75 Superbů a 69 Octavií, se 17 registracemi následoval Hyundai Ioniq, 14 Volkswagen Golf, 11 Mercedes-Benz A, 10 Volvo XC90.
„Za 11 měsíců letošního roku bylo registrováno 3 718 osobních elektrických (EV s externím dobíjením) a 2 241 plynových vozidel (GV, CNG a LPG). Pokud se na elektrická a plynová vozidla podíváme v součtu, dojdeme k závěru, že podíl EV vs. GV se v posledních letech zvyšuje ve prospěch EV. Zatímco v roce 2018 se EV na těchto registracích podílela 26 % a v loňském roce 36 %, letos činí zatím tento podíl 62 %. Dlouhodobě, od ledna 2018 do listopadu 2020, bylo registrováno 6 z 10 elektrických vozidel bateriových (BEV), zbylá 4 pak byla plug-in hybridní (PHEV),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní elektrická vozidla, 43 % všech těchto registrací eviduje Škoda, 10 % Tesla a 9 % Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 2 241 vozidel, z toho 1 183 CNG a 1 058 LPG vozidel. V součtu je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda (CNG) a Dacia (LPG).“
Škoda – BEV:PHEV=51:49 %Celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 11 měsících registrovala celkem 1 605 osobních vozidel s externím dobíjením (811 BEV + 794 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 43 %. Celkem 364 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (10 %), 329 registrací (307 BEV + 22 PHEV) pak patřilo Hyundai (9 %). Následovaly BMW (203), Volkswagen (176), Mercedes-Benz (175), Volvo (160), Renault (126) a další.
Plynová vozidla: Každá 9. registrovaná Dacia na LPGVozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 183 registrací, meziročně o 29 % méně. 78 % těchto vozidel byly Škody, následoval Volkswagen (11 %) a Seat (10 %). Z uvedeného je zřejmá převaha tzv. „koncernových“ vozidel.
Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky, 91 % z těchto vozidel registrovala Dacia (959), 65 Renault a 34 vozidel Fiat.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.