V období leden-říjen 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 165 154 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 45 891 registrací méně, tj. -22 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v letošním roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně je registrováno také více LPG vozidel, naopak 29% pokles je evidován u CNG vozidel.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-říjen 2020:1 888 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +191 %1 338 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +313 %1 087 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -28 %874 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +119 %
„V deseti měsících bylo registrováno 3 226 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 976 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 888 bateriových elektrických (BEV; 59 %) a 1 338 plug-in hybridů (PHEV; 41 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, z toho 8 jich registrovalo více než 100 vozidel, nejvíce registrací eviduje Škoda, Tesla a Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 1 961 vozidel, z toho 1 087 CNG a 874 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda a Dacia.“
85 % registrací EV vozidel pro 8 automobilekJak je uvedeno výše, celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 10 měsících registrovala celkem 1 382 osobních vozidel s externím dobíjením (732 BEV + 650 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 43 %. Celkem 357 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 296 registrací (291 BEV + 5 PHEV) pak patřilo Hyundai (9 %). Následovaly BMW (189), Volkswagen (146), Volvo (144), Mercedes-Benz (115), Renault (113) a další.
Plynová vozidla: Škoda (CNG) a Dacia (LPG)Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 087 registrací, meziročně o 28 % méně. Tři ze čtyř těchto vozidel byly Škody (77 %), následoval Volkswagen (11 %) a Seat (11 %). Z uvedeného je zřejmá převaha „koncernových“ vozidel. Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky. 93 % z těchto vozidel registrovala Dacia (809), 40 Renault a 25 Fiat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?