V období leden-říjen 2020 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 165 154 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 45 891 registrací méně, tj. -22 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility je v letošním roce největší zájem o automobily s externím dobíjením. Meziročně je registrováno také více LPG vozidel, naopak 29% pokles je evidován u CNG vozidel.
Registrace nových osobních automobilů v období leden-říjen 2020:1 888 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně +191 %1 338 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +313 %1 087 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -28 %874 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +119 %
„V deseti měsících bylo registrováno 3 226 osobních elektrických vozidel (EV s externím dobíjením), před rokem to bylo jen 976 těchto vozidel. Z uvedeného počtu bylo 1 888 bateriových elektrických (BEV; 59 %) a 1 338 plug-in hybridů (PHEV; 41 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Celkem 25 automobilek letos registrovalo nová osobní EV vozidla, z toho 8 jich registrovalo více než 100 vozidel, nejvíce registrací eviduje Škoda, Tesla a Hyundai. Plynových vozidel bylo registrováno 1 961 vozidel, z toho 1 087 CNG a 874 LPG vozidel. V součtu (pozn. CNG+LPG) je registrovalo 7 automobilek, nejvíce Škoda a Dacia.“
85 % registrací EV vozidel pro 8 automobilekJak je uvedeno výše, celkem 8 automobilek registrovalo více než 100 vozidel s externím dobíjením. Automobilka Škoda v uplynulých 10 měsících registrovala celkem 1 382 osobních vozidel s externím dobíjením (732 BEV + 650 PHEV), podíl na všech registracích těchto vozidel tak činil 43 %. Celkem 357 registrací bateriových elektrických vozidel si připsala Tesla (11 %), 296 registrací (291 BEV + 5 PHEV) pak patřilo Hyundai (9 %). Následovaly BMW (189), Volkswagen (146), Volvo (144), Mercedes-Benz (115), Renault (113) a další.
Plynová vozidla: Škoda (CNG) a Dacia (LPG)Vozidla na stlačený zemní plyn si v roce 2020 připsala 1 087 registrací, meziročně o 28 % méně. Tři ze čtyř těchto vozidel byly Škody (77 %), následoval Volkswagen (11 %) a Seat (11 %). Z uvedeného je zřejmá převaha „koncernových“ vozidel. Nová osobní vozidla na zkapalněný ropný plyn registrovaly jen 3 automobilky. 93 % z těchto vozidel registrovala Dacia (809), 40 Renault a 25 Fiat.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.