Obhájce loňského vítězství na Dakaru, Nasser Al-Attiyah, odhaduje silné a slabé stránky své konkurence. Na vítězství některého z jezdců na Peugeotech pilot Mini německého týmu X-Raid nevěří.
Na účastníky letošního Dakaru čeká něco přes 9000 kilometrů přes Argentinu a Bolívii. Slavnostní start je 2. ledna v argentinském hlavním městě, Buenos Aires. Mezi automobily se očekvá bitva hlavně jezdců ze tří týmů: X-raid Mini, Peugeot a Toyota. Letos navíc v poli figurují dva bývalí slavní jezdci z WRC, Mikko Hirvonen (Mini) a Sébastien Loeb (Peugeot).
Mezi hlavní favority soutěže ale bude patřit Nasser Al-Attiyah. Tento Katařan dokázal vyhrát Dakaru už dvakrát (v roce 2011 s VW Race Touareg a v roce 2015 s Mini). Do speciálu německého týmu X-Raid usedne už potřetí v řadě. "V uplynulých čtyřech letech vždy vyhrálo Mini, ale Toyota má velmi dobré auto. Peugeot bude také velmi silný, ale na první nebo druhý pokus nemůžete vyhrát." Čtyři tovární jezdci Peugeotu, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastien Loeb a Cyril Despres, si tak dle Nassera mohou letos nechat zajít chuť.
Je pravdou, že na výkonnost notně přepracovaného Peugeotu 2008 DKR 16 čekají takřka všichni. "Od března jsme vyvíjeli motor a šasi. Auto je teď mnohem stabilnější a lépe vybalancované. Velký pokrok jsme udělali na testovacích jízdách. Víme, že auto je rychlé a spolehlivé. Nevím, jestli budeme moci vyhrát. Jako první krok se zaměříme na podium," říká Stéphane Peterhansel, rekordman této maratonské soutěže, který ji v minulosti dokázal vyhrát už jedenáctkrát!
Dle Al-Attiyaha může Peugeot pomýšlet na dílčí úspěchy, ale na celkové vavříny zatím ne: "Mohou vyhrát jednu, dvě nebo tři etapy, ale ne Dakar. Nevzpomínám si, že by nějaký nový tým vyhrál Dakar už po dvou nebo třech letech. Volkswagen zůstal šest let, aby Dakar vyhrál. Mini s BMW potřebovalo šest nebo sedm let, aby vyhrálo."
Největším konkurentem Mini by tak mohla být Toyota, s jednou navíc pojede také náš Martin Prokop. Její Hilux byl přes rok kompletně přepracován. Navíc hvězdná posádka Toyoty, Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz, jsou mistry konstantních výkonů - v uplynulých pěti letech byli v Jižní Americe vždy na bedně. "Nový Hilux je v každém ohledu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelně velké pokroky a já jsem hodně optimistický," řekl Giniel de Villiers.
Al-Attiyah je ale názoru, že týmu Toyoty chybí nejlepší jezdci: "Giniel je velmi dobrým jezdcem, který především dojede spolehlivě do cíle, ale nemá potřebnou rychlost. Řekl: 'Když na to musím tlačit, tak nemohu následovat Nassera [Al-Attiyaha], Carlose [Sainze] nebo Stéphana [Peterhansela]'. Toyota tedy potřebuje rychlejší jezdce. Peugeot má opravdu dobré jezdce a Sébastien [Loeb] se bude rychle učit, ale Peugeot je stále novým týmem," pokračuje obhájce titulu.
Ale co konkurence ve vlastních vodách, vždyť X-raid připravil pro letošní Dakar hned 12 speciálů Mini! Vedle Al-Attiyaha musíme počítat hlavně s Nanim Romou a Orlandem Terranovou jako uchazeči o TOP příčky. Na startu uvidíme také američana Robbyho Gordona se svým speciálem Gordini, který měl vloni hodně smůly.
Al-Attiyah se vyjádřil také k nováčkům na Dakaru, Mikko Hirvonenovi (Mini) i Sébastienu Loebovi (Peugeot): "Mikko hodně vyrostl a je opravdu dobrým jezdcem. V principu je v některých ohledech opakem Sébastiena. U něj je posádka absolutně nová. [Daniel] Elena a Seb pojedou poprvé, a tak to pro ně bude těžké. Řekl jsem mu, že by mu hodně pomohlo, kdyby měl dobrého spolujezdce. Ale on to chtěl zkusit s Elenou."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.