Obhájce loňského vítězství na Dakaru, Nasser Al-Attiyah, odhaduje silné a slabé stránky své konkurence. Na vítězství některého z jezdců na Peugeotech pilot Mini německého týmu X-Raid nevěří.
Na účastníky letošního Dakaru čeká něco přes 9000 kilometrů přes Argentinu a Bolívii. Slavnostní start je 2. ledna v argentinském hlavním městě, Buenos Aires. Mezi automobily se očekvá bitva hlavně jezdců ze tří týmů: X-raid Mini, Peugeot a Toyota. Letos navíc v poli figurují dva bývalí slavní jezdci z WRC, Mikko Hirvonen (Mini) a Sébastien Loeb (Peugeot).
Mezi hlavní favority soutěže ale bude patřit Nasser Al-Attiyah. Tento Katařan dokázal vyhrát Dakaru už dvakrát (v roce 2011 s VW Race Touareg a v roce 2015 s Mini). Do speciálu německého týmu X-Raid usedne už potřetí v řadě. "V uplynulých čtyřech letech vždy vyhrálo Mini, ale Toyota má velmi dobré auto. Peugeot bude také velmi silný, ale na první nebo druhý pokus nemůžete vyhrát." Čtyři tovární jezdci Peugeotu, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastien Loeb a Cyril Despres, si tak dle Nassera mohou letos nechat zajít chuť.
Je pravdou, že na výkonnost notně přepracovaného Peugeotu 2008 DKR 16 čekají takřka všichni. "Od března jsme vyvíjeli motor a šasi. Auto je teď mnohem stabilnější a lépe vybalancované. Velký pokrok jsme udělali na testovacích jízdách. Víme, že auto je rychlé a spolehlivé. Nevím, jestli budeme moci vyhrát. Jako první krok se zaměříme na podium," říká Stéphane Peterhansel, rekordman této maratonské soutěže, který ji v minulosti dokázal vyhrát už jedenáctkrát!
Dle Al-Attiyaha může Peugeot pomýšlet na dílčí úspěchy, ale na celkové vavříny zatím ne: "Mohou vyhrát jednu, dvě nebo tři etapy, ale ne Dakar. Nevzpomínám si, že by nějaký nový tým vyhrál Dakar už po dvou nebo třech letech. Volkswagen zůstal šest let, aby Dakar vyhrál. Mini s BMW potřebovalo šest nebo sedm let, aby vyhrálo."
Největším konkurentem Mini by tak mohla být Toyota, s jednou navíc pojede také náš Martin Prokop. Její Hilux byl přes rok kompletně přepracován. Navíc hvězdná posádka Toyoty, Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz, jsou mistry konstantních výkonů - v uplynulých pěti letech byli v Jižní Americe vždy na bedně. "Nový Hilux je v každém ohledu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelně velké pokroky a já jsem hodně optimistický," řekl Giniel de Villiers.
Al-Attiyah je ale názoru, že týmu Toyoty chybí nejlepší jezdci: "Giniel je velmi dobrým jezdcem, který především dojede spolehlivě do cíle, ale nemá potřebnou rychlost. Řekl: 'Když na to musím tlačit, tak nemohu následovat Nassera [Al-Attiyaha], Carlose [Sainze] nebo Stéphana [Peterhansela]'. Toyota tedy potřebuje rychlejší jezdce. Peugeot má opravdu dobré jezdce a Sébastien [Loeb] se bude rychle učit, ale Peugeot je stále novým týmem," pokračuje obhájce titulu.
Ale co konkurence ve vlastních vodách, vždyť X-raid připravil pro letošní Dakar hned 12 speciálů Mini! Vedle Al-Attiyaha musíme počítat hlavně s Nanim Romou a Orlandem Terranovou jako uchazeči o TOP příčky. Na startu uvidíme také američana Robbyho Gordona se svým speciálem Gordini, který měl vloni hodně smůly.
Al-Attiyah se vyjádřil také k nováčkům na Dakaru, Mikko Hirvonenovi (Mini) i Sébastienu Loebovi (Peugeot): "Mikko hodně vyrostl a je opravdu dobrým jezdcem. V principu je v některých ohledech opakem Sébastiena. U něj je posádka absolutně nová. [Daniel] Elena a Seb pojedou poprvé, a tak to pro ně bude těžké. Řekl jsem mu, že by mu hodně pomohlo, kdyby měl dobrého spolujezdce. Ale on to chtěl zkusit s Elenou."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.