Al-Attiyah: Peugeot nemůže na první nebo druhý pokus vyhrát Dakar, maximálně dílčí etapy

Nasser Al-Attiyah vloni na Dakaru vyhrál
Nasser Al-Attiyah vloni na Dakaru vyhrál, foto: Red Bull
iM2 2. ledna 2016 19:29
Sdílej:

Obhájce loňského vítězství na Dakaru, Nasser Al-Attiyah, odhaduje silné a slabé stránky své konkurence. Na vítězství některého z jezdců na Peugeotech pilot Mini německého týmu X-Raid nevěří.

Na účastníky letošního Dakaru čeká něco přes 9000 kilometrů přes Argentinu a Bolívii. Slavnostní start je 2. ledna v argentinském hlavním městě, Buenos Aires. Mezi automobily se očekvá bitva hlavně jezdců ze tří týmů: X-raid Mini, Peugeot a Toyota. Letos navíc v poli figurují dva bývalí slavní jezdci z WRC, Mikko Hirvonen (Mini) a Sébastien Loeb (Peugeot). 

Mezi hlavní favority soutěže ale bude patřit Nasser Al-Attiyah. Tento Katařan dokázal vyhrát Dakaru už dvakrát (v roce 2011 s VW Race Touareg a v roce 2015 s Mini). Do speciálu německého týmu X-Raid usedne už potřetí v řadě. "V uplynulých čtyřech letech vždy vyhrálo Mini, ale Toyota má velmi dobré auto. Peugeot bude také velmi silný, ale na první nebo druhý pokus nemůžete vyhrát." Čtyři tovární jezdci Peugeotu, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastien Loeb a Cyril Despres, si tak dle Nassera mohou letos nechat zajít chuť.

Je pravdou, že na výkonnost notně přepracovaného Peugeotu 2008 DKR 16 čekají takřka všichni. "Od března jsme vyvíjeli motor a šasi. Auto je teď mnohem stabilnější a lépe vybalancované. Velký pokrok jsme udělali na testovacích jízdách. Víme, že auto je rychlé a spolehlivé. Nevím, jestli budeme moci vyhrát. Jako první krok se zaměříme na podium," říká Stéphane Peterhansel, rekordman této maratonské soutěže, který ji v minulosti dokázal vyhrát už jedenáctkrát!

Dle Al-Attiyaha může Peugeot pomýšlet na dílčí úspěchy, ale na celkové vavříny zatím ne: "Mohou vyhrát jednu, dvě nebo tři etapy, ale ne Dakar. Nevzpomínám si, že by nějaký nový tým vyhrál Dakar už po dvou nebo třech letech. Volkswagen zůstal šest let, aby Dakar vyhrál. Mini s BMW potřebovalo šest nebo sedm let, aby vyhrálo."

Největším konkurentem Mini by tak mohla být Toyota, s jednou navíc pojede také náš Martin Prokop. Její Hilux byl přes rok kompletně přepracován. Navíc hvězdná posádka Toyoty, Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz, jsou mistry konstantních výkonů - v uplynulých pěti letech byli v Jižní Americe vždy na bedně. "Nový Hilux je v každém ohledu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelně velké pokroky a já jsem hodně optimistický," řekl Giniel de Villiers. 

Al-Attiyah je ale názoru, že týmu Toyoty chybí nejlepší jezdci: "Giniel je velmi dobrým jezdcem, který především dojede spolehlivě do cíle, ale nemá potřebnou rychlost. Řekl: 'Když na to musím tlačit, tak nemohu následovat Nassera [Al-Attiyaha], Carlose [Sainze] nebo Stéphana [Peterhansela]'. Toyota tedy potřebuje rychlejší jezdce. Peugeot má opravdu dobré jezdce a Sébastien [Loeb] se bude rychle učit, ale Peugeot je stále novým týmem," pokračuje obhájce titulu.

Ale co konkurence ve vlastních vodách, vždyť X-raid připravil pro letošní Dakar hned 12 speciálů Mini! Vedle Al-Attiyaha musíme počítat hlavně s Nanim Romou a Orlandem Terranovou jako uchazeči o TOP příčky. Na startu uvidíme také američana Robbyho Gordona se svým speciálem Gordini, který měl vloni hodně smůly. 

Al-Attiyah se vyjádřil také k nováčkům na Dakaru, Mikko Hirvonenovi (Mini) i Sébastienu Loebovi (Peugeot): "Mikko hodně vyrostl a je opravdu dobrým jezdcem. V principu je v některých ohledech opakem Sébastiena. U něj je posádka absolutně nová. [Daniel] Elena a Seb pojedou poprvé, a tak to pro ně bude těžké. Řekl jsem mu, že by mu hodně pomohlo, kdyby měl dobrého spolujezdce. Ale on to chtěl zkusit s Elenou."

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.