Obhájce loňského vítězství na Dakaru, Nasser Al-Attiyah, odhaduje silné a slabé stránky své konkurence. Na vítězství některého z jezdců na Peugeotech pilot Mini německého týmu X-Raid nevěří.
Na účastníky letošního Dakaru čeká něco přes 9000 kilometrů přes Argentinu a Bolívii. Slavnostní start je 2. ledna v argentinském hlavním městě, Buenos Aires. Mezi automobily se očekvá bitva hlavně jezdců ze tří týmů: X-raid Mini, Peugeot a Toyota. Letos navíc v poli figurují dva bývalí slavní jezdci z WRC, Mikko Hirvonen (Mini) a Sébastien Loeb (Peugeot).
Mezi hlavní favority soutěže ale bude patřit Nasser Al-Attiyah. Tento Katařan dokázal vyhrát Dakaru už dvakrát (v roce 2011 s VW Race Touareg a v roce 2015 s Mini). Do speciálu německého týmu X-Raid usedne už potřetí v řadě. "V uplynulých čtyřech letech vždy vyhrálo Mini, ale Toyota má velmi dobré auto. Peugeot bude také velmi silný, ale na první nebo druhý pokus nemůžete vyhrát." Čtyři tovární jezdci Peugeotu, Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Sébastien Loeb a Cyril Despres, si tak dle Nassera mohou letos nechat zajít chuť.
Je pravdou, že na výkonnost notně přepracovaného Peugeotu 2008 DKR 16 čekají takřka všichni. "Od března jsme vyvíjeli motor a šasi. Auto je teď mnohem stabilnější a lépe vybalancované. Velký pokrok jsme udělali na testovacích jízdách. Víme, že auto je rychlé a spolehlivé. Nevím, jestli budeme moci vyhrát. Jako první krok se zaměříme na podium," říká Stéphane Peterhansel, rekordman této maratonské soutěže, který ji v minulosti dokázal vyhrát už jedenáctkrát!
Dle Al-Attiyaha může Peugeot pomýšlet na dílčí úspěchy, ale na celkové vavříny zatím ne: "Mohou vyhrát jednu, dvě nebo tři etapy, ale ne Dakar. Nevzpomínám si, že by nějaký nový tým vyhrál Dakar už po dvou nebo třech letech. Volkswagen zůstal šest let, aby Dakar vyhrál. Mini s BMW potřebovalo šest nebo sedm let, aby vyhrálo."
Největším konkurentem Mini by tak mohla být Toyota, s jednou navíc pojede také náš Martin Prokop. Její Hilux byl přes rok kompletně přepracován. Navíc hvězdná posádka Toyoty, Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz, jsou mistry konstantních výkonů - v uplynulých pěti letech byli v Jižní Americe vždy na bedně. "Nový Hilux je v každém ohledu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelně velké pokroky a já jsem hodně optimistický," řekl Giniel de Villiers.
Al-Attiyah je ale názoru, že týmu Toyoty chybí nejlepší jezdci: "Giniel je velmi dobrým jezdcem, který především dojede spolehlivě do cíle, ale nemá potřebnou rychlost. Řekl: 'Když na to musím tlačit, tak nemohu následovat Nassera [Al-Attiyaha], Carlose [Sainze] nebo Stéphana [Peterhansela]'. Toyota tedy potřebuje rychlejší jezdce. Peugeot má opravdu dobré jezdce a Sébastien [Loeb] se bude rychle učit, ale Peugeot je stále novým týmem," pokračuje obhájce titulu.
Ale co konkurence ve vlastních vodách, vždyť X-raid připravil pro letošní Dakar hned 12 speciálů Mini! Vedle Al-Attiyaha musíme počítat hlavně s Nanim Romou a Orlandem Terranovou jako uchazeči o TOP příčky. Na startu uvidíme také američana Robbyho Gordona se svým speciálem Gordini, který měl vloni hodně smůly.
Al-Attiyah se vyjádřil také k nováčkům na Dakaru, Mikko Hirvonenovi (Mini) i Sébastienu Loebovi (Peugeot): "Mikko hodně vyrostl a je opravdu dobrým jezdcem. V principu je v některých ohledech opakem Sébastiena. U něj je posádka absolutně nová. [Daniel] Elena a Seb pojedou poprvé, a tak to pro ně bude těžké. Řekl jsem mu, že by mu hodně pomohlo, kdyby měl dobrého spolujezdce. Ale on to chtěl zkusit s Elenou."
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?