Téma alternativních pohonů hýbe automobilovým světem a žádný výrobce ho nemůže ignorovat – ŠKODA AUTO není výjimkou. Zkušenosti z prodeje ukazují, že jejich význam roste a stále větší skupina českých zákazníků jim dává přednost před klasickými spalovacími motory. Očekává se, že v následujících několika letech bude význam alternativních pohonů růst.
Velký úspěch sklízí historicky první elektromobil značky – ŠKODA CITIGOe iV. Na trhu je přibližně 1 rok a za tu dobu eviduje tuzemské zastoupení značky přes 650 registrací. Vysoký zájem o CITIGOe iV předčil očekávání a potvrdil více než konkurenceschopnou cenu a kvalitu prvního plně elektrického vozu ŠKODA. Prodejci na všech trzích vyčerpali své kvóty dříve, než bylo v plánu, proto došlo k uzavření objednávek. Od ledna do července tohoto roku bylo zákazníkům po celém světě doručeno více než 6400 vozů.
Velmi dobře si vede také plug-in hybridní ŠKODA SUPERB iV, když počet registrací dosáhl od uvedení na trh již téměř 600. Aktuálně přichází do prodeje plug-in hybridní ŠKODA OCTAVIA iV. Autorizovaní prodejci mladoboleslavské automobilky již nyní registrují přes 200 závazných objednávek tohoto modelu. Čtvrtým reprezentantem značky ŠKODA iV se stal na začátku září model ENYAQ iV.
Statistiky Svazu dovozců automobilů ukazují, že prodeje elektromobilů rostou nejen v absolutních číslech, ale také poměrně k celkovým registracím. Zatímco v roce 2016 činil podíl nově registrovaných elektromobilů 0,1 % (262 kusů), o rok později to bylo 0,14 % (387) a za rok 2018 již 0,27 % (703). Loňský rok pak přinesl registrace 756 elektromobilů(0,3 %) a za prvních 8 měsíců letošního roku to bylo 1254 registrací (1,32 %). Dramaticky roste i podíl plug-in hybridů a značka ŠKODA má na tato čísla významný vliv. Za prvních 8 měsíců letošního roku si vůz s tímto pohonem koupilo téměř tisíc českých zákazníků, více než polovina z nich se rozhodla pro SUPERB iV. Podobně úspěšně si vedla ŠKODA CITIGOe iV mezi bateriovými elektromobily, když na ni zatím letos připadlo více než 600 z celkem prodaných 1197 elektromobilů na českém trhu.
„Předpokládáme, že obliba elektrifikovaných vozů nadále poroste. Počítáme, že k tomu zásadní měrou přispějí plug-in hybridní technologie v modelech OCTAVIA iV a SUPERB iV a nedávno představený model ENYAQ iV. V modelu OCTAVIA dnes nabízíme nejširší portfolio agregátů všech dob, z toho těží především zákazník,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení mladoboleslavské automobilky.
Zajímavé údaje odhalují i prodeje v rámci jednotlivých modelových řad značky ŠKODA z pohledu tzv. zástavbovosti alternativních pohonů. U modelu SUPERB připadá 12 % nově registrovaných vozů na plug-in hybridní iV. U modelu OCTAVIA zaujímá každoročně kolem 5 % nově registrovaných vozů verze G-TEC. Lze očekávat, že tento poměr poroste ruku v ruce s rozrůstající se nabídkou dalších alternativních pohonů (mild-hybridní e-TEC a plug-in hybridní iV, resp. RS iV) pro modelovou řadu OCTAVIA.
ŠKODA AUTO je na tomto poli dlouhodobě aktivní, její motory G-TEC spalující stlačený zemní plyn (CNG) se již staly nedílnou součástí nabídky. Ani elektromobilita není v jejím podání ničím novým. Už v roce 2010 představila studii funkčního elektromobilu na bázi tehdejší generace modelu OCTAVIA COMBI. ŠKODA OCTAVIA Green E Line dostala pod kapotu místo spalovacího motoru elektromotor, který v trvalém provozu podával výkon 60 kW a krátkodobě až 85 kW. Nejvyšší točivý moment 270 Nm byl k dispozici ihned po rozjezdu, přičemž z 0 na 100 km/h vozidlo zrychlilo za 12 sekund. Maximální rychlost činila 135 km/h a dojezd na jedno nabití zhruba 140 km. Baterie se skládala ze 180 lithium-iontových článků. Měla kapacitu 26,5 kWh při hmotnosti asi 315 kg.
Dnes se alternativní pohony rozšířily natolik, že tvoří významnou část prodejů jednotlivých modelových řad. Strategie udržitelného rozvoje GreenFuture se zaměřuje nejen na vývoj šetrných vozů s účinným pohonem a využitím recyklovaných materiálů, nýbrž i na důslednou minimalizaci vlivů výroby, prodeje i servisu na životní prostředí a přírodní zdroje. Právě letošní rok se stává milníkem z pohledu rozvoje elektromobility, neboť do předprodeje přichází zcela nový, od základu elektrický model ENYAQ iV. Vedle něj nabízí ŠKODA AUTO na českém trhu plug-in hybridní verze modelů SUPERB, OCTAVIA a OCTAVIA RS s označením iV. V modelových řadách OCTAVIA, SCALA a KAMIQ lze volit pohon na stlačený zemní plyn – motory s označením G-TEC jsou vyvinuty primárně jako plynové s možností provozu na benzin.
Nepřekvapí, že volba alternativního pohonu je zatím častěji záležitostí fleetových zákazníků než soukromých motoristů. U elektromobilů a plug-in hybridů převažují energetické společnosti, ale přidávají se i firmy z jiných sektorů ekonomiky – velkoobchody nebo autopůjčovny. Nicméně obliba modelu CITIGOe iV u retailových klientů ukazuje, že se poměry mohou brzy změnit. Téměř dvě třetiny prodaných vozů tohoto modelu v České republice si totiž pořídili soukromníci. Z toho vyplývá, že stále více motoristů začíná zvažovat alternativní formy individuální dopravy, jakkolivfosilní paliva zůstanou významnou součástí pohonného mixu i v nejbližší budoucnosti.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.