Téma alternativních pohonů hýbe automobilovým světem a žádný výrobce ho nemůže ignorovat – ŠKODA AUTO není výjimkou. Zkušenosti z prodeje ukazují, že jejich význam roste a stále větší skupina českých zákazníků jim dává přednost před klasickými spalovacími motory. Očekává se, že v následujících několika letech bude význam alternativních pohonů růst.
Velký úspěch sklízí historicky první elektromobil značky – ŠKODA CITIGOe iV. Na trhu je přibližně 1 rok a za tu dobu eviduje tuzemské zastoupení značky přes 650 registrací. Vysoký zájem o CITIGOe iV předčil očekávání a potvrdil více než konkurenceschopnou cenu a kvalitu prvního plně elektrického vozu ŠKODA. Prodejci na všech trzích vyčerpali své kvóty dříve, než bylo v plánu, proto došlo k uzavření objednávek. Od ledna do července tohoto roku bylo zákazníkům po celém světě doručeno více než 6400 vozů.
Velmi dobře si vede také plug-in hybridní ŠKODA SUPERB iV, když počet registrací dosáhl od uvedení na trh již téměř 600. Aktuálně přichází do prodeje plug-in hybridní ŠKODA OCTAVIA iV. Autorizovaní prodejci mladoboleslavské automobilky již nyní registrují přes 200 závazných objednávek tohoto modelu. Čtvrtým reprezentantem značky ŠKODA iV se stal na začátku září model ENYAQ iV.
Statistiky Svazu dovozců automobilů ukazují, že prodeje elektromobilů rostou nejen v absolutních číslech, ale také poměrně k celkovým registracím. Zatímco v roce 2016 činil podíl nově registrovaných elektromobilů 0,1 % (262 kusů), o rok později to bylo 0,14 % (387) a za rok 2018 již 0,27 % (703). Loňský rok pak přinesl registrace 756 elektromobilů(0,3 %) a za prvních 8 měsíců letošního roku to bylo 1254 registrací (1,32 %). Dramaticky roste i podíl plug-in hybridů a značka ŠKODA má na tato čísla významný vliv. Za prvních 8 měsíců letošního roku si vůz s tímto pohonem koupilo téměř tisíc českých zákazníků, více než polovina z nich se rozhodla pro SUPERB iV. Podobně úspěšně si vedla ŠKODA CITIGOe iV mezi bateriovými elektromobily, když na ni zatím letos připadlo více než 600 z celkem prodaných 1197 elektromobilů na českém trhu.
„Předpokládáme, že obliba elektrifikovaných vozů nadále poroste. Počítáme, že k tomu zásadní měrou přispějí plug-in hybridní technologie v modelech OCTAVIA iV a SUPERB iV a nedávno představený model ENYAQ iV. V modelu OCTAVIA dnes nabízíme nejširší portfolio agregátů všech dob, z toho těží především zákazník,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení mladoboleslavské automobilky.
Zajímavé údaje odhalují i prodeje v rámci jednotlivých modelových řad značky ŠKODA z pohledu tzv. zástavbovosti alternativních pohonů. U modelu SUPERB připadá 12 % nově registrovaných vozů na plug-in hybridní iV. U modelu OCTAVIA zaujímá každoročně kolem 5 % nově registrovaných vozů verze G-TEC. Lze očekávat, že tento poměr poroste ruku v ruce s rozrůstající se nabídkou dalších alternativních pohonů (mild-hybridní e-TEC a plug-in hybridní iV, resp. RS iV) pro modelovou řadu OCTAVIA.
ŠKODA AUTO je na tomto poli dlouhodobě aktivní, její motory G-TEC spalující stlačený zemní plyn (CNG) se již staly nedílnou součástí nabídky. Ani elektromobilita není v jejím podání ničím novým. Už v roce 2010 představila studii funkčního elektromobilu na bázi tehdejší generace modelu OCTAVIA COMBI. ŠKODA OCTAVIA Green E Line dostala pod kapotu místo spalovacího motoru elektromotor, který v trvalém provozu podával výkon 60 kW a krátkodobě až 85 kW. Nejvyšší točivý moment 270 Nm byl k dispozici ihned po rozjezdu, přičemž z 0 na 100 km/h vozidlo zrychlilo za 12 sekund. Maximální rychlost činila 135 km/h a dojezd na jedno nabití zhruba 140 km. Baterie se skládala ze 180 lithium-iontových článků. Měla kapacitu 26,5 kWh při hmotnosti asi 315 kg.
Dnes se alternativní pohony rozšířily natolik, že tvoří významnou část prodejů jednotlivých modelových řad. Strategie udržitelného rozvoje GreenFuture se zaměřuje nejen na vývoj šetrných vozů s účinným pohonem a využitím recyklovaných materiálů, nýbrž i na důslednou minimalizaci vlivů výroby, prodeje i servisu na životní prostředí a přírodní zdroje. Právě letošní rok se stává milníkem z pohledu rozvoje elektromobility, neboť do předprodeje přichází zcela nový, od základu elektrický model ENYAQ iV. Vedle něj nabízí ŠKODA AUTO na českém trhu plug-in hybridní verze modelů SUPERB, OCTAVIA a OCTAVIA RS s označením iV. V modelových řadách OCTAVIA, SCALA a KAMIQ lze volit pohon na stlačený zemní plyn – motory s označením G-TEC jsou vyvinuty primárně jako plynové s možností provozu na benzin.
Nepřekvapí, že volba alternativního pohonu je zatím častěji záležitostí fleetových zákazníků než soukromých motoristů. U elektromobilů a plug-in hybridů převažují energetické společnosti, ale přidávají se i firmy z jiných sektorů ekonomiky – velkoobchody nebo autopůjčovny. Nicméně obliba modelu CITIGOe iV u retailových klientů ukazuje, že se poměry mohou brzy změnit. Téměř dvě třetiny prodaných vozů tohoto modelu v České republice si totiž pořídili soukromníci. Z toho vyplývá, že stále více motoristů začíná zvažovat alternativní formy individuální dopravy, jakkolivfosilní paliva zůstanou významnou součástí pohonného mixu i v nejbližší budoucnosti.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.