BMW Group Česká republika připravila mimořádně exkluzivní sběratelskou edici modelů BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition. Automobily se vyznačují unikátním dvoubarevným provedením, v němž zlatá přední část plynule přechází do černé zádi. Přechod připomíná svítící hvězdy noční oblohy, odtud rovněž pochází název edice. Navrhl ji a v tandemu s lakýrníkem Miroslavem Špičákem také zhotovil designér Zoltán Matuška.
Jedinečnost edice STARLIGHT spočívá v použití zlatého prachu s ryzostí téměř 24 karátů, kterým je originálně vyvinutou metodou pokryta polovina obou vozů. Od každého modelu je vyroben pouze jediný kus a oba bude možné zakoupit výhradně společně v rámci benefiční aukce, jejíž výtěžek půjde na dobročinné účely Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97.
„Proporčně a tvarově velmi specifický design BMW i3 a i8 doslova vybízí ke kontrastní úpravě vzhledu, a co víc – podtrhuje jejich výrazné charaktery. Působí přitom tak přirozeně a elegantně jako samotný ,hvězdný’přechod z přírodní zlaté do hluboké černé barvy. Povrchová úprava má ale další rozměr – statisíce zlatých kapek viditelných z bezprostřední blízkosti, které původní lak změnily na skutečný klenot,“ vysvětluje Zoltán Matuška, designér a tvůrce vozů edice STARLIGHT.
„Čím déle se věnuji vozidlům BMW i, tím více jsem přesvědčená o jedinečnosti těchto dvou modelů. Vedle všech přírodních materiálů používaných při výrobě vozidel je 24karátové zlato prvkem, který povýší obě vozidla v opravdový klenot. Tímto projektem jsme chtěli podtrhnout jejich unikátnost,“ dodává Jana Dvořáková, Manažerka BMW i.
BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition jsou postavena na základě sériových modelů, jejich úpravy však byly podle požadavků BMW Group Česká republika prováděny ve spolupráci se společností Toplac, která je oficiálním partnerem pro BMW ColorSystem v České republice a zastupuje výrobce laků BASF. V rámci přípravy modelů BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition bylo potřeba vyvinout speciální proces nanášení zlata, který vytvoří plynulý přechod do původní barvy vozů.
Použité zlato od společnosti Liebscher Blattgold GmbH má v podobě zlatého prachu ryzost 23,75 karátu (maximum pro danou konzistenci). Oba vozy jsou pokryty čtyřmi vrstvami zlata, z toho poslední čtvrtá vrstva tvořící strukturu je nanesena speciální ruční metodou. Pro dosažení vizuální hloubky povrchu jsou vozy lakovány šesti vrstvami originálního laku BMW ColorSystem. Celý proces úpravy podléhal přísným technologickým postupům.
Zlato je použité také na vybraných prvcích interiéru, mezi nimiž dominují především výdechy ventilace, středový panel nebo kroužek loga na volantu a prahové lišty, nesoucí navíc název edice. Uvnitř obou vozů je umístěna plaketa s nápisem „STARLIGHT Edition one of one“, který značí mimořádnou exkluzivitu těchto vozů.
Zlato použité u BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition doplňuje další exkluzivní materiály, z nichž jsou tyto vozy vyrobené. Připomeňme například karbon tvořící jejich nosné struktury, hliníkové slitiny, ale také bombajské konopí, eukalyptové dřevo, výtažky z olivových listů nebo ovčí vlnu. Není třeba připomínat také unikátní poháněcí soustavy obou vozů, kdy BMW i8 je plug-in hybridní sportovní vůz, zatímco BMW i3 je čistý elektromobil s dlouhým dojezdem. Spojením všech vlastností vznikají zcela unikátní vozy, výjimečné nejen svojí pokrokovou technikou, ale také ručním zpracováním a naprostou exkluzivitou, zaručenou výrobou pouze jediného exempláře od každého z nich.
Vozy BMW i8 a BMW i3 STARLIGHT Edition budou od 21. června vystaveny v pražském showroomu společnosti Invelt. V termínu od 4. do 5. července bude BMW i8 STARLIGHT Edition k vidění na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.