Kdy se vyplatí operativní leasing na auto? V poslední době časté dilema

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 30. dubna 2018 11:37 | akt. 30. dubna 2018 12:08
Sdílej:

Koupit vůz nebo ho pořídit na leasing? V poslední době zřejmě poměrně časté dilema. Statistiky totiž ukazují, že je stále více preferován pronájem vozu formou operativního leasingu. V loňském roce dokonce rostl podíl vozů pořízených na leasing rychleji u privátních zákazníků než u firem. Výhody leasingu jsou zřejmé: pravidelná obměna vozu za nový, odpadají starosti se servisem a prodejem ojetiny a vyhnete se jednorázovému velkému nákladu na začátku. Obě varianty mají ale svá pro a proti.

Počet nových osobních vozidel pořízených na operativní leasing vzrostl v roce 2017 ve firemní sféře meziročně o 7,5 % a ve skupině privátních zákazníků dokonce o 13,3 %. Ukazují to údaje (ČLFA). U firem již operativní leasing nad ostatními způsoby financování dominuje. Podíl operativního leasingu na financování nových osobních vozů v loni podle ČLFA dosáhl v podnikatelské sféře 55,5 %. „Využití operativního leasingu neustále roste. V loňském roce dosáhl růst námi pronajatého vozového parku 12 %, díky čemuž letos atakujeme hranici 20 tisíc vozidel ve flotile,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team  dvojky na tuzemském trhu, na kterém působí již 15 let. Operativní leasing přitom již není jen záležitostí velkých firem s desítkami či stovkami vozů ve flotile. „Trendem posledních let je rozšiřování leasingových služeb i v segmentu SME. V této oblasti vzniká velký potenciál, a proto se na menší firmy i živnostníky v poslední době soustředíme,“ dodává Tomáš Kadeřábek.

Vysoká počáteční investice při koupi vozu

Na rozdíl od operativního leasingu vyžaduje pořízení automobilu do svého vlastnictví vysokou počáteční investici. V případě nového auta v řádech statisíců. Nejprodávanější vůz na českém trhu v roce 2017 – Škoda Octavia – začíná se svou cenou na necelých 420 tisících. Druhá nejprodávanější Fabia pak ve své nejlevnější verzi atakuje cenu čtvrt milionu. Koupě auta tak vyžaduje buď vysoké úspory, nebo úvěr, což nemusí být cesta, kterou by se chtěl či mohl vydat každý. U pronájmu vozu nutnost počáteční investice odpadá. Výhodou je pak zvláště pro firmy velmi jednoduchá správa nákladů. Ve splátce nájmu, jež je celá daňově uznatelným výdajem, je zahrnut veškerý předpokládaný servis, pojištění a řada dalších služeb. Vyhnete se tak i případným jednorázovým vysokým nákladům. V budoucnu odpadá nutnost řešit prodej ojetiny a na splátkách nájmu zaplatíte pouze část ceny vozu, kterou během jeho užívání opotřebujete.

Omezení nájezdu při pronájmu

S vlastnictvím vozu se samozřejmě pojí maximální svoboda – s autem můžete najet kilometrů, kolik jen chcete nebo potřebujete, stejně tak je čistě na vašem uvážení, v jakém servisu mu dopřejete péči. Naproti tomu leasingové společnosti využívají většinou služeb autorizovaných značkových servisů, jejichž služby jistě nejsou levné. „Nejen servis, ale i vozidla a veškeré služby a komodity nakupujeme v obrovských objemech, takže díky silnému postavení vůči dodavatelům umíme s náklady velmi efektivně pracovat a nasmlouvat ceny, na které běžný odběratel nedosáhne,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek. U automobilu opatřeného na operativní leasing byste měli mít na paměti, že s ním nelze tak úplně jezdit dennodenně po celé Evropě. Aby bylo možné přesně kalkulovat cenu nájmu konkrétního vozidla na konkrétní období, existují u operativního leasingu v tomto směru určitá omezení. „Celková najetá vzdálenost je smluvně sjednána, nejčastěji na 30–40 tisíc kilometrů za rok. Za ujetou vzdálenost navíc se pak připlácí okolo 1–2 korun za kilometr. Uvedený limit samozřejmě lze předem ve smlouvě navýšit,“ doplňuje Tomáš Kadeřábek.

Co říkají čísla?

Při sečtení ceny nového vozu, provozních nákladů a odečtení ceny auta po každém roku užívání na jedné straně a sečtení výdajů spojených s operativním leasingem na straně druhé dojdeme k poměrně jasnému výsledku – operativní leasing se řidičům vyplatí v případě užívání konkrétního vozidla do zhruba 5 let. Pátý rok se náklady u obou variant srovnávají, s dalšími přibývajícími lety je pak už čím dál výhodnější pořídit si vlastní vůz.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?