Koupit vůz nebo ho pořídit na leasing? V poslední době zřejmě poměrně časté dilema. Statistiky totiž ukazují, že je stále více preferován pronájem vozu formou operativního leasingu. V loňském roce dokonce rostl podíl vozů pořízených na leasing rychleji u privátních zákazníků než u firem. Výhody leasingu jsou zřejmé: pravidelná obměna vozu za nový, odpadají starosti se servisem a prodejem ojetiny a vyhnete se jednorázovému velkému nákladu na začátku. Obě varianty mají ale svá pro a proti.
Počet nových osobních vozidel pořízených na operativní leasing vzrostl v roce 2017 ve firemní sféře meziročně o 7,5 % a ve skupině privátních zákazníků dokonce o 13,3 %. Ukazují to údaje (ČLFA). U firem již operativní leasing nad ostatními způsoby financování dominuje. Podíl operativního leasingu na financování nových osobních vozů v loni podle ČLFA dosáhl v podnikatelské sféře 55,5 %. „Využití operativního leasingu neustále roste. V loňském roce dosáhl růst námi pronajatého vozového parku 12 %, díky čemuž letos atakujeme hranici 20 tisíc vozidel ve flotile,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team dvojky na tuzemském trhu, na kterém působí již 15 let. Operativní leasing přitom již není jen záležitostí velkých firem s desítkami či stovkami vozů ve flotile. „Trendem posledních let je rozšiřování leasingových služeb i v segmentu SME. V této oblasti vzniká velký potenciál, a proto se na menší firmy i živnostníky v poslední době soustředíme,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Vysoká počáteční investice při koupi vozuNa rozdíl od operativního leasingu vyžaduje pořízení automobilu do svého vlastnictví vysokou počáteční investici. V případě nového auta v řádech statisíců. Nejprodávanější vůz na českém trhu v roce 2017 – Škoda Octavia – začíná se svou cenou na necelých 420 tisících. Druhá nejprodávanější Fabia pak ve své nejlevnější verzi atakuje cenu čtvrt milionu. Koupě auta tak vyžaduje buď vysoké úspory, nebo úvěr, což nemusí být cesta, kterou by se chtěl či mohl vydat každý. U pronájmu vozu nutnost počáteční investice odpadá. Výhodou je pak zvláště pro firmy velmi jednoduchá správa nákladů. Ve splátce nájmu, jež je celá daňově uznatelným výdajem, je zahrnut veškerý předpokládaný servis, pojištění a řada dalších služeb. Vyhnete se tak i případným jednorázovým vysokým nákladům. V budoucnu odpadá nutnost řešit prodej ojetiny a na splátkách nájmu zaplatíte pouze část ceny vozu, kterou během jeho užívání opotřebujete.
Omezení nájezdu při pronájmuS vlastnictvím vozu se samozřejmě pojí maximální svoboda – s autem můžete najet kilometrů, kolik jen chcete nebo potřebujete, stejně tak je čistě na vašem uvážení, v jakém servisu mu dopřejete péči. Naproti tomu leasingové společnosti využívají většinou služeb autorizovaných značkových servisů, jejichž služby jistě nejsou levné. „Nejen servis, ale i vozidla a veškeré služby a komodity nakupujeme v obrovských objemech, takže díky silnému postavení vůči dodavatelům umíme s náklady velmi efektivně pracovat a nasmlouvat ceny, na které běžný odběratel nedosáhne,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek. U automobilu opatřeného na operativní leasing byste měli mít na paměti, že s ním nelze tak úplně jezdit dennodenně po celé Evropě. Aby bylo možné přesně kalkulovat cenu nájmu konkrétního vozidla na konkrétní období, existují u operativního leasingu v tomto směru určitá omezení. „Celková najetá vzdálenost je smluvně sjednána, nejčastěji na 30–40 tisíc kilometrů za rok. Za ujetou vzdálenost navíc se pak připlácí okolo 1–2 korun za kilometr. Uvedený limit samozřejmě lze předem ve smlouvě navýšit,“ doplňuje Tomáš Kadeřábek.
Co říkají čísla?Při sečtení ceny nového vozu, provozních nákladů a odečtení ceny auta po každém roku užívání na jedné straně a sečtení výdajů spojených s operativním leasingem na straně druhé dojdeme k poměrně jasnému výsledku – operativní leasing se řidičům vyplatí v případě užívání konkrétního vozidla do zhruba 5 let. Pátý rok se náklady u obou variant srovnávají, s dalšími přibývajícími lety je pak už čím dál výhodnější pořídit si vlastní vůz.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.