Koupit vůz nebo ho pořídit na leasing? V poslední době zřejmě poměrně časté dilema. Statistiky totiž ukazují, že je stále více preferován pronájem vozu formou operativního leasingu. V loňském roce dokonce rostl podíl vozů pořízených na leasing rychleji u privátních zákazníků než u firem. Výhody leasingu jsou zřejmé: pravidelná obměna vozu za nový, odpadají starosti se servisem a prodejem ojetiny a vyhnete se jednorázovému velkému nákladu na začátku. Obě varianty mají ale svá pro a proti.
Počet nových osobních vozidel pořízených na operativní leasing vzrostl v roce 2017 ve firemní sféře meziročně o 7,5 % a ve skupině privátních zákazníků dokonce o 13,3 %. Ukazují to údaje (ČLFA). U firem již operativní leasing nad ostatními způsoby financování dominuje. Podíl operativního leasingu na financování nových osobních vozů v loni podle ČLFA dosáhl v podnikatelské sféře 55,5 %. „Využití operativního leasingu neustále roste. V loňském roce dosáhl růst námi pronajatého vozového parku 12 %, díky čemuž letos atakujeme hranici 20 tisíc vozidel ve flotile,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team dvojky na tuzemském trhu, na kterém působí již 15 let. Operativní leasing přitom již není jen záležitostí velkých firem s desítkami či stovkami vozů ve flotile. „Trendem posledních let je rozšiřování leasingových služeb i v segmentu SME. V této oblasti vzniká velký potenciál, a proto se na menší firmy i živnostníky v poslední době soustředíme,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Vysoká počáteční investice při koupi vozuNa rozdíl od operativního leasingu vyžaduje pořízení automobilu do svého vlastnictví vysokou počáteční investici. V případě nového auta v řádech statisíců. Nejprodávanější vůz na českém trhu v roce 2017 – Škoda Octavia – začíná se svou cenou na necelých 420 tisících. Druhá nejprodávanější Fabia pak ve své nejlevnější verzi atakuje cenu čtvrt milionu. Koupě auta tak vyžaduje buď vysoké úspory, nebo úvěr, což nemusí být cesta, kterou by se chtěl či mohl vydat každý. U pronájmu vozu nutnost počáteční investice odpadá. Výhodou je pak zvláště pro firmy velmi jednoduchá správa nákladů. Ve splátce nájmu, jež je celá daňově uznatelným výdajem, je zahrnut veškerý předpokládaný servis, pojištění a řada dalších služeb. Vyhnete se tak i případným jednorázovým vysokým nákladům. V budoucnu odpadá nutnost řešit prodej ojetiny a na splátkách nájmu zaplatíte pouze část ceny vozu, kterou během jeho užívání opotřebujete.
Omezení nájezdu při pronájmuS vlastnictvím vozu se samozřejmě pojí maximální svoboda – s autem můžete najet kilometrů, kolik jen chcete nebo potřebujete, stejně tak je čistě na vašem uvážení, v jakém servisu mu dopřejete péči. Naproti tomu leasingové společnosti využívají většinou služeb autorizovaných značkových servisů, jejichž služby jistě nejsou levné. „Nejen servis, ale i vozidla a veškeré služby a komodity nakupujeme v obrovských objemech, takže díky silnému postavení vůči dodavatelům umíme s náklady velmi efektivně pracovat a nasmlouvat ceny, na které běžný odběratel nedosáhne,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek. U automobilu opatřeného na operativní leasing byste měli mít na paměti, že s ním nelze tak úplně jezdit dennodenně po celé Evropě. Aby bylo možné přesně kalkulovat cenu nájmu konkrétního vozidla na konkrétní období, existují u operativního leasingu v tomto směru určitá omezení. „Celková najetá vzdálenost je smluvně sjednána, nejčastěji na 30–40 tisíc kilometrů za rok. Za ujetou vzdálenost navíc se pak připlácí okolo 1–2 korun za kilometr. Uvedený limit samozřejmě lze předem ve smlouvě navýšit,“ doplňuje Tomáš Kadeřábek.
Co říkají čísla?Při sečtení ceny nového vozu, provozních nákladů a odečtení ceny auta po každém roku užívání na jedné straně a sečtení výdajů spojených s operativním leasingem na straně druhé dojdeme k poměrně jasnému výsledku – operativní leasing se řidičům vyplatí v případě užívání konkrétního vozidla do zhruba 5 let. Pátý rok se náklady u obou variant srovnávají, s dalšími přibývajícími lety je pak už čím dál výhodnější pořídit si vlastní vůz.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?