Ano, mohlo by se zdát, že samořiditelné vozy jsou pro nás na hony vzdálené a než se takovéto vymoženosti dostanou do reálného provozu v ČR, budete to ještě pár desetiletí trvat. Jenže celá věc nabrala jiný směr a Česká republika už nebude vývoji autonomních vozidel pouze přihlížet.
Česká republika se bude totiž nyní, na vývoji autonomních vozidel dokonce sama aktivně podílet. A to především díky výstavbě polygonu na testování takovýchto vozidel, který by měl u západočeského Stříbra vyrůst do konce roku 2022. Oficiálně to oznámili zástupci skupiny BMW. Zkušební centrum se bude nacházet na ploše o rozloze cca 500 ha a bude představovat jedno z dalších efektivních využití pro bývalou důlní výsypku.
Automobilka BMW hledala pro tyto účely vhodnou lokalitu již několik měsíců a to především v samotném Německu, ale i sousedních zemích. Nakonec požadavkům nejlépe odpovídala lokalita v okolí Sokolova. Těžko říci, jaké atributy byly pro německou automobilku klíčové. Každopádně můžeme být spokojení - v novém zkušebním centru totiž nalezne práci několik stovek lidí. Existence takového centra navíc přitáhne ty nejlepší automobilové vývojáře z celého světa. Celková investice se však bude pohybovat v řádu stovek milionů eur, díky kterým bude Česká republika první vývojovou lokalitou ve východní Evropě.
K projektu se vyjádřil i výkonný ředitel Accolade, investor nájemních průmyslových nemovitostí ve Střední Evropě: „Česká republika dnes ve srovnání se světem poněkud zaostává s přípravou na přechod na automobily s autonomním řízením. Na západ od nás funguje několik více či méně pokročilých testovacích polygonů, opačným směrem se první už staví. To by nás už ve velmi blízké budoucnosti mohlo stát opravdu hodně – odchod talentů, odliv peněz na výzkum a vývoj a v delším důsledku i nižší investice do výroby ve prospěch těch zemí, které nabízejí lepší zázemí. Tomu chce Accolade zabránit."
Testovací polygon bude naprosto variabilní tak, aby zde bylo možné nasimulovat jakýkoliv typ jízdy a provozu - úzké městské uličky, dálnice i tunely.
Karel Kučera, generální ředitel CzechInvestu, zdůraznil význam investice pro Českou republiku: „Dnes úspěšně završujeme 2,5 roku trvající jednání, za kterým jen na české straně stojí práce více než 200 lidí z nejrůznějších rezortů a institucí celostátní i regionální úrovně. Zkušební prostor BMW Group je výstavním příkladem investic s vyšší přidanou hodnotou, o které nyní Česká republika stojí, a o které v CzechInvestu poslední roky usilujeme.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?