Fiat Tipo přinesl do nižší střední třídy nejen na českém trhu opravdu svěží vítr. Začal se nabízet s karosérií sedan, minulý rok už ale přijel i klasičtější hatchback a v těchto dnech přichází řada na nepraktičtější kombi. To hodlá zatopit nejen praktické Octavii, kterou poráží designem i cenou.
Fiat Tipo patří rozhodně k nejpříjemnějším překvapením několika posledních měsíců. Návrat Italů do klasických vod nižší střední třídy mohl dopadnout všelijak, dle nejen našich dojmů se ale sedan, hatchback nebo kombi se staronovým jménem povedly na výbornou. Příjemně překvapí také poměrem ceny a výbavy, málokdo z konkurentů totiž nabídne víc. Ještě větší popularitu by nejen u nás mohla Tipu přinést karosérie kombi, výrazně příbuzná s pětidveřovým hatchbackem. Dokazuje to nejen provedení interiéru, odlišné od toho v sedanu, ale třeba i shodný rozvor náprav 2638 milimetrů. Nebojte se, vzadu je i tak místa dostatek, extra milimetry pak pomohly kufru nabobtnat na základních 550 litrů. A to od Octavie, etalonu této části trhu v našich luzích a hájích, vskutku není daleko. Oproti ní pak Tipo boduje také líbivějším vzhledem.
Paleta pohonných jednotek se shoduje s hatchbackem. Základem je čtrnáctistovka o výkonu 70 kW (95 k) s manuálním šestikvaltem, po níž následují šestnáctistovka E-TorQ o výkonu 81 kW (110 k) s automatickým šestikvaltem a přeplňovaná 1.4 T-Jet. Ta má 88 kW (120 k) a šestistupňovou manuální převodovkou, volitelně navíc umí spalovat LPG. Naftová nabídka začíná u 1.3 MultiJet o výkonu 70 kW (95 k) s manuálním pětikvaltem. Na vrcholu pak stojí šestnáctistovka MultiJet o výkonu 88 kW (120 k), dostupná s manuální šestistupňovou nebo dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou.
Technické údaje
1.4 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet LPG 1.6 E-TorQ 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet Výkon: 70 kW 88 kW 88 kW 81 kW 70 kW 88 kW 88 kW Toč. mom.: 127 Nm 215 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm 320 Nm Převodovka: 6 MT 6 MT 6 MT 6 AT 5 MT 6 MT 6 DDCT Zrychlení: 12,3 s 9,8 s 10,3 s 11,7 s 12,3 s 10,1 s 10,4 s Max. rychl.: 185 km/h 200 km/h 200 km/h 192 km/h 180 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 5,7 l 6,0 l 11,4 l 6,3 l 3,7 l 3,7 l 3,9 l Délka: 4571 mm ířka: 1792 mm Výška: 1512 mm Rozvor: 2638 mm Kufr: 550 lPřechod z hatchbacku na kombi nezměnil nic ani u výbavových linii. Ta základní má označení Tipo a vozí šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory, USB a AUX, 3,5palcový TFT displej mezi budíky, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, černé střešní ližiny nebo 15palcová kola s ocelovými kryty.
Ceník - Fiat Tipo Kombi
Tipo Plus Lounge 1.4 (70 kW) 329 900 Kč 356 900 Kč ---------- 1.4 T-Jet (88 kW) ---------- 393 900 Kč 421 900 Kč 1.4 T-Jet LPG (88 kW) 393 900 Kč 421 900 Kč ---------- 1.6 E-TorQ (81 kW) ---------- 405 900 Kč 433 900 Kč 1.3 MultiJet (70 kW) 393 900 Kč 421 900 Kč ---------- 1.6 MultiJet (88 kW) 421 900 Kč 449 900 Kč 477 900 Kč 1.6 MultiJet DDCT (88 kW) ---------- 505 900 Kč 533 900 KčDruhý stupeň Plus přidává kožený volant a hlavici řadicí páky, třetí hlavovou opěrku vzadu, rádio Uconnect s pětipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, Bluetooth, USB, AUX a ovládáním na volantu, větší kotouče brzd, zrcátka v barvě karosérie, chromované kliky dveří, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Nejvyšší linie Lounge má navíc tempomat, automatickou klimatizaci, rádio Uconnect se sedmipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, Bluetooth, USB, AUX a ovládáním na volantu, mlhovky s přisvěcováním do zatáček nebo 16palcová litá kola.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?