Fiat Tipo přinesl do nižší střední třídy nejen na českém trhu opravdu svěží vítr. Začal se nabízet s karosérií sedan, minulý rok už ale přijel i klasičtější hatchback a v těchto dnech přichází řada na nepraktičtější kombi. To hodlá zatopit nejen praktické Octavii, kterou poráží designem i cenou.
Fiat Tipo patří rozhodně k nejpříjemnějším překvapením několika posledních měsíců. Návrat Italů do klasických vod nižší střední třídy mohl dopadnout všelijak, dle nejen našich dojmů se ale sedan, hatchback nebo kombi se staronovým jménem povedly na výbornou. Příjemně překvapí také poměrem ceny a výbavy, málokdo z konkurentů totiž nabídne víc. Ještě větší popularitu by nejen u nás mohla Tipu přinést karosérie kombi, výrazně příbuzná s pětidveřovým hatchbackem. Dokazuje to nejen provedení interiéru, odlišné od toho v sedanu, ale třeba i shodný rozvor náprav 2638 milimetrů. Nebojte se, vzadu je i tak místa dostatek, extra milimetry pak pomohly kufru nabobtnat na základních 550 litrů. A to od Octavie, etalonu této části trhu v našich luzích a hájích, vskutku není daleko. Oproti ní pak Tipo boduje také líbivějším vzhledem.
Paleta pohonných jednotek se shoduje s hatchbackem. Základem je čtrnáctistovka o výkonu 70 kW (95 k) s manuálním šestikvaltem, po níž následují šestnáctistovka E-TorQ o výkonu 81 kW (110 k) s automatickým šestikvaltem a přeplňovaná 1.4 T-Jet. Ta má 88 kW (120 k) a šestistupňovou manuální převodovkou, volitelně navíc umí spalovat LPG. Naftová nabídka začíná u 1.3 MultiJet o výkonu 70 kW (95 k) s manuálním pětikvaltem. Na vrcholu pak stojí šestnáctistovka MultiJet o výkonu 88 kW (120 k), dostupná s manuální šestistupňovou nebo dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou.
Technické údaje
1.4 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet LPG 1.6 E-TorQ 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet Výkon: 70 kW 88 kW 88 kW 81 kW 70 kW 88 kW 88 kW Toč. mom.: 127 Nm 215 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm 320 Nm Převodovka: 6 MT 6 MT 6 MT 6 AT 5 MT 6 MT 6 DDCT Zrychlení: 12,3 s 9,8 s 10,3 s 11,7 s 12,3 s 10,1 s 10,4 s Max. rychl.: 185 km/h 200 km/h 200 km/h 192 km/h 180 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 5,7 l 6,0 l 11,4 l 6,3 l 3,7 l 3,7 l 3,9 l Délka: 4571 mm ířka: 1792 mm Výška: 1512 mm Rozvor: 2638 mm Kufr: 550 lPřechod z hatchbacku na kombi nezměnil nic ani u výbavových linii. Ta základní má označení Tipo a vozí šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory, USB a AUX, 3,5palcový TFT displej mezi budíky, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, černé střešní ližiny nebo 15palcová kola s ocelovými kryty.
Ceník - Fiat Tipo Kombi
Tipo Plus Lounge 1.4 (70 kW) 329 900 Kč 356 900 Kč ---------- 1.4 T-Jet (88 kW) ---------- 393 900 Kč 421 900 Kč 1.4 T-Jet LPG (88 kW) 393 900 Kč 421 900 Kč ---------- 1.6 E-TorQ (81 kW) ---------- 405 900 Kč 433 900 Kč 1.3 MultiJet (70 kW) 393 900 Kč 421 900 Kč ---------- 1.6 MultiJet (88 kW) 421 900 Kč 449 900 Kč 477 900 Kč 1.6 MultiJet DDCT (88 kW) ---------- 505 900 Kč 533 900 KčDruhý stupeň Plus přidává kožený volant a hlavici řadicí páky, třetí hlavovou opěrku vzadu, rádio Uconnect s pětipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, Bluetooth, USB, AUX a ovládáním na volantu, větší kotouče brzd, zrcátka v barvě karosérie, chromované kliky dveří, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Nejvyšší linie Lounge má navíc tempomat, automatickou klimatizaci, rádio Uconnect se sedmipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, Bluetooth, USB, AUX a ovládáním na volantu, mlhovky s přisvěcováním do zatáček nebo 16palcová litá kola.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.