Lada koncem minulého roku zveřejnila ceny sedanu Vesta pro slovenský trh, které vzápětí následoval rovněž kompletní ceník. Už tehdy jsme mohli konstatovat, že je vůz levnější než konkurenční Škoda Rapid. A s příchodem tuzemských cen se tato skutečnost jen potvrzuje.
Vesta je spolu s SUV XRAY nejmodernějším automobilem ruské Lady. Celkem logicky tak jde o nejžhavější želízko v ohni při chystaném rozsáhlejším návratu na středo- a západoevropské trhy. A první česká cena napovídá, že rozhodně půjde o konkurenta, s nímž se musí počítat. Bez bližších podrobností dnes Lada Sadská, jeden z dealerů značky u nás, zveřejnil jako základní cifru 278 000 korun. Pod kapotou takového vozu bude určitě zážehová šestnáctistovka o výkonu 78 kW (106 k) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Stejný motor je dostupný i s pětistupňovou robotizovanou převodovkou, její cenu ale neznáme.
Porovnání s konkurencí
Lada Vesta 1.6 Citroën C-Elysée 1.2 PureTech Fiat Tipo 1.4 Škoda Rapid 1.2 TSI Výkon: 78 kW 60 kW 70 kW 66 kW Toč. moment: 148 Nm 117 Nm 127 Nm 160 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 11,8 s 12,9 s 11,5 s 11,3 s Max. rychlost: 178 km/h 168 km/h 185 km/h 186 km/h Spotřeba: 6,0 l 4,9 l 5,7 l 4,7 l Délka: 4410 mm 4427 mm 4532 mm 4483 mm Šířka: 1675 mm 1748 mm 1792 mm 1706 mm Výška: 1497 mm 1466 mm 1497 mm 1461 mm Rozvor: 2635 mm 2652 mm 2636 mm 2602 mm Kufr: 480 l 506 l 520 l 550/1490 l Cena: 278 000 Kč 259 900 Kč 269 900 Kč 314 900 KčPokud budeme vycházet ze slovenského ceníku, pak je za necelých 280 tisíc dostupná Vesta ve výbavě Ice, která obsahuje čtyři airbagy, Isofix pro zadní sedadla, parkovací senzory vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, vyhřívaná přední sedadla, výškově stavitelný volant nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Bez příplatku jsou dodávány i mlhovky, střešní nosič nebo tažné zařízení. Druhý stupeň Luxe pak u našich sousedů přináší navíc tempomat, světelný a dešťový senzor, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, parkovací kameru, elektrická zadní okna, automatickou klimatizaci, multimediální systém se čtyřmi reproduktory a USB, mlhovky nebo 15palcová litá kola. Jestli bude tato výbava dostupná i u nás zatím nevíme, kompletní slovenský ceník si můžete prohlédnout zde.
Kromě moderního sedanu dnes stejný dealer zveřejnil i české ceny dalších modelových řad. A zatímco Kalině a Grantě budeme věnovat samostatný článek, na legendárního nezmara do terénu se podíváme už teď. Kdysi Niva, dnes jen 4x4, je u nás ve výbavě Komfort dostupná za 273 900 korun a ve verzi Urban potom za 319 000 korun. Ve výbavě obou najdeme například ABS, brzdový asistent, Isofix pro zadní sedadla, denní svícení, elektrická přední okna, palubní počítač, kryt zavazadlového prostoru nebo imobilizér. Urban pak má i lakované nárazníky, 16palcová litá kola (klasická 4x4 má ocelové disky o stejném průměru), elektricky ovládaná zrcátka nebo vyhřívání předních sedadel.
Pod kapotou obou vozů je zážehová sedmnáctistovka o výkonu 61 kW (83 k) v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem všech kol. Průměrná spotřeba je 9,5 l/100 km. Brodivost vozu je 80 centimetrů, přední nájezdový úhel má hodnotu 39 stupňů a zadní nájezdový úhel 35 stupňů.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?