Mezi dostupnými kompaktními sedany a liftbacky opět po nějaké době dochází k oživení. Po omlazovací kúře modelů C-Elysée a 301 sáhly francouzské automobilky Citroën a Peugeot, nyní je přitom dvojici možné objednávat i prostřednictvím tuzemských dealerů. A ve vztahu například ke Škodě Rapid mají oba sedany zajímavou cenovou politiku.
Citroën C-Elysée a Peugeot 301 jsou v jádru dvě naprosto stejná auta, což prozrazují například použité motorizace, k nimž se ještě dostaneme. Určující je pro něj vnější design, kde si oba zachovávají identitu své značky. V rámci nedávné modernizace tak C-Elysée dostalo výraznější dvojitý šíp masky chladiče, elegantnější světlomety, nový přední nárazník s LED diodami pro denní svícení a trojdimenzionální optiku skupinových svítilen, 301 kontruje plastičtější maskou než doposud, vykrojenými předními světlomety a zadními lampami s optikou lvích drápů. Také on dostal LEDky pro denní svícení do předního nárazníku. Citroën i Peugeot pak doplnily nabídku kol a laků karosérie.
Uvnitř mají oba modely shodně nový přístrojový panel a příplatkový infotainment se sedmipalcovou obrazovkou a za další extra peníze také navigací. Citroën k tomu přidává i upravené ovládání klimatizace a ventilace. Pod kapotou k revoluci nedošlo. Základem zůstává tříválcový dvanáctistovka PureTech o výkonu 60 kW (82 k) ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou. Čtyři válce dostala šestnáctistovka VTi o výkonu 85 kW (116 k) a rovněž pětistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek ale nabízí také šestistupňový automat EAT6. Jediným turbodieselem v tuzemské nabídce je šestnáctistovka BlueHDi o výkonu 73,5 kW (100 k) opět s manuální pětistupňovou převodovkou.
Technické údaje
1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 VTi 1.6 BlueHDi Výkon: 60 kW 85 kW 85 kW 73,5 kW Toč. moment: 117 Nm 150 Nm 150 Nm 254 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 6 AT 5 MT Zrychlení: 12,9 s 9,4 s 11,1 s 10,8 s Max. rychlost: 168 km/h 188 km/h 180 km/h 183 km/h Spotřeba: 4,9 l 6,4 l 6,8 l 3,8 l Rozměry: 4427 x 1748 x 1466 mm/4445 x 1748 x 1477 mm Rozvor: 2652 mm Kufr: 506 lPoznámka: Údaje za lomítkem patří Peugeotu 301.
Základní výbava se u Citroënu jmenuje Feel a obsahuje čtyři airbagy, tempomat s omezovačem rychlosti, Isofix, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední okna, klimatizaci, rádio s CD, MP3 a dvěma reproduktory, výškově stavitelný volant, dělená zadní opěradla, nárazníky, zrcátka a kliky v barvě karosérie, mlhovky, LED diody denního svícení nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty. U Peugeotu se základ jmenuje Active a nad rámec výbavy z C-Elysée nabízí další dva reproduktory a Bluetooth.
Ceník - Citroën C-Elysée/Peugeot 301
Citroën C-Elysée Peugeot 301 Feel Shine Active Allure 1.2 PureTech (60 kW) 259 900 Kč 279 900 Kč 280 000 Kč 295 000 Kč 1.6 VTi (85 kW) 279 900 Kč 304 900 Kč 310 000 Kč 325 000 Kč 1.6 VTi EAT6 (85 kW) ---------- 334 900 Kč ---------- 355 000 Kč 1.6 BlueHDi (73,5 kW) 304 900 Kč 334 900 Kč 340 000 Kč 355 000 KčVyšší linie Shine přináší navíc elektrická zadní okna, klimatizaci s digitálním displejem a výdechy pro druhou řadu, rádio s CD, MP3, Bluetooth a čtyřmi reproduktory, kožený volant, středovou loketní opěrku s úložným prostorem vpředu, chromované doplňky exteriéru a 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Peugeot 301 má vyšší výbavu pojmenovanou Allure a nabízí oproti Citroënu elektronickou klimatizaci a rádio se sedmipalcovým displejem, MP3, Mirror Screen, Apple CarPlay, USB a ovládáním pod volantem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.