Ministerstva se čas od času zbavují přebytečného majetku, koupit se tak dají budovy, pozemky nebo automobily. Ty jsou často v dost zuboženém stavu, navíc neschopné provozu. Vnitro ale nyní dává do prodeje (ne poprvé) také stroje, zabavené kvůli trestné činnosti, jinými slovy po těch, co jsou ve vězení nebo čekají na rozsudek. A tam už jde o mnohem zajímavější kousky.
Poprvé se prodej automobilů, zabavených v trestním řízení, konal letos v dubnu. Jen o měsíc později se celá akce opakovala a nyní tedy probíhá takzvané třetí kolo. Na rozdíl od automobilů, prodávaných například policií, jsou vozy zabavené v trestním řízení v mnohem lepším stavu, čemuž ale odpovídá také vyvolávací cena. Prodej probíhá formou dražby, a to na aukční portále Aukro. Tam je nyní k dispozici celkem osm automobilů, nejnižší cena je 321 099 korun. Tolik stojí bílý Peugeot Boxer z roku 2014 s 2.2litrovým turbodieselem o výkonu 110 kW (150 k). Najeto má dodávka 93 240 kilometrů, kromě podřeného předního nárazníku a blatníku, respektive mírně poškozeného obložení nákladového prostoru, je ale úplně v pořádku. K dispozici je i další dodávka, Citroën Jumper s třílitrovým naftovým motorem o výkonu 115 kW (156 k) a najetými 50 443 kilometry. Cena za vůz jen s lehkými oděrky? Nejméně 416 240 korun.
Dál už jsou k dispozici i zajímavější kousky. Například BMW 760Li z roku 2008 s prakticky plnou výbavou, včetně ledničky a obrazovek pro zadní cestující, a šestilitrovým dvanáctiválcem pod kapotou o výkonu 327 kW (445 k) má vyvolávací cenu 418 000 korun. Tady je těch důvodů ale více, kromě drobných oděrek na karosérii bylo totiž demontováno rádio, nefunguje počítadlo kilometrů a svítí kontrolka motoru. Nic z toho netrápí Land Rover Freelander 2.2 TD4 o výkonu 110 kW (150 k). SUV bylo vyrobeno teprve loni a jde tedy o jeden z posledních Freelanderů. Odpovídá tomu i nájezd jen 8265 kilometrů. Výbava obsahuje xenony, šest airbagů, klimatizaci, tempomat nebo vyhřívaná sedadla, aktuální cena je 612 200 korun. Nejzajímavější čtyřka ale ještě stále čeká, začít tak můžeme u Fordu Mustang s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 324 kW (441 k). Jde tedy o poslední generaci, vyrobenou loni, s nájezdem 13 252 kilometrů. Aktuální cena je 780 100 korun, nevýhod má ale americké kupé hned několik. Především jde o laděný výfuk, vydávající nadměrný hluk, a vzduchový stavitelný podvozek. Kvůli těmto prvkům auto neprojde znovu STK (ta aktuální platí do roku 2019).
Jakousi TOP 3 tvoří dvě Audi a jedno BMW. Nejlevnější je SQ5 TDI s výkonem 230 kW (313 k), pohonem všech kol a najetými 63 376 kilometry. Výbava je opět maximální, obsahuje třeba také rádio Bang & Olufsen, překousnout tak musíte jen nevkusná červená kola OZ. Aktuální cena 1 002 000 korun je ale více než příznivá. Zajímavou „hračkou“ by jistě bylo i BMW X6 M z roku 2012, ukrývající pod kapotou 4.4litrový osmiválec s výkonem 408 kW (555 k). Modré SUV má najeto 79 251 kilometrů, téměř plnou výbavu s DVD přehrávačem nebo head up displejem a poškozené čelní sklo ve výhledu před řidičem. Vyvolávací cena je 1 078 000 korun. Pomyslným králem nabídky je Audi A8 3.0 TDI Quattro z roku 2013, nabízející 184 kW (250 k). Ve výbavě vozu jsou dva palubní telefony, audio Bose, DVD přehrávač nebo střešní okno, najeto má A8 69 258 kilometrů. Vyvolávací cena je 1 267 000 korun. Sledovat aukce můžete na tomto odkazu, u všech zůstává šest dnů do konce. To je ještě spousta času na zvýšení avizovaných cen, i tak ale půjde o pozoruhodně laciná auta, vzhledem k jejich výbavě, velikosti a motorizaci. Zájemci navíc nekupují „zajíce v pytli“, protože si auta mohou přijít osobně prohlédnout do areálu Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra, které má prodej na starosti. Jedinou větší chybou tak zůstává nejasný původ vozu, co dělal jeho předchozí majitel totiž v aukci nezjistíte.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.