Drtivá většina článků se v rubrice Český trh je o novinkách, které zamířily nebo teprve zamíří do tuzemských showroomů. Čas od času se ale s některými modely, nebo dokonce celými značkami, musíme rozloučit. A zatímco druhou skupinu nedávno reprezentovalo Infiniti, tu první zastupuje Hyundai i20 Coupé a Seat Ibiza ST.
Ačkoliv se ve jméně třídveřového Hyundai i20 objevuje slovo Coupé, za sportovní model v pravém slova smyslu jej považovat nejde. Jednak k tomu chybí kvalita podvozku, jednak také pohonné jednotky. Vždyť pod kapotou vozu se v českých končinách objevila zážehová dvanáctistovka o výkonu 84 koní nebo čtrnáctistovka o výkonu 100 koní.
Přesto Jihokorejcům odvaha nechyběla, protože až donedávna (kdy bylo kupé v nabídce) si jej cenili na necelých 365 000 korun. A to už je teritorium skutečných stylovek, jako Alfa Romeo MiTo, DS 3 nebo Mini One. Ceně a zaměření také odpovídaly prodeje vozu, český importér se tak potichu rozhodl vůz z trhu stáhnout. Hyundai i20 dnes tedy koupíte už jen jako pětidveřový hatchback, a to i v moderní oplastované verzi Active. Pokud po kupé přesto zatoužíte, můžete pro něj zajet například do Německa. Tam ostatně zůstává v nabídce také stejně koncipovaná verze řady i30.
Prodejně výraznější ztrátu zřejmě zaznamená Seat, v jehož nabídce skončilo kombi, odvozené od modelu Ibiza. Provedení ST s kufrem se základním objemem 430 litrů nicméně nezmizelo jen z českého ceníku, ale kompletně z výrobního programu španělské automobilky. Do konce května jej totiž čeká zastavení výroby.
Ještě nedávno se u nás dala praktická Ibiza koupit s litrovým tříválcem o výkonu 75 koní, litrovým TSI o výkonu 95 nebo 110 koní, dvanáctistovkou TSI o výkonu 90 nebo 110 koní, čtrnáctistovkou TSI o výkonu 150 koní a konečně tříválcovým turbodieselem 1.4 TDI o výkonu 75, 90 nebo 105 koní. Základní cena se pohybovala těsně pod hranicí 300 000 korun. Škoda Fabia Combi tak reálně má už jen jednoho přímého konkurenta – Renault Clio Grandtour. Zbytek automobilek nabízí malé crossovery, případně malá MPV.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?