První generace Optimy si v Evropě několik příznivců našla, v globálním měřítku ji ale srážela na kolena slabší nabídka motorů, méně kvalitní interiér a vlastně jen prostá přítomnost Passatu a dalších zavedených konkurentů. Přesto se Kia pokouší v nabitém segmentu střední třídy prorazit znovu. Bude to ale v tomto případě také lépe?
Tato otázka vyvstane například už při pohledu na karosérii. Ta je základními konturami vlastně stejná jako předchůdce, takže změny a novinky vyniknou až při bližším ohledání. Tou největší je vzhled obou nárazníků (v předním jsou velmi zajímavě zabudované LED mlhovky) a provedení předních i zadních světel. Zatímco vpředu zkombinovala Kia s LED diodami denního svícení halogeny nebo případně xenony a bi-xenony, vzadu se podle výbavy střídají halogeny s LED diodami. Tvar skupinových svítilen potom zadní partie opticky rozšiřuje. Pokud rádi vybíráte, u Optimy dostanete možnost volby jednoho z devíti laků, s nimiž jsou podle výbavy, nebo velikosti peněženky, kombinována litá kola o rozměru 16, 17 nebo 18 palců.
Ač tedy základními proporcemi stejná, co do rozměrů je nová Optima podstatně větší. Tak například délka 4855 mm naprosto jednoznačně atakuje vrchol segmentu, čemuž odpovídá též rozvor náprav 2805 mm. Vzadu tato čísla produkují 905 mm pro nohy, 970 mm na hlavu a 1432 mm pro ramena. Kufr má v základním uspořádání objem 510 litrů, což je hodnota, patřící do lepšího průměru.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Kia Optima Opel Insignia Renault Talisman Škoda Superb VW Passat Délka: 4855 mm 4842 mm 4848 mm 4861 mm 4865 mm Šířka: 1860 mm 1856 mm 1869 mm 1864 mm 1830 mm Výška: 1465 mm 1492 mm 1463 mm 1468 mm 1455 mm Rozvor: 2805 mm 2737 mm 2808 mm 2841 mm 2790 mm Kufr: 510 l 500 l 515/1022 l 625/1760 l 585/1150 lČasto kritizovanou položkou minulé generace byl interiér, jehož kvalita se ale nyní rapidně zvedla. A není řeč jen o zpracování, ale též o použitých materiálech nebo multimédiích. Už v základu totiž dostanete infotainment se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, navigací, audiosystémem se šesti reproduktory nebo možností spárování chytrého telefonu. V nejvyšší výbavě pak bude navíc dostupná také lepší specifikace infotainmentu s osmipalcovou obrazovkou nebo audiosystémem Harman Kardon s deseti reproduktory. Celá středová konzole je mírně natočená k řidiči, což usnadňuje ovládání topení, ventilace a i samotného multimediálního systému. Body navíc může u tradicionalistů nasbírat „klasická“ palubní deska i výborně vypadající a do ruky padnoucí tříramenný volant. Čistě černé provedení kabiny lze nahradit kombinací černé a béžové nebo černé a šedé.
Na konstrukci karosérie bylo použito velké množství ultravysokopevnostní oceli, čímž stoupla její tuhost o 50 procent a zároveň klesla hmotnost o 8,6 kilogramu. Podvozek má vpředu vzpěry MacPherson, vzadu potom nechybí víceprvková náprava. Kde zatím Jihokorejcům ujíždí vlak, to je nabídka pohonných jednotek. Jediným benzínovým motorem je čtyřválcový dvoulitr o výkonu 163 koní při 6500 ot./min s točivým momentem 196 Nm při 4800 ot./min, osamocena je v nabídce rovněž naftová sedmnáctistovka CRDi o výkonu 141 koní při 4000 ot./min s točivým momentem 340 Nm mezi 1750- 2500 ot./min. Její výhodou je alespoň nabídka sedmistupňového dvouspojkového automatu, nahrazující standardní šestistupňový manuál. Benzínová jednotka má vedle stejného manuálu ještě šestistupňový automat. Nutno také podotknout, že na českém trhu bude v nabídce pouze vznětový agregát.
Technické údaje
2.0 2.0 1.7 CRDi 1.7 CRDi Výkon: 163 k 163 k 141 k 141 k Toč. moment: 196 Nm 196 Nm 340 Nm 340 Nm Převodovka: 6 MT 6 AT 6 MT 7 DCT Zrychlení: 9,4 s 10,5 s 10,0 s 11,0 s Max. rychlost: 210 km/h 208 km/h 203 km/h 203 km/h Spotřeba: 7,4 l/100 km 7,5 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 kmZákladní výbava Comfort nabídne sedm airbagů, kontrolu trakce, Isofix pro zadní krajní sedadla, přední i zadní parkovací senzory, tempomat, udržování ve zvoleném jízdním pruhu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém s navigací, couvací kamerou a sedmipalcovým displejem, výškově stavitelné sedadlo řidiče, kožený multifunkční volant s výškovým i podélným nastavováním, LED diody denního svícení nebo 16palcová litá kola.
Ceník - Kia Optima
Motorizace Comfort Exclusive Premium 1.7 CRDi (141 k) 684 980 Kč 734 980 Kč ---------- 1.7 CRDi AT (141 k) 739 980 Kč 789 980 Kč 869 980 KčDruhý stupeň Exclusive přináší navíc automatické přepínání dálkových světel, bezklíčkový vstup a startování, vyhřívání předních sedadel a volantu, přední xenonová světla, LED mlhovky, zadní full-LED světla nebo 17palcová kola. Nejvyšší linie Premium disponuje sledováním mrtvého úhlu, monitoringem dopravy za vozidlem při couvání, infotainmentem s osmipalcovou obrazovkou, audiem Harman Kardon s deseti reproduktory, koženým čalouněním sedadel včetně vyhřívání vzadu a elektrického nastavování vpředu, bi-xenonovými světly nebo 18palcovými litými koly. K dispozici bude také verze Business Line, určená výhradně fleetovým zákazníkům, s bohatou výbavou cenami od 528 909 korun bez DPH.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.