S ekologií koketovala Toyota RAV4 už v minulosti - mezi lety 1997 a 2003 byla prodávána elektrická verze, vyvinutá vlastními silami, a v době mezi roky 2012 a 2014 její následovník s pohonným ústrojím Tesly. V případě čtvrtého pokračování „RAVky“ to Japonci zkoušejí s hybridem. Uspěje mezi převážně naftovou konkurencí?
Hybridní provedení se ukázalo spolu s faceliftem celé modelové řady. Ten přinesl přepracovaná světla, od třetího výbavového stupně s technologií bi-LED, užší masku chladiče a větší nasávací otvor v předním nárazníku. Při přesunu k zadním partiím nemohou uniknout Vaší pozornosti nově tvarované prahy a podběhy, samotný prostor kolem pátých dveří s novým tvarem se chlubí full-LED světly a upraveným nárazníkem. Vyjma základní výbavy mají všechny stupně přepracovaná litá kola o rozměru 17 nebo 18 palců. Na výběr je celkem devět laků karosérie, z nichž sedm je metalických a jeden je perleťový.
Spolu s novou karosérií došlo také k mírnému nárůstu rozměrů. RAV4 tak má na délku 4605 mm, na šířku 1845 mm a na výšku 1675 mm. Mezi nápravami je 2660 mm. Uvnitř je místa tak akorát pro pětici cestujících a 547 litrů nákladu (po sklopení sedadel tato hodnota naroste na 1735 litrů). Hybrid je díky dodatečným akumulátorům o něco menší a nabídne 501, respektive 1633 litrů. Pokud se budete chtít s japonským SUV vydat do terénu, počítejte se světlou výškou 163 mm.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Toyota RAV4 Honda CR-V Nissan X-Trail Subaru Forester Délka: 4605 mm 4605 mm 4640 mm 4595 mm Šířka: 1845 mm 1820 mm 1820 mm 1795 mm Výška: 1675 mm 1685 mm 1710 mm 1735 mm Rozvor: 2660 mm 2630 mm 2705 mm 2640 mm Kufr: 547/1735 l 589/1669 l 550 l 505/1592 lKabina by podle slov automobilky měla být kvalitnější nejen zpracováním, ale také materiály. Mezi budíky je nově standardní 4,2palcový TFT displej, od druhého výbavového stupně jej navíc doplňuje sedmipalcová obrazovka multimediálního systému Toyota Touch 2 na středové konzoli. Součástí infotainmentu je mimo jiné audiosystém s šesti reproduktory, USB port a rozhraní Bluetooth, za příplatek (standardně u nejvyššího stupně výbavy) je navíc dostupná navigace. Plusové body sbírají Japonci díky menu i navigaci v českém jazyce. Kromě multimédií zapracovala Toyota i na praktičnosti, takže tu máme větší držáky nápojů nebo přihrádku na brýle.
Záležet si inženýři dali na dodatečném odhlučnění celé kabiny, jako i na potlačení vibrací od kol. Jak je již dnes u nových modelů Toyota standardem, i do RAV4 se dostal soubor bezpečnostních asistentů Safety Sense s varováním před hrozící kolizí, autonomními brzdami, detekcí chodců, automatickými dálkovými světly, upozorněním při vybočení z jízdního pruhu, rozpoznáváním dopravních značek, sledováním mrtvého úhlu, adaptivním tempomatem, upozorněním na dopravu za vozidlem nebo parkovacími senzory vpředu i vzadu.
Celý facelift se točí především kolem hybridního pohonného ústrojí. To se skládá z 2.5litrového zážehového čtyřválce o výkonu 155 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 206 Nm mezi 4400 – 4800 ot./min a elektromotoru na přední nápravě o výkonu 143 koní s točivým momentem 270 Nm. Systémový výkon je 197 koní, které na přední kola přenáší bezestupňový automat e-CVT. Za příplatek je nicméně Toyota schopna nabídnout i čtyřkolku E-Four, jejímž tajemstvím je dodatečná instalace elektromotoru o výkonu 68 koní, pohánějící zadní kola. Do permanence se dostane ale jen při ztrátě přilnavosti a jiných hraničních situacích. O přísun energie se starají NiMH baterie, uložené pod zadními sedadly.
K dispozici budou i konvenční spalovací motory – dvoulitrový zážehový čtyřválec Valvematic o výkonu 152 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 196 Nm při 4000 ot./min, respektive dvoulitrový vznětový čtyřválec D-4D o výkonu 143 koní při 4000 ot./min s točivým momentem 320 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min. Zatímco benzínový motor má výhradně pohon všech kol s manuálním šestikvaltem nebo automatem Multidrive S, naftový čtyřválec s manuální šestistupňovou převodovkou je výhradně předokolkou.
Technické údaje
2.0 2.0 2.0 D-4D Hybrid FWD Hybrid AWD Výkon: 152 k 152 k 143 k 197 k 197 k Toč. mom.: 196 Nm 196 Nm 320 Nm 210 Nm 210 Nm Převodovka: 6 MT CVT 6 MT e-CVT e-CVT Zrychlení: 9,9 s 10,7 s 9,6 s 8,3 s 8,3 s Max. rychl.: 185 km/h 185 km/h 195 km/h 180 km/h 180 km/h Spotřeba: 6,7 l/100 km 6,5 l/100 km 4,7 l/100 km 4,9 l/100 km 5,0 l/100 kmZákladní výbava Live nabídne sedm airbagů, Isofix pro zadní krajní sedadla, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizaci, audiosystém s CD přehrávačem, USB portem, Bluetooth a čtyřmi reproduktory, 4,2palcový TFT displej, kožený multifunkční volant s výškovým i podélným nastavováním, výškově a podélně stavitelné sedadlo řidiče, LED diody denního svícení nebo 17palcová kola s ocelovými okrasnými kryty. Druhý stupeň Active má navíc tempomat s omezovačem rychlosti, světelný a dešťový senzor, elektricky sklopná zrcátka, multimediální systém Toyota Touch, zadní parkovací kameru, automatickou dvouzónovou klimatizaci, mlhovky, bi-LED přední světla, startování tlačítkem, bezklíčkový přístup do vozu a elektricky ovládané víko kufru u hybridu nebo 17palcová litá kola.
Ceník - Toyota RAV4 2016
Motorizace Live Active Trend Executive 2.0 Valvematic (152 k) 684 900 Kč 689 900 Kč 768 900 Kč 879 900 Kč 2.0 Valvematic AT (152 k) --------- 739 900 Kč 818 900 Kč 929 900 Kč 2.0 D-4D (143 k) 594 900 Kč 639 900 Kč 718 900 Kč --------- Hybrid (197 k) --------- 739 900 Kč 788 900 Kč 909 900 Kč Hybrid E-Four (197 k) --------- 816 900 Kč 865 900 Kč 986 900 KčLinie Trend přichází se startováním tlačítkem, bezklíčkovým přístupem do vozu, obložením dveří a palubní desky Alcantarou, čalouněním sedadel v kombinaci umělé kůže a Alcantary, elektricky stavitelným sedadlem řidiče, vyhřívanými předními sedadly, bi-LED předními světly nebo 18palcovými koly. Vrcholné provedení Executive dostalo balíček Safety Sense, navigaci, panoramatický kamerový systém a kožené čalounění sedadel ve čtyřech barvách.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.