Kvůli výbuchu a následnému požáru v litvínovské chemičce, která patří Unipetrolu, by Česká republika mohla mít problém se zásobováním ropnými produkty. Sáhnout bude možná nutné i do státních rezerv. Unipetrol teď údajně vyrábí o přibližně čtyřicet procent méně než obvykle. A když je nafty málo - její cena pak letí nahoru.
Škody v litvínovské chemičce odhadují analytici na miliardy - a jak se zdá, budou ještě stoupat. Přičíst se totiž musí třeba i ušlý zisk. A částka každým dnem stoupá. "V tuto chvíli rafinérie v Litvínově podle našich informací běží zhruba na 63 procent, pokud by klesla výroba pod těchto 63 procent, možná, že bychom už museli problémy se zásobováním nafty řešit na vrub našich nouzových zásob," varoval předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Petrochemické provozy zůstávají v tuto chvíli odstaveny. V omezeném rozsahu vyrábí rafinérie zejména benzín a naftu. Plné obnovení provozu je prý v nejbližší době nereálné. Podle vyjádření Unipetrolu to bude trvat několik měsíců. "Jdeme do září, kdy stoupá poptávka po motorové naftě, dále je vyšší poptávka po topných olejích a je také potřeba dostatečné množství petroleje," vysvětlil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Omezenou výrobu Unipetrolu by mohl nahradit dovoz ze zahraničí - to ale, jak se zdá, teď nebude možné. S omezením výroby se prý potýká také řada rafinérií v okolních státech, a tak podle některých ekonomů si po prázdninách - minimálně krátkodobě - připlatíme hlavně za naftu. "Nějaké odstávky tam jsou, ale předpokládám, že všechny odstávky budou do konce září zvládnuty," řekl Václav Loula.
Unipetrol teď nestíhá zpracovávat dlouhodobě nasmlouvanou ropu a tu přebytečnou musí někde uskladnit. Už zítra tak podepíše smlouvu o pronájmu nádrže na 100 tisíc tun ropy. "Objednaná ropa stále proudí ropovodem Družba a je třeba tuto ropu dočasně uskladnit právě v našich nádržích, kde máme dočasně volnou kapacitu," řekl předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Měsíčně za to správa státních hmotných rezerv vyinkasuje přes čtyři miliony korun.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.