Kvůli výbuchu a následnému požáru v litvínovské chemičce, která patří Unipetrolu, by Česká republika mohla mít problém se zásobováním ropnými produkty. Sáhnout bude možná nutné i do státních rezerv. Unipetrol teď údajně vyrábí o přibližně čtyřicet procent méně než obvykle. A když je nafty málo - její cena pak letí nahoru.
Škody v litvínovské chemičce odhadují analytici na miliardy - a jak se zdá, budou ještě stoupat. Přičíst se totiž musí třeba i ušlý zisk. A částka každým dnem stoupá. "V tuto chvíli rafinérie v Litvínově podle našich informací běží zhruba na 63 procent, pokud by klesla výroba pod těchto 63 procent, možná, že bychom už museli problémy se zásobováním nafty řešit na vrub našich nouzových zásob," varoval předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Petrochemické provozy zůstávají v tuto chvíli odstaveny. V omezeném rozsahu vyrábí rafinérie zejména benzín a naftu. Plné obnovení provozu je prý v nejbližší době nereálné. Podle vyjádření Unipetrolu to bude trvat několik měsíců. "Jdeme do září, kdy stoupá poptávka po motorové naftě, dále je vyšší poptávka po topných olejích a je také potřeba dostatečné množství petroleje," vysvětlil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Omezenou výrobu Unipetrolu by mohl nahradit dovoz ze zahraničí - to ale, jak se zdá, teď nebude možné. S omezením výroby se prý potýká také řada rafinérií v okolních státech, a tak podle některých ekonomů si po prázdninách - minimálně krátkodobě - připlatíme hlavně za naftu. "Nějaké odstávky tam jsou, ale předpokládám, že všechny odstávky budou do konce září zvládnuty," řekl Václav Loula.
Unipetrol teď nestíhá zpracovávat dlouhodobě nasmlouvanou ropu a tu přebytečnou musí někde uskladnit. Už zítra tak podepíše smlouvu o pronájmu nádrže na 100 tisíc tun ropy. "Objednaná ropa stále proudí ropovodem Družba a je třeba tuto ropu dočasně uskladnit právě v našich nádržích, kde máme dočasně volnou kapacitu," řekl předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Měsíčně za to správa státních hmotných rezerv vyinkasuje přes čtyři miliony korun.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?