Kvůli výbuchu a následnému požáru v litvínovské chemičce, která patří Unipetrolu, by Česká republika mohla mít problém se zásobováním ropnými produkty. Sáhnout bude možná nutné i do státních rezerv. Unipetrol teď údajně vyrábí o přibližně čtyřicet procent méně než obvykle. A když je nafty málo - její cena pak letí nahoru.
Škody v litvínovské chemičce odhadují analytici na miliardy - a jak se zdá, budou ještě stoupat. Přičíst se totiž musí třeba i ušlý zisk. A částka každým dnem stoupá. "V tuto chvíli rafinérie v Litvínově podle našich informací běží zhruba na 63 procent, pokud by klesla výroba pod těchto 63 procent, možná, že bychom už museli problémy se zásobováním nafty řešit na vrub našich nouzových zásob," varoval předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Petrochemické provozy zůstávají v tuto chvíli odstaveny. V omezeném rozsahu vyrábí rafinérie zejména benzín a naftu. Plné obnovení provozu je prý v nejbližší době nereálné. Podle vyjádření Unipetrolu to bude trvat několik měsíců. "Jdeme do září, kdy stoupá poptávka po motorové naftě, dále je vyšší poptávka po topných olejích a je také potřeba dostatečné množství petroleje," vysvětlil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Omezenou výrobu Unipetrolu by mohl nahradit dovoz ze zahraničí - to ale, jak se zdá, teď nebude možné. S omezením výroby se prý potýká také řada rafinérií v okolních státech, a tak podle některých ekonomů si po prázdninách - minimálně krátkodobě - připlatíme hlavně za naftu. "Nějaké odstávky tam jsou, ale předpokládám, že všechny odstávky budou do konce září zvládnuty," řekl Václav Loula.
Unipetrol teď nestíhá zpracovávat dlouhodobě nasmlouvanou ropu a tu přebytečnou musí někde uskladnit. Už zítra tak podepíše smlouvu o pronájmu nádrže na 100 tisíc tun ropy. "Objednaná ropa stále proudí ropovodem Družba a je třeba tuto ropu dočasně uskladnit právě v našich nádržích, kde máme dočasně volnou kapacitu," řekl předseda státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Měsíčně za to správa státních hmotných rezerv vyinkasuje přes čtyři miliony korun.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.