Společnost Kia Motors dnes oznámila, že ještě v tomto měsíci dosáhne významného milníku, jímž je celkově 15 mil. vozů doposud exportovaných ze závodů v Jižní Koreji.
Tohoto význačného úspěchu dosáhne automobilka přesně 40 let po historicky první exportní operaci v roce 1975, která zahrnovala 10 pick-upů Brisa směřujících k zákazníkům v Kataru. Podíváme-li se na objem vyvezených vozidel z jiného úhlu, pak 15 mil. sedanů Optima, každý o délce 484,5 cm, by po zaparkování těsně za sebou obtočilo naši planetu kolem rovníku (40 tis. km) přesně 1,8x.
Z pohledu úhrnné statistiky do letošního května bylo nejúspěšnějším exportovaným modelem Rio, spadající do třídy malých vozů, které v zahraničí našlo 2,23 mil. nových majitelů, za nímž následuje kompaktní SUV Kia Sportage, dále Picanto a poté středně velké SUV Kia Sorento (v objemech 1,57 mil., 1,43 mil., resp. 1,08 mil. vozidel).
Rozdělíme-li dosavadní exporty vozů Kia podle regionů, pak 6,03 mil. vozidel směřovalo k zákazníkům v Severní Americe, 3,35 mil. vozidel putovalo do Evropy, 2,52 mil. do zemí Středního východu a do Afriky, 1,71 mil. do regionu Střední a Jižní Ameriky (vč. Karibiku) a 1,29 mil. vozidel do Asie a Oceánie.
Po dosažení milníku 10 mil. vyvezených vozidel v březnu roku 2011 potřebovala Kia pouhé čtyři roky a tři měsíce k dosažení objemu 15 mil. vozidel, což je období o jeden rok a devět měsíců kratší, než bylo zapotřebí k navýšení celkového vývozního objemu z 5 na 10 milionů vozidel. Zatímco překonání prvního pětimilionového exportního milníku trvalo automobilce 30 let, pouhých 10 let bylo zapotřebí k tomu, aby Kia vyvezla automobil s pořadovým číslem 15 milionů.
Vozy Kia se v současnosti vyrábějí ve čtyřech výrobních závodech v Jižní Koreji, které se těšily průběžným investicím do výrobních zařízení a technologií s cílem dosáhnout maximální efektivity domácí výroby, která v každém kroku montáže vozidel klade mimořádný důraz na kvalitu. Společnost zároveň navýšila roční výrobní kapacitu v Koreji z 800 tis. vozidel v roce 2000 na 1,71 mil. vozidel v r. 2014, přičemž více než 70 % tuzemské výroby směřuje k zákazníkům v zahraničí.
Tuto domácí výrobní síť pak doplňují rozšiřující se výrobní kapacity v zahraničí, neboť korejská automobilka v současnosti provozuje pět nejmodernějších výrobních závodů v americkém státu Georgia (Kia Motors Manufacturing Georgia), na Slovensku (Kia Motors Slovakia) a v Číně (Dongfeng Yueda Kia Motors). V současnosti se staví první výrobní závod Kia v Mexiku, který globální výrobní kapacitu této automobilky rozšíří o dalších 300 tis. vozidel ročně. Zahájení sériové výroby v tomto závodu je naplánováno na polovinu roku 2016.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.