Společnost Kia Motors dnes oznámila, že ještě v tomto měsíci dosáhne významného milníku, jímž je celkově 15 mil. vozů doposud exportovaných ze závodů v Jižní Koreji.
Tohoto význačného úspěchu dosáhne automobilka přesně 40 let po historicky první exportní operaci v roce 1975, která zahrnovala 10 pick-upů Brisa směřujících k zákazníkům v Kataru. Podíváme-li se na objem vyvezených vozidel z jiného úhlu, pak 15 mil. sedanů Optima, každý o délce 484,5 cm, by po zaparkování těsně za sebou obtočilo naši planetu kolem rovníku (40 tis. km) přesně 1,8x.
Z pohledu úhrnné statistiky do letošního května bylo nejúspěšnějším exportovaným modelem Rio, spadající do třídy malých vozů, které v zahraničí našlo 2,23 mil. nových majitelů, za nímž následuje kompaktní SUV Kia Sportage, dále Picanto a poté středně velké SUV Kia Sorento (v objemech 1,57 mil., 1,43 mil., resp. 1,08 mil. vozidel).
Rozdělíme-li dosavadní exporty vozů Kia podle regionů, pak 6,03 mil. vozidel směřovalo k zákazníkům v Severní Americe, 3,35 mil. vozidel putovalo do Evropy, 2,52 mil. do zemí Středního východu a do Afriky, 1,71 mil. do regionu Střední a Jižní Ameriky (vč. Karibiku) a 1,29 mil. vozidel do Asie a Oceánie.
Po dosažení milníku 10 mil. vyvezených vozidel v březnu roku 2011 potřebovala Kia pouhé čtyři roky a tři měsíce k dosažení objemu 15 mil. vozidel, což je období o jeden rok a devět měsíců kratší, než bylo zapotřebí k navýšení celkového vývozního objemu z 5 na 10 milionů vozidel. Zatímco překonání prvního pětimilionového exportního milníku trvalo automobilce 30 let, pouhých 10 let bylo zapotřebí k tomu, aby Kia vyvezla automobil s pořadovým číslem 15 milionů.
Vozy Kia se v současnosti vyrábějí ve čtyřech výrobních závodech v Jižní Koreji, které se těšily průběžným investicím do výrobních zařízení a technologií s cílem dosáhnout maximální efektivity domácí výroby, která v každém kroku montáže vozidel klade mimořádný důraz na kvalitu. Společnost zároveň navýšila roční výrobní kapacitu v Koreji z 800 tis. vozidel v roce 2000 na 1,71 mil. vozidel v r. 2014, přičemž více než 70 % tuzemské výroby směřuje k zákazníkům v zahraničí.
Tuto domácí výrobní síť pak doplňují rozšiřující se výrobní kapacity v zahraničí, neboť korejská automobilka v současnosti provozuje pět nejmodernějších výrobních závodů v americkém státu Georgia (Kia Motors Manufacturing Georgia), na Slovensku (Kia Motors Slovakia) a v Číně (Dongfeng Yueda Kia Motors). V současnosti se staví první výrobní závod Kia v Mexiku, který globální výrobní kapacitu této automobilky rozšíří o dalších 300 tis. vozidel ročně. Zahájení sériové výroby v tomto závodu je naplánováno na polovinu roku 2016.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?