Od 1. listopadu 2014 musí být každý osobní automobil prodávaný na území Evropské unie vybaven systémem pro sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Díky novým předpisům EU řidiči získají všeobecný přístup k pneumatikám typu run-flat, které lze používat výhradně ve vozidlech s TPMS.
Vlastnosti pneumatik run-flat
Díky pneumatikám run-flat se již řidiči nemusí obávat poškození pneumatiky a nezbytné výměny kola či dokonce ztráty kontroly nad vozidlem. Pneumatika run-flat se svým vzhledem vůbec neliší od běžné pneumatiky. Rozdíl spočívá ve vnitřní konstrukci – po ztrátě tlaku je hmotnost vozidla nesena zesílenými bočnicemi a vyztuženou oblastí patky. Pneumatika se díky tomu deformuje jen minimálně a řidič nepociťuje změny při řízení vozidla. I proto je nutný systém sledování tlaku v pneumatikách, neboť řidič, který jede na pneumatikách run-flat, poškození pneumatiky prakticky nezpozoruje. Je třeba mít na paměti, že s poškozenou pneumatikou není možné překonávat velké vzdálenosti a rychlost jízdy by neměla být příliš vysoká. Technologie Bridgestone Run Flat (RFT) umožňuje bezpečnou jízdu s poškozenou pneumatikou do vzdálenosti až 80 km a rychlostí až 80 km/h. V současné době je technologie run-flat dostupná v širokém sortimentu letních a zimních pneumatik Bridgestone a Firestone.
Druh pneumatik je základem
Pro bezpečnost silničního provozu je velmi důležitý správný druh používaných pneumatik. Výrobci automobilů stále častěji spojují systém TPMS s pneumatikami run-flat. Pneumatiky vybavené touto technologií mají vysokou odolnost a zaručují mnohem vyšší bezpečnost při jízdě.
První generace pneumatik run-flat byla vyvinuta inženýry Bridgestone koncem 80. let se záměrem dodávat je jako výbavu vozidel pro hendikepované osoby. Prvním sériovým vozidlem s pneumatikami run-flat bylo Porsche 959 z roku 1987. V současné době je na trhu k dispozici již třetí generace pneumatik RFT, která se vyznačuje vyšším jízdním komfortem, nižší hmotností a menším valivým odporem.
Systémy měření TPMS
V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol. Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice. Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce.
Vliv na životní prostředí
Jízda na podhuštěných pneumatikách vede k nadměrné spotřebě paliva a předčasnému opotřebení pneumatik. Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot a 4,8 milionu tun dodatečných emisí CO2. S pneumatikami run-flat není nutné vozit s sebou náhradní kolo, které beztak v 90 % případů nenalezne za celou životnost vozidla uplatnění.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.