Automobilová skladba je pro každou zemi určitým měřítkem životní úrovně tamních obyvatel. Tu lze velice často odvodit z počtu registrovaných vozidel připadajících na jednoho občana.
Hodně také napoví průměrné stáří vozidel nebo poměr mezi prodanými novými auty a ojetými vozy. My jsme se zaměřili na charakteristiku vozového parku v České republice a u našich sousedů na Slovensku. V čem se vozí Slováci a mají lepší auta než my?
Při srovnání je třeba vycházet z několika základních údajů. Zejména jde o počet evidovaných vozidel ve vztahu k celkovému počtu obyvatel. V České republice žije přibližně 10,52 milionu obyvatel a počet evidovaných osobních vozidel byl k 31. 12. 2013 celkem 4 787 849. Našich sousedů žilo na Slovensku ke konci loňského roku asi 5,42 mil. a za loňský rok tam bylo evidováno 1 879 759 osobních automobilů.
Z toho plyne, že v Česku je poměr 1:2,2 osobních automobilů na osobu, na Slovensku je to 1:2,9 osobních aut na jednoho člověka. Zajímavé je také srovnání poměru mezi prodanými novými auty a ojetými vozy. V Česku bylo loni prodáno 164 736 nových osobních aut a celkem 562 000 vozů ojetých, tedy více než trojnásobek. Slováci si za rok 2013 pořídili na 66 000 nových aut. Přesný údaj o prodeji ojetých vozů není za Slovensko k dispozici, na rozdíl od ČR alespoň zveřejňují počet změn majitelů vozů, což se s přimhouřením obou očí dá považovat za údaj o prodeji ojetin.
Takových změn bylo provedeno 350 687. Rozdíl mezi prodanými ojetými vozy a novými vozy je tedy u slovenských kolegů více než pětinásobný. „I s ohledem na pomalu ustupující ekonomickou krizi lze v posledních letech i nadále pozorovat trend v podobě většího množství prodaných ojetých vozů. Zákazníci mnohem raději dávají přednost staršímu a přesto kvalitnímu vozu s mnohem nižší pořizovací cenou, než jakou by museli vynaložit za vůz nový.
Často se do tohoto ohledu promítá také fakt, že zákazník disponuje určitou sumou, kterou je ochoten do nákupu vozidla investovat. Takový člověk si pak lehce spočítá, že řekněme za částku 400 tisíc korun je výběr mezi novými auty značně omezený. Zatímco v případě spolehlivé a dobře vytipované ojetiny je to suma, za kterou lze pořídit vůz z úplně jiné kategorie,“ vyjmenovává hlavní příčiny trendu z posledních let Jindřich Topol, specialista oddělení výkupu ze skupiny AAA AUTO, která je největším prodejcem ojetin v České republice i na Slovensku.
Nižší číslo Slovensko vykazuje také v průměrném stáři vozidel. Tamní průměrný věk osobních aut ke konci loňského roku přesahoval 11 let, v Česku se blížíme k hranici 14 let. Tento údaj lze částečně svést na 2,5 násobek většího počtu registrovaných vozidel u nás, ovšem i tak je toto číslo alarmující. Co se týče složení vozového parku obou zemí dle jednotlivých značek, situace je velmi podobná. Jak novým vozům, tak ojetinám vévodila v loňském roce značka Škoda. „V prodeji ojetých vozů byla Škodovka na prvních třech místech, nejvíce oblíbenými modely byly shodně Škoda Fabia, Octavia a stále se držící Felicia“, dodává Jindřich Topol. V desítce nejprodávanějších nových aut v Česku za rok 2013 se na předních příčkách drží opět Škoda. Nejvíce se prodalo Octavií, a to celkem 18 189 kusů. Druhá je Fabia se 9 886 vozy a pomyslné medailové pozice uzavírá možná překvapivě Škoda Rapid. Stupně vítězů na Slovensku ukazují, že naši sousedé mají zájem o podobná auta jako čeští zákazníci.
Škoda opět drží první dvě místa s modely Rapid a Fabia, Octavii ze třetího místa vystrnadilo Hyundai i30. Zajímavá je pak role značky Kia. Zatímco u nás nenajdete mezi 10 nejprodávanějšími novými vozy ani jeden z jejích modelů, na Slovensku tato korejská automobilka se svým výrobním závodem u městečka s poetickým názvem Teplička nad Váhom zřejmě přirostla tamním občanům k srdci a v první desítce má hned trojí zastoupení. Na čtvrté pozici se umístila Kia cee’d, šestá je Sportage a na deváté příčce maličká Kia Rio.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.