Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2013 kontrastní vývoj. Pokračoval pokles evropského trhu o 1,6 % (Evropa 30) a ruského trhu o 5,4 %. Naopak čínský trh zaznamenal nárůst o 19,1 % a latinsko-americký trh o 2,9 %.
Nejdůležitější fakta za rok 2013
• Celosvětové prodeje smontovaných vozů a náhradních dílů činily 2 819 000 kusů, což představuje pokles za rok o 4,9 %, prodeje samotných smontovaných vozů byly stabilní (-0,1%);
• Obrat ročního trendu ve čtvrtém čtvrtletí, prodeje smontovaných vozů vzrostly o 4 %;
• Nový vzestup podílu prodejů mimo Evropu na 42 % oproti 38 % v roce 2012;
• Pokračující strategie přesunu směrem k luxusnějším kategoriím vozů s 19 % prodejů vozů kategorie Premium, oproti 9 % v roce 2009;
• Vysoká poptávka po modelech Peugeot 2008 a 308,
• Úspěch modelů Citroën C4 Picasso a Grand C4 Picasso;
• Úspěšné uvedení značky DS v Číně;
• PSA Peugeot Citroën zůstává lídrem z hlediska snižování emisí CO2, s průměrem 116,2 g/km, což představuje pokles o 6,2 g oproti roku 2012.
Světové prodeje skupiny (smontované vozy a náhradní díly) dosahují v této situaci 2 819 000 kusů, což představuje pokles o 4,9 %. Prodeje smontovaných vozů vykazují téměř stabilitu (2 818 000 kusů), pokles oproti roku 2012 činil 0,1 %, ve čtvrtém čtvrtletí prodeje stouply o 4 %.
Evropský trh registruje nový pokles
Po poklesu o 8,6 % v roce 2012 došlo v roce 2013 k dalšímu poklesu evropského trhu (Evropa 30) o 1,6 %.
V roce 2013 došlo k nárůstu pouze na několika málo trzích, jako je Velká Británie (11 %) a Španělsko (4,1 %).
Tyto trhy, u nichž došlo k oživení, jsou však stále velice daleko od úrovně roku 2007: Španělsko dosáhlo v roce 2013 nárůstu o 809 000 registrovaných vozů oproti roku 1 892 000 v roce 2007.
Francie registruje pokles o 5,5 % a Itálie o 7,6 % na 1 404 000 registrovaných vozů - úroveň nejnižší od roku 1979 – oproti 2 739 000 v roce 2007.
Skupina si v Evropě s 304 000 nově registrovanými vozy zachovává vedoucí postavení a vykazuje podíl na trhu 20,7 %, který se ve srovnání s rokem 2012 prakticky nezměnil.
Skupina se v tomto kontextu zaměřila na nejvýnosnější distribuční kanály a její podíl na evropském trhu (Evropa 30) činil 11,94 % oproti 12,7 % v roce 2012.
Potvrzuje se strategie skupiny zaměřená na mezinárodní trhy
Strategie zaměřená na mezinárodní trhy dál nese své ovoce: podíl vozů prodaných mimo Evropu se od roku 2009 výrazně zvýšil. S 42 % podílem prodejů realizovaných v roce 2013 mimo Evropu plní skupina PSA Peugeot Citroën stanovený cíl realizovat v roce 2015 celkem 50 % svých prodejů mimo Evropu
Čína: výrazný nárůst
Čínský trh zaznamenal v roce 2013 růst o 19,1 %, zatímco prodeje skupiny vzrostly o 26,1 % na 557 000 kusů oproti 442 000 kusům v roce 2012. Podíl na trhu činí 3,64 %. Čína je pro skupinu PSA Peugeot Citroën druhým nejdůležitějším trhem po Francii.
Peugeot registruje nový nárůst o 25,8 % s 272 000 prodanými vozy oproti 216 000 v roce 2012. Prodeje Citroënu se zvýšily o 26,3 % na 285 000 kusů oproti 226 000 v roce 2012.
K obchodnímu rozvoji skupiny v Číně výrazně přispěly modely Peugeot 3008, Citroën C4L uvedené na trh na začátku roku, a Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, které jsou v nabídce od druhého pololetí roku 2013.
V roce 2014 by měly prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën dál růst, zejména díky rozvoji obchodní sítě po celém území a díky rozšíření nabídky.
Střední třída, na kterou se skupina v Číně hlavně zaměřuje, představuje dnes 25 % čínské populace, ale do roku 2020 by se měl její podíl zvýšit na 40 %. Skupina na podporu zvyšující se poptávky počítá s roční výrobní kapacitou 950 000 vozů v továrnách v Šen-čenu (200 000 vozů pro CAPSA) a ve Wuhanu (750 000 vozů pro DPCA). Zvažuje se výstavba 4. továrny DPCA.
Latinská Amerika: stále kontrastní situace
Latinsko-americký trh (Argentina, Brazílie, Chile, Mexiko) v roce 2013 vzrostl o 2,9 % a bylo zde nově registrováno 5 937 000 vozů. Podrobná analýza tohoto výsledku ukazuje velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi.
Brazilský trh poklesl poprvé za 10 let, o 1,5 %. K poklesu došlo i přes to, že po celý rok 2013 byla zachována snížená IPI zavedená v roce 2012 a zejména ve druhém pololetí probíhala velmi agresivní aktivita na podporu prodeje. Krom toho se v celé oblasti projevuje výrazně nepříznivý vývoj směnných kurzů (vůči euru), která má silný dopad na hospodářské výsledky skupiny. Dopad směnných kurzů ještě zhoršila nízká aktivita skupiny.
Prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën v této situaci vzrostly oproti roku 2012 o 7 % a dosáhly 303 000 prodaných vozů v celé Latinské Americe, s podílem na trhu ve výši 4,9 %. V Argentině skupina PSA pokračuje s růstem, v roce 2013 zde zaznamenala 140 100 nově registrovaných vozů, což oproti roku 2012 představuje nárůst o 25,5 %. Skupina zde rovněž úspěšně uvedla na trh modely Peugeot 208 a Citroën C4 Lounge, jejichž prodeje již překročily prognózy. Počty nově registrovaných vozů skupiny se výrazně zvýšily jak v Chille (+31,5 %), tak v Mexiku (+33,4 %), a výrazně tak překročily růst trhu (Chile +10,3 %, Mexiko +7,9 %).
Rusko: výrazný pokles automobilového průmyslu
Automobilový trh zaznamenal v roce 2013 v kontextu zpomalení ruské ekonomiky výrazný pokles o 5,4 %. Podíl skupiny na trhu poklesl o 0,3 % na 2,3 %.
V roce 2013 doplnily nabídku značek na trhu nové vozy přizpůsobené místní poptávce: na jedné straně Peugeot 301 a 208, na straně druhé Citroën C-Elysée. V červnu byl dále na trh uveden Citroën C4 Sedan, který se vyrábí v ruském městě Kaluga. Díky těmto modelům posílila skupina v roce 2014 svou přítomnost na ruském trhu
Ostatní světové trhy
Díky úspěchu modelů Peugeot 301, Citroën C4L a Citroën C-Elysée vzrostly prodeje skupiny i mimo tyto tři destinace, především v Alžírsku (+3,9 %) a v Turecku (+7,6%).
Intenzivnější posun směrem k luxusnějším kategoriím
Strategie skupiny spočívající v přesunu k vyšším kategoriím se opírá o silné značky s jasně rozlišenými skupinami zákazníků.
Přesun směrem k luxusnějším kategoriím se odráží v nárůstu prodejů vozů kategorie Premium , které stouply z 505 000 kusů v roce 2012 na 540 000 kusů v roce 2013, což představuje 19 % celkového objemu prodejů.
Přispívají k tomu i vozy opatřené hybridní dieselovou technologií Hybrid4. Ty v Evropě představují 11 % prodejů u modelu Peugeot 3008, 16 % u modelu Peugeot 508 a 34 % u modelu Citroën DS5.
Celkově skupina v roce 2013 prodala 24 319 hybridních vozů, a obsadila tak v prodeji hybridních vozů v Evropě 2. místo.
Úspěšné nové modely
V roce 2013 skupina PSA Peugeot Citroën úspěšně uvedla na trh nové vozy.
Městský crossover Peugeot 2008 (82 000 objednávek), který se na trhu objevil na jaře, a nový Peugeot 308 (34 000 objednávek) překročily již původně stanovené cíle. V případě Citroënu se výsledky značky dynamizovaly díky modelům nový Citroën C4 Picasso a Grand C4 Picasso.
Snížení emisí CO2: PSA Peugeot Citroën stojí v čele a překračuje evropské normy
Skupina pokračuje ve snižování emisí CO2 u svých vozů a v této oblasti se potvrdila její pozice jednoho z evropských lídrů. Díky průměrným emisím 116,2 g CO2/km/ v roce 2013 oproti 122,4 g CO2/km v roce 2012 byly již dosaženy a překročeny cíle, které Brusel určil pro rok 2015 (130 g CO2/km).
55,3 % vozů, které skupina prodala v Evropě, vykazuje emise méně než 111 g CO2/km oproti 39,1 % v roce 2012.
K poklesu emisí CO2 přispěly zejména nové technologie vyvinuté a uvedené v průběhu roku 2013:
-Nová generace modulární platformy EMP2, která se začala od roku 2013 využívat v továrně ve městě Vigo u nového Citroënu C4 Picasso a v Sochaux v případě nového Peugeotu 308. Tato nová platforma umožní nabídnout různé verze karoserií v segmentech C a D, s bezkonkurenčními výkony, především pokud jde o emise CO2.
-Optimalizované klasické motory zahrnující řadu tříválcových benzínových motorů včetně verze Turbo PureTech 110 a 130 k, které se vyrábějí od konce října ve francouzské továrně Française de Mécanique.
-Exkluzivní dieselová technologie Blue HDi splňující normu Euro 6 a snižující emise oxidů dusíku u dieselového motoru na úroveň motoru benzínového. Tato technologie využívající nový výfukový systém se na konci roku 2013 objevila poprvé u modelů Peugeot 508 a Citroën C4 a v průběhu roku 2014 se bude montovat do všech vozů s dieselovým motorem.
-Hybridní technologie využívající druhou generaci systému Stop & Start e-HDi u všech naftových motorů značek Peugeot a Citroën.
-Dieselová hybridní technologie Hybrid4, která se v Evropě stále více využívá – tout technologií je od jejího uvedení na trh již vybaveno více než 50 000 vozů Peugeot a Citroën.
PSA Peugeot Citroën: světové prodeje v roce 2012 a 2013 (OV + LUV)
* Evropa: EU + EFTA + Chorvatsko + Bosna + Kosovo + Makedonie + Černá Hora + Srbsko
2012
2013
Evropa*
Peugeot
948 000
879 000
Citroën
811 000
750 000
PSA celkem
1 758 000
1 629 000
Rusko
Peugeot
45 000
33 000
Citroën
34 000
29 000
PSA celkem
78 000
61 000
Latinská Amerika
Peugeot
173 000
183 000
Citroën
110 000
120 000
PSA celkem
283 000
303 000
Čína
Peugeot
216 000
272 000
Citroën
226 000
285 000
PSA celkem
442 000
557 000
Ostatní světové trhy
Peugeot
174 000
185 000
Citroën
84 000
82 000
PSA celkem
239 000
267 000
Smontovaná vozidla celkem (SV)
Peugeot
1 555 000
1 552 000
Citroën
1 265 000
1 266 000
PSA celkem
2 820 000
2 818 000
Náhradní díly (ND)
Peugeot
145 000
1 100
Citroën
0
0
PSA celkem
145 000
1 100
SV + MC celkem
Peugeot
1 700 000
1 553 000
Citroën
1 265 000
1 266 000
PSA celkem
2 965 000
2 819 000
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.