ŽENEVA: Audi A8 hybrid – měřítko hospodárnosti

Marek Litzman, 2. března 2010, 22:23 Google+

Audi vystavuje na Ženevském autosalonu ve světové premiéře technickou studii A8 hybrid. Oba motory – 2.0 TFSI a elektromotor – dosahují kombinovaného výkonu 180 kW (245 k) a nabízejí točivý moment 480 N.m. Díky tomu umožňují suverénní dynamiku velkého šestiválce. Důsledný downsizing v kombinaci s přednostmi elektrifikace poháněcího ústrojí přináší ovoce také při snižování spotřeby paliva, která dosahuje průměrné hodnoty pouhých 6,2 litru na 100 km, což znamená emise CO2 144 gramů na kilometr.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
A8

A8 | foto: Audi

Sdílejte článek

Audi A8 hybrid pracuje na principu vysoce účinné paralelní hybridní soustavy, která zamezuje zbytečným třecím ztrátám a ztrátám na výkonu. Mezi čtyřválcovým zážehovým motorem, který poskytuje nejvyšší výkon 155 kW (211 k), a osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic je uložen výkonný synchronní elektromotor. Ten dosahuje výkonu až 33 kW a k dispozici dává mohutný točivý moment 211 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy je pak 180 kW a 480 N.m, takže Audi A8 hybrid o hmotnosti 1885 kg dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 235 km/h. Dalším důkazem suverenity hybridního pohonu je zrychlení z 60 na 120 km/h na 5. převodový stupeň za pouhých 7,5 s.

Spotřeba v kombinovaném režimu EU se přitom drží na skromné hodnotě 6,2 l/100 km odpovídající emisím CO2 ve výši 144 g/km. V městském provozu ušetří hybridní pohon oproti konvenčnímu řešení přibližně 20 % paliva. Na jízdní dynamiku a spotřebu paliva má pozitivní vliv také lehká hliníková karoserie modelové řady A8 s prostorovým rámem ASF. Hnací síla je na vozovku přenášena prostřednictvím předních kol.

Studie A8 používá plně hybridní systém. Ten se vyznačuje tím, že pohon vozu může ve vlastní režii obstarávat jak spalovací motor, tak elektromotor, nebo lze pro pohon kombinovat hnací sílu obou motorů. Během jízdy bez stlačeného pedálu plynu a během brzdění pracuje elektromotor jako generátor, který přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ta se ukládá pro pozdější použití do akumulátoru. Hybridní pohon umožňuje čistě elektrický pohon rychlostí až 65 km/h s dojezdem přesahujícím dva kilometry, což je pro popojíždění v hustém městském provozu naprosto postačující.

Audi A8 hybrid využívá pro ukládání přebytečné elektrické energie moderní sadu akumulátorů Li-Ion, která je uložena v zadní části vozu. V porovnání s jinými koncepty dosahuje výrazně lepších výkonových parametrů při menších rozměrech a nižší hmotnosti. Nominální kapacita je 1,3 kW.h a provozní napětí dosahuje 266 V. Sada akumulátorů je chráněna před poškozením velmi pevným pouzdrem. Ventilační modul zajišťuje za všech podmínek ideální provozní teplotu. Přesto si zavazadlový prostor konceptu Audi A8 hybrid zachovává s objemem 400 litrů vysokou užitnou hodnotu.

Některé agregáty, které jsou v konvenčních osobních vozech poháněny motorem, musely být pro použití v Audi A8 hybrid modifikovány. Kompresor klimatizace pracuje čistě elektricky. Také řízení je elektromechanické. Brzdový posilovač má navíc k dispozici adaptivně řízené elektrické vakuové čerpadlo. Náročné elektronické řízení pak zajišťuje i při brzdění rekuperací kinetické energie plnou funkčnost bezpečnostních systémů ESP a ABS.

Specifické know-how značky Audi spočívá v dokonalé součinnosti všech jednotlivých komponentů a ve vysokém stupni integrace. Tato technická architektura se stane základem budoucího sériově vyráběného modelu Audi Q5 hybrid, který bude představen ještě v roce 2010.

Vytisknout

Diskuze: ŽENEVA: Audi A8 hybrid – měřítko hospodárnosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Audi

ŽENEVA: Nové Audi RS 5 – síla a elegance

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud