Ford Motor Company představuje první nafukovací bezpečnostní pásy na světě. Toto inovativní řešení spojuje přednosti tradičního bezpečnostního pásu a airbagu a posouvá tak úroveň ochrany cestujících vzadu na zcela novou kvalitativní úroveň.
Účelem tohoto pokrokového zádržného systému je omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože to nezřídka bývají děti či senioři a navíc je nechrání tradiční nafukovací vak.
Ford uvede nafukovací bezpečnostní pásy nejprve v příští generaci Fordu Explorer, který je určen severoamerickým zákazníkům. Postupem času však automobilka zavede tuto technologii do svých modelů po celém světě.
„Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu Ford přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější,“ vysvětlila Sue Cischke, viceprezidentka skupiny Ford pro otázky udržitelného rozvoje, životního prostředí a bezpečnostních technologií. „Toto je další z řady jedinečných technologií Ford, která staví na našem náskoku v oblasti bezpečnosti automobilů.“
Bezpečnější a pohodlnějšíPokroky v konstrukci airbagů a bezpečnostních pásů umožnily Fordu vyvinout ve spolupráci se svými dodavateli nafukovací bezpečnostní pás, který se při dopravní nehodě rozvine okolo trupu cestujícího za pouhých 40 milisekund.
Za běžných okolností tento pás funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a je zcela kompatibilní s dětskými autosedačkami i sedáky pro větší děti. Ve výzkumu organizovaném společností Ford označilo více než 90 procent dotázaných nafukovací bezpečnostní pás za komfortnější oproti pásu tradičnímu.
Tento „faktor pohodlí“ by mohl v USA významně zvýšit procento cestujících, kteří se na zadních sedadlech chrání bezpečnostním pásem. Podle údajů amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu je pás vpředu používán v 82 procentech případů, zatímco vzadu je to pouze 61 procent.1
V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže tento pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší. Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, během okamžiku se rozvine airbag integrovaný do pásu. Dojde k tomu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.
Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem. Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jednoho jediného metru.
Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje. Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.
„Je to velmi prostý a logický systém, ale trvalo nám několik let intenzivního testování, než jsme tuto technologii dovedli na úroveň, která zaručuje přesnou a spolehlivou funkci v případě dopraní nehody,“ řekl Srini Sundararajan, technický vedoucí bezpečnostního týmu ve Fordově oddělení pokročilého výzkumu a vývoje.
Nafouknutý pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy než tradiční pás. Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, z něhož je airbag vyroben.
Rozsáhlé testy v režii bezpečnostních odborníků ze společnosti Ford prokázaly, že nafukovací pás může snížit riziko poranění hlavy, krku a hrudníku u cestujících všech věkových kategorií a postav, od dětí po seniory.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.