Bezpečnostní nafukovací pásy pro cestující vzadu od Forda

Ford
Ford, foto: Ford Motor Company
Ringo 9. listopadu 2009 18:05
Sdílej:

Ford Motor Company představuje první nafukovací bezpečnostní pásy na světě. Toto inovativní řešení spojuje přednosti tradičního bezpečnostního pásu a airbagu a posouvá tak úroveň ochrany cestujících vzadu na zcela novou kvalitativní úroveň.

Účelem tohoto pokrokového zádržného systému je omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože to nezřídka bývají děti či senioři a navíc je nechrání tradiční nafukovací vak.

Ford uvede nafukovací bezpečnostní pásy nejprve v příští generaci Fordu Explorer, který je určen severoamerickým zákazníkům. Postupem času však automobilka zavede tuto technologii do svých modelů po celém světě.

„Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu Ford přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější,“ vysvětlila Sue Cischke, viceprezidentka skupiny Ford pro otázky udržitelného rozvoje, životního prostředí a bezpečnostních technologií. „Toto je další z řady jedinečných technologií Ford, která staví na našem náskoku v oblasti bezpečnosti automobilů.“ 

 

Bezpečnější a pohodlnějšíPokroky v konstrukci airbagů a bezpečnostních pásů umožnily Fordu vyvinout ve spolupráci se svými dodavateli nafukovací bezpečnostní pás, který se při dopravní nehodě rozvine okolo trupu cestujícího za pouhých 40 milisekund.

Za běžných okolností tento pás funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a je zcela kompatibilní s dětskými autosedačkami i sedáky pro větší děti. Ve výzkumu organizovaném společností Ford označilo více než 90 procent dotázaných nafukovací bezpečnostní pás za komfortnější oproti pásu tradičnímu.

Tento „faktor pohodlí“ by mohl v USA významně zvýšit procento cestujících, kteří se na zadních sedadlech chrání bezpečnostním pásem. Podle údajů amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu je pás vpředu používán v 82 procentech případů, zatímco vzadu je to pouze 61 procent.1

V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže tento pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší. Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, během okamžiku se rozvine airbag integrovaný do pásu. Dojde k tomu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem. Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jednoho jediného metru.

Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje. Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

„Je to velmi prostý a logický systém, ale trvalo nám několik let intenzivního testování, než jsme tuto technologii dovedli na úroveň, která zaručuje přesnou a spolehlivou funkci v případě dopraní nehody,“ řekl Srini Sundararajan, technický vedoucí bezpečnostního týmu ve Fordově oddělení pokročilého výzkumu a vývoje.

Nafouknutý pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy než tradiční pás. Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, z něhož je airbag vyroben.

Rozsáhlé testy v režii bezpečnostních odborníků ze společnosti Ford prokázaly, že nafukovací pás může snížit riziko poranění hlavy, krku a hrudníku u cestujících všech věkových kategorií a postav, od dětí po seniory.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?