Audi v Ženeve predstaví trojicu noviniek

Braňo Porubčan, 8. září 2009, 14:33 Google+

Audi představí na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem tři novinky: fascinující, dynamický S5 Sportback, extrémně čistý A4 3.0 TDI clean diesel quattro a mimořádně hospodárný A3 1.2 TFSI.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
S5 Sportback

S5 Sportback | foto: Audi

Sdílejte článek

  • => S5 Sportback poháněn silným motorem V6 s kompresorem
  • => A4 3.0 TDI clean diesel quattro s příkladně čistými emisemi
  • => A3 1.2 TFSI spotřebuje jen 5,5 litru na 100 km

Inovativní motory se vzájemně diametrálně odlišují svými klíčovými parametry, jedno však mají společné: dokládají platnost filozofie značky Audi, podle níž se dynamika a efektivita nevylučují, jedna vlastnost podmiňuje druhou a vzájemně se podporují.

Elegantní dynamika: Audi S5 Sportback

S5 Sportback stojí na vrcholu nové modelové řady Sportback. Pohon elegantního pětidveřového kupé přebírá třílitrový vidlicový šestiválec s mechanickým kompresorem, který ze zdvihového objemu 2995 cm3 mobilizuje největší výkon 245 kW (333 k) a mezi 2900 a 5300 min-1 poskytuje mohutný točivý moment 440 N.m. S5 Sportback zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,4 s (předběžná hodnota) a při 250 km/h zastaví jeho rozlet elektronický omezovač. V průměru se spokojí s pouhými 9,7 litry paliva na 100 km (předběžná hodnota), což je v této výkonové třídě špičkový výsledek.

Audi S5 Sportback potvrzuje roli špičkového modelu také v oblasti přenosu hnací síly na vozovku, neboť spoléhá na sériově montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic a trvalý pohon všech kol quattro. Audi dodává na přání sportovní diferenciál, který rozděluje točivý moment variabilně mezi kola zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Nový vrcholný model má sportovně naladěný podvozek s osmnáctipalcovými hliníkovými koly obutými do pneumatik rozměru 245/40. Na černých brzdových třmenech vpředu jsou emblémy S5. Součástí sériové výbavy je rovněž řízení s posilovačem servotronic, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy.

Své výjimečné postavení dává novinka najevo také malými, zato však nápadnými stylistickými úpravami vnějšího i vnitřního designu. K zlatým hřebům výbavy patří elektricky nastavitelná sportovní sedadla S čalouněná hedvábně jemnou kůží Nappa. Prodej modelu Audi S5 Sportback bude zahájen na jaře 2010. Aktuální cena činí 1 492180 CZK včetně DPH.

Extrémně čisté emise: Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro

Motor 3.0 TDI clean diesel byl již představen ve velkém SUV Audi Q7 a nyní přichází nejčistější technika vznětových motorů na světě také pod kapotu bestselleru A4. Tento technologický paket zahrnuje celou řadu nových řešení v oblasti konstrukce motoru a dodatečného čištění výfukových plynů.

Vysoce účinné a čisté spalování zajišťuje nová vstřikovací soustava common rail, která vytváří vstřikovací tlak až 2000 barů. Dále se na něm podílejí inovativní senzory tlaku ve spalovacím prostoru a mimořádně výkonný systém recirkulace výfukových plynů. Na konec emisního systému je zařazen nový katalyzátor DeNox, který přeměňuje zbývající oxidy dusíku na neškodné látky. Čerpadlo vstřikuje bezprostředně před katalyzátor přísadu s označením AdBlue. Z tohoto roztoku se v horkém proudu výfukových plynů uvolňuje amoniak, který rozkládá oxidy dusíku na dusík a vodu.

Model A4 3.0 TDI clean diesel quattro splňuje již dnes limity emisní normy Euro 6, která má platit až od roku 2014. A k tomu je také ještě velmi hospodárný, neboť v průměru vystačí s 6,7 litry (Avant: 6,8 litru) nafty na 100 km. Přitom se vůbec nemusí stydět ani za své excelentní jízdní výkony – z nuly na 100 km/h zrychlí za 6,2 vteřiny (Avant: 6,3 vteřiny), největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinace s šestistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro garantuje vysokou úroveň komfortu a suverénní trakci. Cena bude stanovena na přelomu roku.

Efektivní downsizing: Audi A3 a A3 Sportback 1.2 TFSI

Downsizing je klíčovým prvkem ve strategii snižování emisí a spotřeby paliva a Audi důsledně urychluje vývoj tímto směrem. V modelové řadě A3 má nyní premiéru další zážehový motor s malým zdvihovým objemem a přeplňováním turbodmychadlem, který sjednocuje maximální výkon s minimální spotřebou.

Kompletně nově vyvinutý čtyřválec 1.2 TFSI se zdvihovým objemem 1197 cm3 poskytuje největší výkon 77 kW (105 k). Jak je pro značku Audi typické, tvoří i u této poháněcí jednotky přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování benzinu technicky dokonalý pár. Čtyřválec váží díky klikové skříni z hliníku jen 89,5 kilogramu – i tato extrémně nízká hmotnost přispívá k jeho efektivitě.

Konstrukce motoru 1.2 TFSI je optimalizována z hlediska minimálního tření. Pro ovládání osmi ventilů postačuje jeden vačkový hřídel v hlavě válců. Přímo do válců vstřikuje palivo soustava common rail. Klapku obtokového ventilu v turbodmychadlu nastavuje elektromotor, aby byl zajištěn spontánní nárůst plnicího tlaku a snížily se ztráty při plnění válců.

Malý motor nabízí již v rozsahu otáček od 1500 do 3500 min-1 úctyhodný točivý moment 175 N.m. Třídveřový model A3 1.2 TFSI zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,1 s, verze Sportback zvládne tuto disciplínu za 11,3 s. Obě varianty dosahují největší rychlosti 190 km/h a spotřebují v průměru jen 5,5 litru paliva na 100 km. Hodnota emisí CO2 je pouhých 127 g/km.

Dodávky modelů A3 a A3 Sportback s motorem 1.2 TFSI zákazníkům budou zahájeny v prvním čtvrtletí roku 2010. Zpočátku bude nový motor k dispozici s pohonem předních kol a šestistupňovou mechanickou převodovkou. Cena bude stanovena počátkem roku 2010.

Vytisknout

Diskuze: Audi v Ženeve predstaví trojicu noviniek

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

4007 Sport Edition

Peugeot 4007 už aj s robotizovanou prevodovkou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud