Audi představí na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem tři novinky: fascinující, dynamický S5 Sportback, extrémně čistý A4 3.0 TDI clean diesel quattro a mimořádně hospodárný A3 1.2 TFSI.
Inovativní motory se vzájemně diametrálně odlišují svými klíčovými parametry, jedno však mají společné: dokládají platnost filozofie značky Audi, podle níž se dynamika a efektivita nevylučují, jedna vlastnost podmiňuje druhou a vzájemně se podporují.
Elegantní dynamika: Audi S5 Sportback
S5 Sportback stojí na vrcholu nové modelové řady Sportback. Pohon elegantního pětidveřového kupé přebírá třílitrový vidlicový šestiválec s mechanickým kompresorem, který ze zdvihového objemu 2995 cm3 mobilizuje největší výkon 245 kW (333 k) a mezi 2900 a 5300 min-1 poskytuje mohutný točivý moment 440 N.m. S5 Sportback zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 5,4 s (předběžná hodnota) a při 250 km/h zastaví jeho rozlet elektronický omezovač. V průměru se spokojí s pouhými 9,7 litry paliva na 100 km (předběžná hodnota), což je v této výkonové třídě špičkový výsledek.
Audi S5 Sportback potvrzuje roli špičkového modelu také v oblasti přenosu hnací síly na vozovku, neboť spoléhá na sériově montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic a trvalý pohon všech kol quattro. Audi dodává na přání sportovní diferenciál, který rozděluje točivý moment variabilně mezi kola zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Nový vrcholný model má sportovně naladěný podvozek s osmnáctipalcovými hliníkovými koly obutými do pneumatik rozměru 245/40. Na černých brzdových třmenech vpředu jsou emblémy S5. Součástí sériové výbavy je rovněž řízení s posilovačem servotronic, který mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy.
Své výjimečné postavení dává novinka najevo také malými, zato však nápadnými stylistickými úpravami vnějšího i vnitřního designu. K zlatým hřebům výbavy patří elektricky nastavitelná sportovní sedadla S čalouněná hedvábně jemnou kůží Nappa. Prodej modelu Audi S5 Sportback bude zahájen na jaře 2010. Aktuální cena činí 1 492180 CZK včetně DPH.
Extrémně čisté emise: Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro
Motor 3.0 TDI clean diesel byl již představen ve velkém SUV Audi Q7 a nyní přichází nejčistější technika vznětových motorů na světě také pod kapotu bestselleru A4. Tento technologický paket zahrnuje celou řadu nových řešení v oblasti konstrukce motoru a dodatečného čištění výfukových plynů.
Vysoce účinné a čisté spalování zajišťuje nová vstřikovací soustava common rail, která vytváří vstřikovací tlak až 2000 barů. Dále se na něm podílejí inovativní senzory tlaku ve spalovacím prostoru a mimořádně výkonný systém recirkulace výfukových plynů. Na konec emisního systému je zařazen nový katalyzátor DeNox, který přeměňuje zbývající oxidy dusíku na neškodné látky. Čerpadlo vstřikuje bezprostředně před katalyzátor přísadu s označením AdBlue. Z tohoto roztoku se v horkém proudu výfukových plynů uvolňuje amoniak, který rozkládá oxidy dusíku na dusík a vodu.
Model A4 3.0 TDI clean diesel quattro splňuje již dnes limity emisní normy Euro 6, která má platit až od roku 2014. A k tomu je také ještě velmi hospodárný, neboť v průměru vystačí s 6,7 litry (Avant: 6,8 litru) nafty na 100 km. Přitom se vůbec nemusí stydět ani za své excelentní jízdní výkony – z nuly na 100 km/h zrychlí za 6,2 vteřiny (Avant: 6,3 vteřiny), největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinace s šestistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro garantuje vysokou úroveň komfortu a suverénní trakci. Cena bude stanovena na přelomu roku.
Efektivní downsizing: Audi A3 a A3 Sportback 1.2 TFSI
Downsizing je klíčovým prvkem ve strategii snižování emisí a spotřeby paliva a Audi důsledně urychluje vývoj tímto směrem. V modelové řadě A3 má nyní premiéru další zážehový motor s malým zdvihovým objemem a přeplňováním turbodmychadlem, který sjednocuje maximální výkon s minimální spotřebou.
Kompletně nově vyvinutý čtyřválec 1.2 TFSI se zdvihovým objemem 1197 cm3 poskytuje největší výkon 77 kW (105 k). Jak je pro značku Audi typické, tvoří i u této poháněcí jednotky přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování benzinu technicky dokonalý pár. Čtyřválec váží díky klikové skříni z hliníku jen 89,5 kilogramu – i tato extrémně nízká hmotnost přispívá k jeho efektivitě.
Konstrukce motoru 1.2 TFSI je optimalizována z hlediska minimálního tření. Pro ovládání osmi ventilů postačuje jeden vačkový hřídel v hlavě válců. Přímo do válců vstřikuje palivo soustava common rail. Klapku obtokového ventilu v turbodmychadlu nastavuje elektromotor, aby byl zajištěn spontánní nárůst plnicího tlaku a snížily se ztráty při plnění válců.
Malý motor nabízí již v rozsahu otáček od 1500 do 3500 min-1 úctyhodný točivý moment 175 N.m. Třídveřový model A3 1.2 TFSI zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,1 s, verze Sportback zvládne tuto disciplínu za 11,3 s. Obě varianty dosahují největší rychlosti 190 km/h a spotřebují v průměru jen 5,5 litru paliva na 100 km. Hodnota emisí CO2 je pouhých 127 g/km.
Dodávky modelů A3 a A3 Sportback s motorem 1.2 TFSI zákazníkům budou zahájeny v prvním čtvrtletí roku 2010. Zpočátku bude nový motor k dispozici s pohonem předních kol a šestistupňovou mechanickou převodovkou. Cena bude stanovena počátkem roku 2010.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.