Či už ako brzdové a smerové svetlá v mnohých modeloch značky Mercedes alebo ako denné stretávacie svetlá nových tried E a S: Svetelná technológia LED u značky Mercedes-Benz postupuje vpred. A v budúcnosti bude v noci ešte viac svetla.
Špecialisti na svetlá spoločnosti Mercedes pracujú na adaptívnych diaľkových svetlách LED, ktoré automaticky odclonia protiidúce vozidlá. Pomocou špeciálnej funkcie bodového svetla sa okrem toho dajú nasvietiť potenciálne zdroje nebezpečenstva.
Rozsvietiť, stlmiť, rozsvietiť… Kto sa v noci pohybuje na západoeurópskych cestách prvej triedy, zriedka môže dlhšie ísť so zapnutým diaľkovým svetlom. Častý výskyt protiidúcich vozidiel vedie k tomu, že väčšinou čoskoro musí zasa prepnúť na stretávacie svetlá, buď manuálne alebo komfortnejšie pomocou asistenta diaľkových svetiel, ako v novej triede E značky Mercedes. Ale s tým sa výskumníci Mercedesu ešte neuspokojili. Lebo vo fázach, v ktorých sa musí kvôli riziku oslnenia prepnúť na svetlo s nižším dosahom, možno nakoniec prehliadnuť iných účastníkov premávky alebo možné nebezpečenstvá.
Odborníci na svetlo firmy Mercedes-Benz preto pracujú na adaptívnom čiastočnom diaľkovom svetle na báze technológie LED. S ním bude môcť vodič nechať diaľkové svetlá neustále zapnuté. Ak systém pomocou kamery rozpozná protiidúce vozidlá, automaticky tomu prispôsobí rozloženie svietivosti. Ako je to presne možné, ukazuje experimentálne bezpečnostné vozidlo spoločnosti Mercedes ESF 2009: Jeho predný svetlomet sa skladá zo 100 LED diód. Tieto polovodičové prvky možno aktivovať jednotlivo, takže pri protiidúcom vozidle sa dá potlačiť svetlo presne v tej oblasti pred vozidlom, v ktorej sa nachádzajú iní účastníci premávky. Tých systém rozpoznáva pomocou infračervenej kamery. Čisto elektronický modul navyše dokáže reagovať omnoho rýchlejšie ako dnešné elektromechanické konštrukčné celky z clôn a valcov.
Zdokonaliť sa dá rozloženie svietivosti aj v opačnom smere: Pomocou špeciálnej funkcie bodového svetla Spotlight sa svetelným poľom LED diód výskumného vozidla dá svetelne označiť zdroj nebezpečenstva. Ak infračervená kamera rozpozná napríklad zver v diaľke alebo osoby na vozovke, môžu byť krátkodobo nasvietené mimo osvetlenej oblasti v dosahu diaľkových svetiel akoby pomocou smerového reflektora, aby bol vodič upozornený na potenciálne nebezpečenstvo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.