Česká koruna znehodnocuje výsledek. Dnes zveřejněné hospodářské výsledky za první pololetí ukazují, že největší česká firma, i přes výrazné zvýšení objemů, nedokáže kompenzovat ztráty způsobené silnou korunou.
K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0%) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.
V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).
„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“
Za první pololetí 2008 vzrostla výroba vozů skupiny meziročně o 11,2% (353 818 vozů). Výrazným způsobem se zvýšila zejména produkce modelových řad Škoda Fabia a Škoda Octavia. Přechodem na novou generaci modelu Škoda Superb došlo k přechodnému snížení výrobních objemů této modelové řady, které bude dorovnáno v průběhu dalších měsíců.
Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9% na celkových 366 666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63 684 vozů; +40,1%), kde zejména Rusko s 23 950 dodávkami zákazníkům (+83,7%) a Ukrajina s 15 964 prodanými vozy (+51,2%) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31 566 vozů ( prodej zahájen v červnu 2007) a v Indii 9 556 vozů ( +61,6%).
„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.
1-6/2008 1-6/2007 2008/2007 (%) Dodávky vozů Škoda zákazníkům vozy v tis. 366,7 311,1 17,9 Odbyt celkem* vozy v tis. 353,4 315,5 12,0 Výroba celkem** vozy v tis. 353,8 318,2 11,2 Počet zaměstnanců *** osoby 29 312 28 083 4,4 Tržby celkem mil. Kč 111 685 113 539 -1,6 Hrubý zisk mil. Kč 16 344 18 836 -13,2 Provozní výsledek mil. Kč 9 644 10 034 -3,9 Zisk před zdaněním mil. Kč 9 500 10 042 -5,4 Zisk po zdanění mil. Kč 7 151 7 895 -9,4 Investice (vč. nehmotných výsledků vývoj mil. Kč 4 326 3 827 13,0 Peněžní toky z provozní činnosti mil. Kč 12 374 17 123 -27,7 Čistá likvidita mil. Kč 28 158 34 059 -17,3 *) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi Škoda Auto Slovensko (SAS) a Škoda Auto India Private Ltd.(SAIPL) **) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL ***) fyzický stav zaměstnanců k 30.6.2008 včetně agenturního personálu
t.z. Škoda Auto
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?