Česká koruna znehodnocuje výsledek. Dnes zveřejněné hospodářské výsledky za první pololetí ukazují, že největší česká firma, i přes výrazné zvýšení objemů, nedokáže kompenzovat ztráty způsobené silnou korunou.
K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0%) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.
V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).
„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“
Za první pololetí 2008 vzrostla výroba vozů skupiny meziročně o 11,2% (353 818 vozů). Výrazným způsobem se zvýšila zejména produkce modelových řad Škoda Fabia a Škoda Octavia. Přechodem na novou generaci modelu Škoda Superb došlo k přechodnému snížení výrobních objemů této modelové řady, které bude dorovnáno v průběhu dalších měsíců.
Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9% na celkových 366 666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63 684 vozů; +40,1%), kde zejména Rusko s 23 950 dodávkami zákazníkům (+83,7%) a Ukrajina s 15 964 prodanými vozy (+51,2%) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31 566 vozů ( prodej zahájen v červnu 2007) a v Indii 9 556 vozů ( +61,6%).
„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.
1-6/2008 1-6/2007 2008/2007 (%) Dodávky vozů Škoda zákazníkům vozy v tis. 366,7 311,1 17,9 Odbyt celkem* vozy v tis. 353,4 315,5 12,0 Výroba celkem** vozy v tis. 353,8 318,2 11,2 Počet zaměstnanců *** osoby 29 312 28 083 4,4 Tržby celkem mil. Kč 111 685 113 539 -1,6 Hrubý zisk mil. Kč 16 344 18 836 -13,2 Provozní výsledek mil. Kč 9 644 10 034 -3,9 Zisk před zdaněním mil. Kč 9 500 10 042 -5,4 Zisk po zdanění mil. Kč 7 151 7 895 -9,4 Investice (vč. nehmotných výsledků vývoj mil. Kč 4 326 3 827 13,0 Peněžní toky z provozní činnosti mil. Kč 12 374 17 123 -27,7 Čistá likvidita mil. Kč 28 158 34 059 -17,3 *) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi Škoda Auto Slovensko (SAS) a Škoda Auto India Private Ltd.(SAIPL) **) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL ***) fyzický stav zaměstnanců k 30.6.2008 včetně agenturního personálu
t.z. Škoda Auto
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.