Česká koruna znehodnocuje výsledek. Dnes zveřejněné hospodářské výsledky za první pololetí ukazují, že největší česká firma, i přes výrazné zvýšení objemů, nedokáže kompenzovat ztráty způsobené silnou korunou.
K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0%) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.
V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).
„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“
Za první pololetí 2008 vzrostla výroba vozů skupiny meziročně o 11,2% (353 818 vozů). Výrazným způsobem se zvýšila zejména produkce modelových řad Škoda Fabia a Škoda Octavia. Přechodem na novou generaci modelu Škoda Superb došlo k přechodnému snížení výrobních objemů této modelové řady, které bude dorovnáno v průběhu dalších měsíců.
Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9% na celkových 366 666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63 684 vozů; +40,1%), kde zejména Rusko s 23 950 dodávkami zákazníkům (+83,7%) a Ukrajina s 15 964 prodanými vozy (+51,2%) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31 566 vozů ( prodej zahájen v červnu 2007) a v Indii 9 556 vozů ( +61,6%).
„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.
1-6/2008 1-6/2007 2008/2007 (%) Dodávky vozů Škoda zákazníkům vozy v tis. 366,7 311,1 17,9 Odbyt celkem* vozy v tis. 353,4 315,5 12,0 Výroba celkem** vozy v tis. 353,8 318,2 11,2 Počet zaměstnanců *** osoby 29 312 28 083 4,4 Tržby celkem mil. Kč 111 685 113 539 -1,6 Hrubý zisk mil. Kč 16 344 18 836 -13,2 Provozní výsledek mil. Kč 9 644 10 034 -3,9 Zisk před zdaněním mil. Kč 9 500 10 042 -5,4 Zisk po zdanění mil. Kč 7 151 7 895 -9,4 Investice (vč. nehmotných výsledků vývoj mil. Kč 4 326 3 827 13,0 Peněžní toky z provozní činnosti mil. Kč 12 374 17 123 -27,7 Čistá likvidita mil. Kč 28 158 34 059 -17,3 *) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi Škoda Auto Slovensko (SAS) a Škoda Auto India Private Ltd.(SAIPL) **) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL ***) fyzický stav zaměstnanců k 30.6.2008 včetně agenturního personálu
t.z. Škoda Auto
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.