K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0%) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.
V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).
„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“
Za první pololetí 2008 vzrostla výroba vozů skupiny meziročně o 11,2% (353 818 vozů). Výrazným způsobem se zvýšila zejména produkce modelových řad Škoda Fabia a Škoda Octavia. Přechodem na novou generaci modelu Škoda Superb došlo k přechodnému snížení výrobních objemů této modelové řady, které bude dorovnáno v průběhu dalších měsíců.
Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9% na celkových 366 666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63 684 vozů; +40,1%), kde zejména Rusko s 23 950 dodávkami zákazníkům (+83,7%) a Ukrajina s 15 964 prodanými vozy (+51,2%) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31 566 vozů ( prodej zahájen v červnu 2007) a v Indii 9 556 vozů ( +61,6%).
„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.
1-6/2008
|
1-6/2007
|
2008/2007 (%)
|
||
Dodávky vozů Škoda zákazníkům
|
vozy v tis.
|
366,7
|
311,1
|
17,9
|
Odbyt celkem*
|
vozy v tis.
|
353,4
|
315,5
|
12,0
|
Výroba celkem**
|
vozy v tis.
|
353,8
|
318,2
|
11,2
|
Počet zaměstnanců ***
|
osoby
|
29 312
|
28 083
|
4,4
|
Tržby celkem
|
mil. Kč
|
111 685
|
113 539
|
-1,6
|
Hrubý zisk
|
mil. Kč
|
16 344
|
18 836
|
-13,2
|
Provozní výsledek
|
mil. Kč
|
9 644
|
10 034
|
-3,9
|
Zisk před zdaněním
|
mil. Kč
|
9 500
|
10 042
|
-5,4
|
Zisk po zdanění
|
mil. Kč
|
7 151
|
7 895
|
-9,4
|
Investice (vč. nehmotných výsledků vývoj
|
mil. Kč
|
4 326
|
3 827
|
13,0
|
Peněžní toky z provozní činnosti
|
mil. Kč
|
12 374
|
17 123
|
-27,7
|
Čistá likvidita
|
mil. Kč
|
28 158
|
34 059
|
-17,3
|
*) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi Škoda Auto Slovensko (SAS) a Škoda Auto India Private Ltd.(SAIPL)
|
||||
**) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL
|
||||
***) fyzický stav zaměstnanců k 30.6.2008 včetně agenturního personálu
|
t.z. Škoda Auto