Češi loni za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, což je zhruba o miliardu více než v roce 2021. Počet prodaných vozů z druhé ruky přitom klesl o desetinu na 660.000. Průměrná cena se ale zvýšila o 12 procent na 290.000 korun. Vyplývá to podle sdělení ČTK z údajů Asociace obchodu ojetými automobily.
Za poslední tři roky se ceny ojetých aut zvýšily o 35 procent. Letos se růst cen zastavil. Klesat ale podle předsedy asociace Jiřího Grunda zřejmě nebudou. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace.
"Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ uvedl Grund. Sekundární trh s nastupujícím jarem podle něj čeká oživení a některé autobazary už hlásí rekordní prodeje.
Zvýšení cen u některých poptávaných modelů bylo od roku 2019 výrazné. Například Škoda Octavia podražila za tři roky o 170.000 korun, což představuje 34 procent, průměrná cena Škody Fabia se zvýšila o 74.000 korun, tedy o 25 procent. Škoda Superb podražila o 27 procent, respektive o 200.000 korun.
Vysoké ceny ojetých automobilů jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Stáčení tachometrů, opravování vozů po takzvaných totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají podle Grunda hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetých aut v ČR.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.