Češi loni za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, což je zhruba o miliardu více než v roce 2021. Počet prodaných vozů z druhé ruky přitom klesl o desetinu na 660.000. Průměrná cena se ale zvýšila o 12 procent na 290.000 korun. Vyplývá to podle sdělení ČTK z údajů Asociace obchodu ojetými automobily.
Za poslední tři roky se ceny ojetých aut zvýšily o 35 procent. Letos se růst cen zastavil. Klesat ale podle předsedy asociace Jiřího Grunda zřejmě nebudou. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace.
"Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ uvedl Grund. Sekundární trh s nastupujícím jarem podle něj čeká oživení a některé autobazary už hlásí rekordní prodeje.
Zvýšení cen u některých poptávaných modelů bylo od roku 2019 výrazné. Například Škoda Octavia podražila za tři roky o 170.000 korun, což představuje 34 procent, průměrná cena Škody Fabia se zvýšila o 74.000 korun, tedy o 25 procent. Škoda Superb podražila o 27 procent, respektive o 200.000 korun.
Vysoké ceny ojetých automobilů jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Stáčení tachometrů, opravování vozů po takzvaných totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají podle Grunda hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetých aut v ČR.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?