Češi loni za ojetá auta utratili rekordních 192 miliard korun, což je zhruba o miliardu více než v roce 2021. Počet prodaných vozů z druhé ruky přitom klesl o desetinu na 660.000. Průměrná cena se ale zvýšila o 12 procent na 290.000 korun. Vyplývá to podle sdělení ČTK z údajů Asociace obchodu ojetými automobily.
Za poslední tři roky se ceny ojetých aut zvýšily o 35 procent. Letos se růst cen zastavil. Klesat ale podle předsedy asociace Jiřího Grunda zřejmě nebudou. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace.
"Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ uvedl Grund. Sekundární trh s nastupujícím jarem podle něj čeká oživení a některé autobazary už hlásí rekordní prodeje.
Zvýšení cen u některých poptávaných modelů bylo od roku 2019 výrazné. Například Škoda Octavia podražila za tři roky o 170.000 korun, což představuje 34 procent, průměrná cena Škody Fabia se zvýšila o 74.000 korun, tedy o 25 procent. Škoda Superb podražila o 27 procent, respektive o 200.000 korun.
Vysoké ceny ojetých automobilů jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Stáčení tachometrů, opravování vozů po takzvaných totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají podle Grunda hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetých aut v ČR.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.