Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192.087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více také nepříznivý ekonomický vývoj. V samotném prosinci odbyt klesl o 10,2 procenta. Oznámil to podle ČTK včera Svaz dovozců automobilů.
"Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině," řekl Daniel Janeček z poradenské firmy PwC.
Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. "Pro letošní rok očekáváme podobnou výši registrací jako v loňském roce - v rozmezí 180.000 až 200.000 vozů," dodal Janeček.
První v prodejích je značka Škoda s poklesem o 11 procent na 62.905 vozů, následuje Hyundai s odbytem 18.604 aut, což je pokles o osm procent a třetí je Volkswagen, kterému klesl odbyt o pět procent na 16.020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13.906 vozy, druhá skončila Škoda Fabia (13.142) a třetí je Hyundai i30 (8236).
Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů byl 66,5 procenta, diesely měly 24,7 procenta. Podíl elektromobilů stoupl na dvě procenta.
Počty dodaných vozů jsou podle vedoucího českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině. "Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek," dodal.
Prodej lehkých užitkových aut klesl loni meziročně o 14 procent na 16.908 vozů. První je Renault s prodejem 2852 vozů, druhý Ford prodal 1974 aut a třetí Peugeot 1802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault Master.
Prodej nových nákladních vozů se loni zvýšil o 3,6 procenta na 8988 vozidel, v prosinci ale o 7,6 procenta klesl. Nejvíce vozů prodal Mercedes Benz (1861), druhé skončilo Volvo (1673) a třetí je DAF (1454).
Registrace nových autobusů loni vzrostly o 20,8 procenta na 1215 vozidel. První je domácí značka Iveco Bus se 435 autobusy, následuje SOR s 276 vozidly a třetí Setra prodala 231 autobusů. Přes 71 procent tvořily linkové autobusy.
V kategorii motocyklů vzrostl prodej o 16,1 procenta na 25.561 strojů. Na prvním místě skončila japonská Honda s 4873 prodanými stroji, následuje čínská CF Moto s prodejem 2389 vozidel a třetí je Yamaha se 1702 motocykly.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?