Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192.087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více také nepříznivý ekonomický vývoj. V samotném prosinci odbyt klesl o 10,2 procenta. Oznámil to podle ČTK včera Svaz dovozců automobilů.
"Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině," řekl Daniel Janeček z poradenské firmy PwC.
Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. "Pro letošní rok očekáváme podobnou výši registrací jako v loňském roce - v rozmezí 180.000 až 200.000 vozů," dodal Janeček.
První v prodejích je značka Škoda s poklesem o 11 procent na 62.905 vozů, následuje Hyundai s odbytem 18.604 aut, což je pokles o osm procent a třetí je Volkswagen, kterému klesl odbyt o pět procent na 16.020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13.906 vozy, druhá skončila Škoda Fabia (13.142) a třetí je Hyundai i30 (8236).
Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů byl 66,5 procenta, diesely měly 24,7 procenta. Podíl elektromobilů stoupl na dvě procenta.
Počty dodaných vozů jsou podle vedoucího českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině. "Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek," dodal.
Prodej lehkých užitkových aut klesl loni meziročně o 14 procent na 16.908 vozů. První je Renault s prodejem 2852 vozů, druhý Ford prodal 1974 aut a třetí Peugeot 1802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault Master.
Prodej nových nákladních vozů se loni zvýšil o 3,6 procenta na 8988 vozidel, v prosinci ale o 7,6 procenta klesl. Nejvíce vozů prodal Mercedes Benz (1861), druhé skončilo Volvo (1673) a třetí je DAF (1454).
Registrace nových autobusů loni vzrostly o 20,8 procenta na 1215 vozidel. První je domácí značka Iveco Bus se 435 autobusy, následuje SOR s 276 vozidly a třetí Setra prodala 231 autobusů. Přes 71 procent tvořily linkové autobusy.
V kategorii motocyklů vzrostl prodej o 16,1 procenta na 25.561 strojů. Na prvním místě skončila japonská Honda s 4873 prodanými stroji, následuje čínská CF Moto s prodejem 2389 vozidel a třetí je Yamaha se 1702 motocykly.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.