Kopřivnická automobilka Tatra Trucks vytvořila loni provozní zisk před odpisy (EBITDA) 385 milionů korun, v roce 2020 to bylo 509 milionů. Tržby podniku dosáhly 5,31 miliardy korun, meziročně byly nižší o 191 milionů. Čistý zisk automobilce vzrostl o 7,5 milionu na 148,3 milionu korun. Společnost to podle ČTK uvedla ve výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.
Rok 2021 předseda představenstva Pavel Lazar a místopředseda David Sivčák označili za jeden z nejúspěšnějších v historii firmy, přestože byl tento rok v automobilovém průmyslu silně poznamenán pandemií covidu-19, nedostatkem některých komponent a rostoucími cenami vstupů. "V oblasti výroby a prodejů se podařilo dokonce mírně překonat plán, který počítal s prodejem 1218 vozidel. Nakonec jsme tuto metu pokořili o 60 vozidel," uvedli.
Tatra loni plnila projekty pro zákazníky, kteří jsou značně diverzifikovaní oborově i teritoriálně. "Zhruba 40 procent vozidel zamířilo do civilní sféry, deset procent směřovalo k hasičům a záchranářům a 50 procent se uplatnilo v obranném segmentu. Co se týče regionálního členění, 40 procent vozidel směřovalo na český a slovenský trh, zbytek do celého světa," uvedli Lazar se Sivčákem.
Připomněli, že Tatra loni také získala významné zakázky. Tou nejvýznamnější bylo vítězství v tendru na dodávku 879 automobilů pro belgickou armádu ve spolupráci s nizozemskou automobilkou DAF. První vozidla z této zakázky převzali zástupci belgické armády tento měsíc, dodávky budou pokračovat do roku 2025.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?