Kopřivnická automobilka Tatra Trucks vytvořila loni provozní zisk před odpisy (EBITDA) 385 milionů korun, v roce 2020 to bylo 509 milionů. Tržby podniku dosáhly 5,31 miliardy korun, meziročně byly nižší o 191 milionů. Čistý zisk automobilce vzrostl o 7,5 milionu na 148,3 milionu korun. Společnost to podle ČTK uvedla ve výroční zprávě zveřejněné ve Sbírce listin.
Rok 2021 předseda představenstva Pavel Lazar a místopředseda David Sivčák označili za jeden z nejúspěšnějších v historii firmy, přestože byl tento rok v automobilovém průmyslu silně poznamenán pandemií covidu-19, nedostatkem některých komponent a rostoucími cenami vstupů. "V oblasti výroby a prodejů se podařilo dokonce mírně překonat plán, který počítal s prodejem 1218 vozidel. Nakonec jsme tuto metu pokořili o 60 vozidel," uvedli.
Tatra loni plnila projekty pro zákazníky, kteří jsou značně diverzifikovaní oborově i teritoriálně. "Zhruba 40 procent vozidel zamířilo do civilní sféry, deset procent směřovalo k hasičům a záchranářům a 50 procent se uplatnilo v obranném segmentu. Co se týče regionálního členění, 40 procent vozidel směřovalo na český a slovenský trh, zbytek do celého světa," uvedli Lazar se Sivčákem.
Připomněli, že Tatra loni také získala významné zakázky. Tou nejvýznamnější bylo vítězství v tendru na dodávku 879 automobilů pro belgickou armádu ve spolupráci s nizozemskou automobilkou DAF. První vozidla z této zakázky převzali zástupci belgické armády tento měsíc, dodávky budou pokračovat do roku 2025.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?