V oblíbeném českem filmu dostává student medicíny od maminky kapesné 500 Kč. Budoucí pan doktor se tvářil, že 500 Kč je málo, na což se mu dostalo odpovědi, že pětistovka je pořád pětistovka. No jo, jenomže ty věci jsou teď dražší. Parafráze oblíbené hlášky je teď aktuálnější, než v době svého vzniku.
Pro srovnání si vezměme všechna čtyři hlavní paliva, která se dají spalovat v běžném automobilu. Jsou jimi natural 95, nafta, LPG a CNG. Elektřinu z dnešního srovnání vynecháme, jelikož ta má až příliš proměných. U dobíjecího stojanu vás 1 kWh bude stát více, než doma v zásuvce a doma v zásuvce bude dražší, než když si k rotopedu přiděláte dynamo a budete šlapat jako o závod.
Průměrná spotřeba běžného osobního automobilu na 100 km:
N95 6,5 litrů
Diesel 5 litrů
LPG 7,5 litrů
CNG 5 m3
Cena paliv:
N95 43,90 Kč
Diesel 44,90 Kč
LPG 17,90 Kč
CNG 48,50 Kč
Cena paliva na 100 ujetých kilometrů:
N95 285,35 Kč
Diesel 224,5 Kč
LPG 134,25 Kč
CNG. 241,5 Kč
Ujetá vzdálenost za 500 Kč:
N95 175,2 km
Diesel 222,7 km
LPG 372,4 km
CNG 207 km
Údaje o cenách pohonných hmot a průměrné spotřebě vozu jsou velice orientační. Ale i tak je jasně vidět, že s vozy na LPG jsou dnešním jasným vítězem. Dlouholetý rival LPG v podobě CNG v poslední době tak podražil, že při tankování za stejnou částku lze ujet téměř poloviční vzdálenost oproti LPG a řadí se tak mezi nejhorší benzín a naftu, která skončila na druhém místě s velkým odstupem na vítěze.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.