V oblíbeném českem filmu dostává student medicíny od maminky kapesné 500 Kč. Budoucí pan doktor se tvářil, že 500 Kč je málo, na což se mu dostalo odpovědi, že pětistovka je pořád pětistovka. No jo, jenomže ty věci jsou teď dražší. Parafráze oblíbené hlášky je teď aktuálnější, než v době svého vzniku.
Pro srovnání si vezměme všechna čtyři hlavní paliva, která se dají spalovat v běžném automobilu. Jsou jimi natural 95, nafta, LPG a CNG. Elektřinu z dnešního srovnání vynecháme, jelikož ta má až příliš proměných. U dobíjecího stojanu vás 1 kWh bude stát více, než doma v zásuvce a doma v zásuvce bude dražší, než když si k rotopedu přiděláte dynamo a budete šlapat jako o závod.
Průměrná spotřeba běžného osobního automobilu na 100 km:
N95 6,5 litrů
Diesel 5 litrů
LPG 7,5 litrů
CNG 5 m3
Cena paliv:
N95 43,90 Kč
Diesel 44,90 Kč
LPG 17,90 Kč
CNG 48,50 Kč
Cena paliva na 100 ujetých kilometrů:
N95 285,35 Kč
Diesel 224,5 Kč
LPG 134,25 Kč
CNG. 241,5 Kč
Ujetá vzdálenost za 500 Kč:
N95 175,2 km
Diesel 222,7 km
LPG 372,4 km
CNG 207 km
Údaje o cenách pohonných hmot a průměrné spotřebě vozu jsou velice orientační. Ale i tak je jasně vidět, že s vozy na LPG jsou dnešním jasným vítězem. Dlouholetý rival LPG v podobě CNG v poslední době tak podražil, že při tankování za stejnou částku lze ujet téměř poloviční vzdálenost oproti LPG a řadí se tak mezi nejhorší benzín a naftu, která skončila na druhém místě s velkým odstupem na vítěze.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.