Předražené ojetinu? Bude hůř!

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 22. prosince 2021, 10:02 Google+

Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového období roku 2009.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ojetá auta

ojetá auta | foto: Carvago

Sdílejte článek

Zatímco dříve se množství ojetých vozů každoročně zvětšilo o o jedno až tři procenta úměrně tomu, jak stoupal počet aut na silnicích, nyní je nyní počet inzerovaných vozů stejný jako před 12 lety, kdy svět drtila globální ekonomická krize. Situace je tedy vážná. A bude ještě horší, zejména pro ty, kteří koupi vozu odkládají v naději, že ceny začnou brzy opět klesat. Automotive je jedním z mála segmentů, které v době adventu nenabízejí zákazníkům lepší ceny. A doufat nelze ani v reálné slevy ojetých aut, které od prvního ledna „zestárnou o rok". Naopak. Aut bude ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku vývoje trhu.

Podívejme se na vývoj cen ojetin s nájezdem od 500 do 500 tisíc kilometrů, cenou do 100 tisíc eur a bez přívlastku „bourané". Začátkem letošního roku byly takové vozy nabízeny v inzerci na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun. O tři čtvrtě roku později, v říjnu, už to bylo 425 tisíc. Během krátké doby tak ceny poskočily o 13 procent!

img-responsive

ojetá auta | foto: Carvago

Jinými slovy, kdo s koupí auta váhal, mohl v případě nejprodávanějších modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat nějakých 50 tisíc korun. A přitom si koupil horší, nebo přinejmenším opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetin průměrně 111 tisíc najetých kilometrů, v říjnu 118 tisíc. Pro mnohé řidiče přitom rozdílových sedm tisíc kilometrů představuje nájezd za celý rok.

Lepší to nebude

Na základě našich analýz předpokládáme, že v průběhu následujících tří měsíců klesne nabídka vozů dostupných k prodeji o dalších 5 až 10 procent. Stojí za tím tři faktory: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklická nižší prodejnost vozů v prosinci a také současná nechuť lidí dávat svá auta k výkupu. To vše se na cenách odrazí.

Obchodníci si celkovou situaci dobře uvědomují. Zásadně se snížila jejich ochota poskytovat slevy, na poptávané modely sepisují pořadníky a s ojetinami dokonce spekulují. Sázejí totiž na to, že čím dříve nakoupí a později prodají, tím vyšší zisk realizují.

img-responsive

ojetá auta | foto: Carvago

Čeští dealeři objednávají každý den zahraniční ojetiny po kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Zejména vyžadují modely, které jsou na lokálním trhu už teď nedostatkové. Kromě toho reálně stahují z nabídek auta, o nichž vědí, že je za půl roku budou schopni prodat s vyšším ziskem. Vzniká tak pozitivní zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na další růst. Pokud tedy pořízení ojetého vozu zvažujete, radíme jednat rychle. Zlepšení totiž není na dohled.

Jakub Šulta, CEO Carvago.com

Vytisknout

Diskuze: Předražené ojetinu? Bude hůř!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Nemáte u sebe doklad o havarijním pojištění? Pokutu vám dát nesmějí, ale je tu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

  2. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  3. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  4. Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

  5. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

  6. Stát plánuje miliardy pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud