Úvod roku 2021 ukázal, jak se zastánci čisté elektromobility prozatím mýlí

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice
IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice, foto: OMV
AutoRoad.cz 5. března 2021 00:08
Sdílej:

V průběhu ledna a února 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 29 481 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 7 028 registrací méně, tj. -19 %. Z vozidel sledovaných v rámci Národního akčního plánu čisté mobility bylo ve stejném období registrováno 1 064 vozidel, tj. 3,6 %. Nárůst zaznamenaly vozy PHEV (+78 %) a LPG vozidla (+163 %), pokles byl evidován u BEV (-245 %) i u CNG vozidel (-229 %).

Dá se říci, že elektřina pomalu ale jistě proniká do vozového parku a Česká republika není výjimkou. Otázkou je, jaký podíl na tom má zájem kupujících a nabídka prodávajících, jež je výrazně ovlivňována stále přísnějšími limity produkce škodlivin a sankcemi ze strany Evropské unie za jejich porušování. Z prodejů v prvních dvou měsících je ale zřejmé, že loňské nadšení pro čistě bateriové vozy se letos u nás nedostavilo a nezměnil to ani debut nové Škody Enyaq iV. Naproti tomu nadále roste podíl plug-in hybridních automobilů. Opakované predikce nástupu prudké poptávky po čistě bateriových elektromobilech se tak znovu nedostavují.

Registrace nových osobních automobilů "čisté mobility" v období leden-únor 2021:- 349 BEV vozidel (bateriové elektrické), meziročně -245- 441 PHEV vozidel (plug-in hybrid), meziročně +78- 99 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), meziročně -229- 175 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), meziročně +163

„V prvních 2 měsících roku 2021 registrovalo nová osobní BEV 19 značek, PHEV 20 značek, CNG 3 značky a LPG také 3 značky, podíl registrací uvedených vozidel představoval v součtu 3,6 %. Celkové registrace meziročně poklesly o 19,3 %, elektrická a plynová vozidla pak o 18,0 %. I přes uvedený meziroční pokles byl registrovaný počet elektrických a plynových vozidel v součtu prvních dvou měsíců druhý nejvyšší. Vyjma Tesly, která vyrábí výhradně BEV, je zajímavé sledovat podíly elektrických a plynových vozidel u jednotlivých značek. Například Dacia registrovala 162 LPG vozidel, což představovalo podíl na všech registracích uvedené značky 22,3 %. Nejvíce registrací elektrických a plynových vozidel evidovala Škoda (353), tato vozidla se na všech registracích uvedené značky podílela 3,3 %. Převažovaly registrace elektrických vozidel (144 PHEV a 132 BEV) před CNG (77),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Ostatní vozidlaRegistrace nových lehkých užitkových vozidel:- 51 CNG vozidel (stlačený zemní plyn); 43x Volkswagen, 5x Fiat, 3x Iveco- 4 BEV vozidla (bateriové elektrické); 2x Renault, 1x Opel, 1x Citroën

Registrace nových nákladních vozidel:- 11 CNG vozidel (stlačený zemní plyn); 5x Mercedes-Benz, 4x Iveco

A víte jaké osobní vozidlo se dalo za necelých 30 průměrných platů pořídit v roce 1989 a dnes? Jak model Favorit, tak Enyaq iV představovaly ve své době pro automobilku Škoda svým způsobem zlom. Jistě je to výrazně ovlivněno současnou nabídkou, která naštěstí převyšuje poptávku, ale přesto stojí za povšimnutí, že na čistě elektrickou bateriovou novinku Škody se nekonečné pořadníky zřizovat nemusí...

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.