Minulý víkend vyrazila Veronika Cichá v Hockenheimu do své třetí sezony v šampionátu BossGP, otevřené formule pro vozy F1 a GP2. Po světovém šampionátu F1 se jedná o druhou nejrychlejší třídu monopostů Evropy (vítěz by se kvalifikoval i do Grand Prix) a nejen proto lze drobnou tmavovlásku označit za nejrychlejší okruhovou závodnici Čech a vlastně i celého „starého světadílu“.
Text a foto: Roman Klemm
Mimo několika děvčat v USA, která se nepravidelně pokoušejí o štěstí v IndyCarech se žádná žena neopovažuje startovat s tak silným materiálem a už proto patří Ciché náš obdiv. A Veronika tak ke všemu činí velmi šikovně. Po prvním závodě v Hockenheimu se talentovaná závodnice podělila s Romanem Klemmem o své první dojmy a plány.
Jak jsi se na Tvou třetí sezonu ve voze GP2 připravovala?Odstředivé síly v zatáčkách a hlavně nápor na tělo při bzdění jsou v tomto voze opravdu brutální, proto jsem se snažila především posilovat paže a krční svalstvo. Se samotnou přípravou ve voze to vypadalo zle. Párkrát jsem si zajezdila v motokáře s řazením, ve své formuli jsem ovšem od posledního závodu 2016 v Brně (tedy 7 měsíců) neseděla! Plánovali jsme předsezonní test na Slovakiaringu, příprava Wolfgangova Super Aguri-F1 (přítel Wolfgang Jaksch startuje v BossGP v nejsilnější třídě) se ale protáhla a na Slovensko se nejelo.
Wolfgang Jakš odešel od týmu Inga Gerstela a připravuje svůj F1 pod hlavičkou vlastní stáje F-Xtreme. O tvůj vůz se zde stará rakouský tým Herndlhoefer – jak to?Plánovali jsme, že oba nastoupíme za vlastní stáj F-Xtreme, příprava Super Aguri je ovšem tak složitá, že všechny naše techniky (vesměs dřívější personál Sauberu-F1) naplno zaměstnala. Na mou GP2 by jim nezbýval čas.
Připadala sis tedy ve své Dallaře-Mecachrome cizí?Při volném testu ve čtvrtek tak trochu ano. Technicky se na voze přes zimu – až na nové lakování – nic nezměnilo. Od letoška ovšem máme místo pneumatik Avon nejnovější Pirelli a k tomu byly v autě nezajeté brzdy. Mimo to mi konečně vyrobili novou sedačku a zvětšili vystlání kokpitu kolem hlavy. Připadalo mi to jako zcela jiné auto.
Jak rychle sis na všechny novinky zvykla?Ještě v pátek při volném tréninku jsem měla kvůli sedačce problém s mačkáním plynového pedálu. Provedli jsme ale správné modifikace a se sobotní kvalifikací jsem moc spokojena: Výborně jsem si zvykla na nové pneumatiky a dokázala jsem tu zajet můj nový osobní rekord – což bylo v zásadě hlavním cílem víkendu.
Jakým způsobem analizuješ svou jízdu? Nepracuji s výtisky a diagramy počítače vozu. Na kopcích jsem si zvykla pracovat s videem z on-board kamery. Na ty filmy se pak společně s Berndem Herndlhoeferem díváme a vychytáváme chyby. Hlavně v pomalých zatáčkách ještě ztrácím čas.
Se svým týmovým kolegou tedy vycházíš dobře?Ano Bernd mi moc pomáhá. Sám jede v BossGP na Arrowsu-F1 a moc si jeho podpory vážím. Ještě před několika lety patřil mezi velké rakouské dorostenecké naděje a vyhrával v německé Formuli 3. Jezdecky má jasně na to, aby vyhrával i v BossGP.
Jaké jsou Tvé sportovní cíle pro 2017?Svého hlavního cíle jsem tu již dosáhla předminulou sezonu. Pamatuji ještě, že se první den tréninků s tou nalíčenou holkou nikdo nechtěl bavit. Vůbec si mě nevšímali a nebrali mne vážně. Když pak viděli mé časy, tak si přišli popovídat... Teď už mě tu všichni uznávají jako plnohodnotného soupeře a já se snažím těm rychlým raketám F1 nestát v cestě. Minulý rok jsem dojela vlastně jen v Hockenheimu a v Brně, mým velkým cílem tedy letos bude, co nejčastěji dojet do cíle a při tom zlepšovat osobní výkony z minulých let. Mluvit o nějakých konkrétních umístěních by bylo nerealistické už z důvodů techniky: Viděl jsi, jak se tu Ledermair ve voze GP2 tlačil na Gerstla v F1? Tohle je volná formule a některé GP2 jsou dost „vylepšené“ komponenty z F1, zatímco já jedu opravdu se základním materiálem.
Jak jsi spokojena s prvním víkendem?S časem v kvalifikaci jsem naprosto spokojena. Každý, kdo se ve sportu vyzná, dobře ví, co to znamená, zajet tady s vozem formule GP2 čas 1:35,880. Ukouznutí v sobotu bylo k naštvání, ve druhé zatáčce to ale opravdu bylo jak na ledě a kolem mne se jich roztočilo více. V neděli jsem dojela, takže jsem spokojena.
Pojedeš kompletní sezonu BossGP a uvidíme Tě i v jiných třídách?Ano, až na Zolder chceme jet všechny závody a především v Brně se chci blýsknout. Na jiném autě startovat nebudu – Wolfgang chce, abych se soustředila na monoposty. Mě takový kalendář vyhovuje, jen bych chtěla více testovat. Je to trochu stressové pilovat některé zásadní věci při oficiálním mítingu. Výsledky by pak byly jistě ještě lepší.
A nakonec otázka, která všechny zajímá: Kdy Tě uvidíme startovat s Formulí 1? Wolfgang mě se svým vozem minulý rok nechal trochu trénovat na Red Bull Ringu a z jezdeckého hlediska by to šlo. V továrně dokonce máme i další Super Aguri, jenže není v pojízdném stavu. V závodech se tedy budu soustředit na vůz GP2 – možná, že bude koncem roku hotov i druhý Super Aguri a budu ho moci testovat s vyhlídkou na 2018...
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.