Minulý víkend vyrazila Veronika Cichá v Hockenheimu do své třetí sezony v šampionátu BossGP, otevřené formule pro vozy F1 a GP2. Po světovém šampionátu F1 se jedná o druhou nejrychlejší třídu monopostů Evropy (vítěz by se kvalifikoval i do Grand Prix) a nejen proto lze drobnou tmavovlásku označit za nejrychlejší okruhovou závodnici Čech a vlastně i celého „starého světadílu“.
Text a foto: Roman Klemm
Mimo několika děvčat v USA, která se nepravidelně pokoušejí o štěstí v IndyCarech se žádná žena neopovažuje startovat s tak silným materiálem a už proto patří Ciché náš obdiv. A Veronika tak ke všemu činí velmi šikovně. Po prvním závodě v Hockenheimu se talentovaná závodnice podělila s Romanem Klemmem o své první dojmy a plány.
Jak jsi se na Tvou třetí sezonu ve voze GP2 připravovala?Odstředivé síly v zatáčkách a hlavně nápor na tělo při bzdění jsou v tomto voze opravdu brutální, proto jsem se snažila především posilovat paže a krční svalstvo. Se samotnou přípravou ve voze to vypadalo zle. Párkrát jsem si zajezdila v motokáře s řazením, ve své formuli jsem ovšem od posledního závodu 2016 v Brně (tedy 7 měsíců) neseděla! Plánovali jsme předsezonní test na Slovakiaringu, příprava Wolfgangova Super Aguri-F1 (přítel Wolfgang Jaksch startuje v BossGP v nejsilnější třídě) se ale protáhla a na Slovensko se nejelo.
Wolfgang Jakš odešel od týmu Inga Gerstela a připravuje svůj F1 pod hlavičkou vlastní stáje F-Xtreme. O tvůj vůz se zde stará rakouský tým Herndlhoefer – jak to?Plánovali jsme, že oba nastoupíme za vlastní stáj F-Xtreme, příprava Super Aguri je ovšem tak složitá, že všechny naše techniky (vesměs dřívější personál Sauberu-F1) naplno zaměstnala. Na mou GP2 by jim nezbýval čas.
Připadala sis tedy ve své Dallaře-Mecachrome cizí?Při volném testu ve čtvrtek tak trochu ano. Technicky se na voze přes zimu – až na nové lakování – nic nezměnilo. Od letoška ovšem máme místo pneumatik Avon nejnovější Pirelli a k tomu byly v autě nezajeté brzdy. Mimo to mi konečně vyrobili novou sedačku a zvětšili vystlání kokpitu kolem hlavy. Připadalo mi to jako zcela jiné auto.
Jak rychle sis na všechny novinky zvykla?Ještě v pátek při volném tréninku jsem měla kvůli sedačce problém s mačkáním plynového pedálu. Provedli jsme ale správné modifikace a se sobotní kvalifikací jsem moc spokojena: Výborně jsem si zvykla na nové pneumatiky a dokázala jsem tu zajet můj nový osobní rekord – což bylo v zásadě hlavním cílem víkendu.
Jakým způsobem analizuješ svou jízdu? Nepracuji s výtisky a diagramy počítače vozu. Na kopcích jsem si zvykla pracovat s videem z on-board kamery. Na ty filmy se pak společně s Berndem Herndlhoeferem díváme a vychytáváme chyby. Hlavně v pomalých zatáčkách ještě ztrácím čas.
Se svým týmovým kolegou tedy vycházíš dobře?Ano Bernd mi moc pomáhá. Sám jede v BossGP na Arrowsu-F1 a moc si jeho podpory vážím. Ještě před několika lety patřil mezi velké rakouské dorostenecké naděje a vyhrával v německé Formuli 3. Jezdecky má jasně na to, aby vyhrával i v BossGP.
Jaké jsou Tvé sportovní cíle pro 2017?Svého hlavního cíle jsem tu již dosáhla předminulou sezonu. Pamatuji ještě, že se první den tréninků s tou nalíčenou holkou nikdo nechtěl bavit. Vůbec si mě nevšímali a nebrali mne vážně. Když pak viděli mé časy, tak si přišli popovídat... Teď už mě tu všichni uznávají jako plnohodnotného soupeře a já se snažím těm rychlým raketám F1 nestát v cestě. Minulý rok jsem dojela vlastně jen v Hockenheimu a v Brně, mým velkým cílem tedy letos bude, co nejčastěji dojet do cíle a při tom zlepšovat osobní výkony z minulých let. Mluvit o nějakých konkrétních umístěních by bylo nerealistické už z důvodů techniky: Viděl jsi, jak se tu Ledermair ve voze GP2 tlačil na Gerstla v F1? Tohle je volná formule a některé GP2 jsou dost „vylepšené“ komponenty z F1, zatímco já jedu opravdu se základním materiálem.
Jak jsi spokojena s prvním víkendem?S časem v kvalifikaci jsem naprosto spokojena. Každý, kdo se ve sportu vyzná, dobře ví, co to znamená, zajet tady s vozem formule GP2 čas 1:35,880. Ukouznutí v sobotu bylo k naštvání, ve druhé zatáčce to ale opravdu bylo jak na ledě a kolem mne se jich roztočilo více. V neděli jsem dojela, takže jsem spokojena.
Pojedeš kompletní sezonu BossGP a uvidíme Tě i v jiných třídách?Ano, až na Zolder chceme jet všechny závody a především v Brně se chci blýsknout. Na jiném autě startovat nebudu – Wolfgang chce, abych se soustředila na monoposty. Mě takový kalendář vyhovuje, jen bych chtěla více testovat. Je to trochu stressové pilovat některé zásadní věci při oficiálním mítingu. Výsledky by pak byly jistě ještě lepší.
A nakonec otázka, která všechny zajímá: Kdy Tě uvidíme startovat s Formulí 1? Wolfgang mě se svým vozem minulý rok nechal trochu trénovat na Red Bull Ringu a z jezdeckého hlediska by to šlo. V továrně dokonce máme i další Super Aguri, jenže není v pojízdném stavu. V závodech se tedy budu soustředit na vůz GP2 – možná, že bude koncem roku hotov i druhý Super Aguri a budu ho moci testovat s vyhlídkou na 2018...
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.