Minulý víkend vyrazila Veronika Cichá v Hockenheimu do své třetí sezony v šampionátu BossGP, otevřené formule pro vozy F1 a GP2. Po světovém šampionátu F1 se jedná o druhou nejrychlejší třídu monopostů Evropy (vítěz by se kvalifikoval i do Grand Prix) a nejen proto lze drobnou tmavovlásku označit za nejrychlejší okruhovou závodnici Čech a vlastně i celého „starého světadílu“.
Text a foto: Roman Klemm
Mimo několika děvčat v USA, která se nepravidelně pokoušejí o štěstí v IndyCarech se žádná žena neopovažuje startovat s tak silným materiálem a už proto patří Ciché náš obdiv. A Veronika tak ke všemu činí velmi šikovně. Po prvním závodě v Hockenheimu se talentovaná závodnice podělila s Romanem Klemmem o své první dojmy a plány.
Jak jsi se na Tvou třetí sezonu ve voze GP2 připravovala?Odstředivé síly v zatáčkách a hlavně nápor na tělo při bzdění jsou v tomto voze opravdu brutální, proto jsem se snažila především posilovat paže a krční svalstvo. Se samotnou přípravou ve voze to vypadalo zle. Párkrát jsem si zajezdila v motokáře s řazením, ve své formuli jsem ovšem od posledního závodu 2016 v Brně (tedy 7 měsíců) neseděla! Plánovali jsme předsezonní test na Slovakiaringu, příprava Wolfgangova Super Aguri-F1 (přítel Wolfgang Jaksch startuje v BossGP v nejsilnější třídě) se ale protáhla a na Slovensko se nejelo.
Wolfgang Jakš odešel od týmu Inga Gerstela a připravuje svůj F1 pod hlavičkou vlastní stáje F-Xtreme. O tvůj vůz se zde stará rakouský tým Herndlhoefer – jak to?Plánovali jsme, že oba nastoupíme za vlastní stáj F-Xtreme, příprava Super Aguri je ovšem tak složitá, že všechny naše techniky (vesměs dřívější personál Sauberu-F1) naplno zaměstnala. Na mou GP2 by jim nezbýval čas.
Připadala sis tedy ve své Dallaře-Mecachrome cizí?Při volném testu ve čtvrtek tak trochu ano. Technicky se na voze přes zimu – až na nové lakování – nic nezměnilo. Od letoška ovšem máme místo pneumatik Avon nejnovější Pirelli a k tomu byly v autě nezajeté brzdy. Mimo to mi konečně vyrobili novou sedačku a zvětšili vystlání kokpitu kolem hlavy. Připadalo mi to jako zcela jiné auto.
Jak rychle sis na všechny novinky zvykla?Ještě v pátek při volném tréninku jsem měla kvůli sedačce problém s mačkáním plynového pedálu. Provedli jsme ale správné modifikace a se sobotní kvalifikací jsem moc spokojena: Výborně jsem si zvykla na nové pneumatiky a dokázala jsem tu zajet můj nový osobní rekord – což bylo v zásadě hlavním cílem víkendu.
Jakým způsobem analizuješ svou jízdu? Nepracuji s výtisky a diagramy počítače vozu. Na kopcích jsem si zvykla pracovat s videem z on-board kamery. Na ty filmy se pak společně s Berndem Herndlhoeferem díváme a vychytáváme chyby. Hlavně v pomalých zatáčkách ještě ztrácím čas.
Se svým týmovým kolegou tedy vycházíš dobře?Ano Bernd mi moc pomáhá. Sám jede v BossGP na Arrowsu-F1 a moc si jeho podpory vážím. Ještě před několika lety patřil mezi velké rakouské dorostenecké naděje a vyhrával v německé Formuli 3. Jezdecky má jasně na to, aby vyhrával i v BossGP.
Jaké jsou Tvé sportovní cíle pro 2017?Svého hlavního cíle jsem tu již dosáhla předminulou sezonu. Pamatuji ještě, že se první den tréninků s tou nalíčenou holkou nikdo nechtěl bavit. Vůbec si mě nevšímali a nebrali mne vážně. Když pak viděli mé časy, tak si přišli popovídat... Teď už mě tu všichni uznávají jako plnohodnotného soupeře a já se snažím těm rychlým raketám F1 nestát v cestě. Minulý rok jsem dojela vlastně jen v Hockenheimu a v Brně, mým velkým cílem tedy letos bude, co nejčastěji dojet do cíle a při tom zlepšovat osobní výkony z minulých let. Mluvit o nějakých konkrétních umístěních by bylo nerealistické už z důvodů techniky: Viděl jsi, jak se tu Ledermair ve voze GP2 tlačil na Gerstla v F1? Tohle je volná formule a některé GP2 jsou dost „vylepšené“ komponenty z F1, zatímco já jedu opravdu se základním materiálem.
Jak jsi spokojena s prvním víkendem?S časem v kvalifikaci jsem naprosto spokojena. Každý, kdo se ve sportu vyzná, dobře ví, co to znamená, zajet tady s vozem formule GP2 čas 1:35,880. Ukouznutí v sobotu bylo k naštvání, ve druhé zatáčce to ale opravdu bylo jak na ledě a kolem mne se jich roztočilo více. V neděli jsem dojela, takže jsem spokojena.
Pojedeš kompletní sezonu BossGP a uvidíme Tě i v jiných třídách?Ano, až na Zolder chceme jet všechny závody a především v Brně se chci blýsknout. Na jiném autě startovat nebudu – Wolfgang chce, abych se soustředila na monoposty. Mě takový kalendář vyhovuje, jen bych chtěla více testovat. Je to trochu stressové pilovat některé zásadní věci při oficiálním mítingu. Výsledky by pak byly jistě ještě lepší.
A nakonec otázka, která všechny zajímá: Kdy Tě uvidíme startovat s Formulí 1? Wolfgang mě se svým vozem minulý rok nechal trochu trénovat na Red Bull Ringu a z jezdeckého hlediska by to šlo. V továrně dokonce máme i další Super Aguri, jenže není v pojízdném stavu. V závodech se tedy budu soustředit na vůz GP2 – možná, že bude koncem roku hotov i druhý Super Aguri a budu ho moci testovat s vyhlídkou na 2018...
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?