Minulý víkend vyrazila Veronika Cichá v Hockenheimu do své třetí sezony v šampionátu BossGP, otevřené formule pro vozy F1 a GP2. Po světovém šampionátu F1 se jedná o druhou nejrychlejší třídu monopostů Evropy (vítěz by se kvalifikoval i do Grand Prix) a nejen proto lze drobnou tmavovlásku označit za nejrychlejší okruhovou závodnici Čech a vlastně i celého „starého světadílu“.
Text a foto: Roman Klemm
Mimo několika děvčat v USA, která se nepravidelně pokoušejí o štěstí v IndyCarech se žádná žena neopovažuje startovat s tak silným materiálem a už proto patří Ciché náš obdiv. A Veronika tak ke všemu činí velmi šikovně. Po prvním závodě v Hockenheimu se talentovaná závodnice podělila s Romanem Klemmem o své první dojmy a plány.
Jak jsi se na Tvou třetí sezonu ve voze GP2 připravovala?Odstředivé síly v zatáčkách a hlavně nápor na tělo při bzdění jsou v tomto voze opravdu brutální, proto jsem se snažila především posilovat paže a krční svalstvo. Se samotnou přípravou ve voze to vypadalo zle. Párkrát jsem si zajezdila v motokáře s řazením, ve své formuli jsem ovšem od posledního závodu 2016 v Brně (tedy 7 měsíců) neseděla! Plánovali jsme předsezonní test na Slovakiaringu, příprava Wolfgangova Super Aguri-F1 (přítel Wolfgang Jaksch startuje v BossGP v nejsilnější třídě) se ale protáhla a na Slovensko se nejelo.
Wolfgang Jakš odešel od týmu Inga Gerstela a připravuje svůj F1 pod hlavičkou vlastní stáje F-Xtreme. O tvůj vůz se zde stará rakouský tým Herndlhoefer – jak to?Plánovali jsme, že oba nastoupíme za vlastní stáj F-Xtreme, příprava Super Aguri je ovšem tak složitá, že všechny naše techniky (vesměs dřívější personál Sauberu-F1) naplno zaměstnala. Na mou GP2 by jim nezbýval čas.
Připadala sis tedy ve své Dallaře-Mecachrome cizí?Při volném testu ve čtvrtek tak trochu ano. Technicky se na voze přes zimu – až na nové lakování – nic nezměnilo. Od letoška ovšem máme místo pneumatik Avon nejnovější Pirelli a k tomu byly v autě nezajeté brzdy. Mimo to mi konečně vyrobili novou sedačku a zvětšili vystlání kokpitu kolem hlavy. Připadalo mi to jako zcela jiné auto.
Jak rychle sis na všechny novinky zvykla?Ještě v pátek při volném tréninku jsem měla kvůli sedačce problém s mačkáním plynového pedálu. Provedli jsme ale správné modifikace a se sobotní kvalifikací jsem moc spokojena: Výborně jsem si zvykla na nové pneumatiky a dokázala jsem tu zajet můj nový osobní rekord – což bylo v zásadě hlavním cílem víkendu.
Jakým způsobem analizuješ svou jízdu? Nepracuji s výtisky a diagramy počítače vozu. Na kopcích jsem si zvykla pracovat s videem z on-board kamery. Na ty filmy se pak společně s Berndem Herndlhoeferem díváme a vychytáváme chyby. Hlavně v pomalých zatáčkách ještě ztrácím čas.
Se svým týmovým kolegou tedy vycházíš dobře?Ano Bernd mi moc pomáhá. Sám jede v BossGP na Arrowsu-F1 a moc si jeho podpory vážím. Ještě před několika lety patřil mezi velké rakouské dorostenecké naděje a vyhrával v německé Formuli 3. Jezdecky má jasně na to, aby vyhrával i v BossGP.
Jaké jsou Tvé sportovní cíle pro 2017?Svého hlavního cíle jsem tu již dosáhla předminulou sezonu. Pamatuji ještě, že se první den tréninků s tou nalíčenou holkou nikdo nechtěl bavit. Vůbec si mě nevšímali a nebrali mne vážně. Když pak viděli mé časy, tak si přišli popovídat... Teď už mě tu všichni uznávají jako plnohodnotného soupeře a já se snažím těm rychlým raketám F1 nestát v cestě. Minulý rok jsem dojela vlastně jen v Hockenheimu a v Brně, mým velkým cílem tedy letos bude, co nejčastěji dojet do cíle a při tom zlepšovat osobní výkony z minulých let. Mluvit o nějakých konkrétních umístěních by bylo nerealistické už z důvodů techniky: Viděl jsi, jak se tu Ledermair ve voze GP2 tlačil na Gerstla v F1? Tohle je volná formule a některé GP2 jsou dost „vylepšené“ komponenty z F1, zatímco já jedu opravdu se základním materiálem.
Jak jsi spokojena s prvním víkendem?S časem v kvalifikaci jsem naprosto spokojena. Každý, kdo se ve sportu vyzná, dobře ví, co to znamená, zajet tady s vozem formule GP2 čas 1:35,880. Ukouznutí v sobotu bylo k naštvání, ve druhé zatáčce to ale opravdu bylo jak na ledě a kolem mne se jich roztočilo více. V neděli jsem dojela, takže jsem spokojena.
Pojedeš kompletní sezonu BossGP a uvidíme Tě i v jiných třídách?Ano, až na Zolder chceme jet všechny závody a především v Brně se chci blýsknout. Na jiném autě startovat nebudu – Wolfgang chce, abych se soustředila na monoposty. Mě takový kalendář vyhovuje, jen bych chtěla více testovat. Je to trochu stressové pilovat některé zásadní věci při oficiálním mítingu. Výsledky by pak byly jistě ještě lepší.
A nakonec otázka, která všechny zajímá: Kdy Tě uvidíme startovat s Formulí 1? Wolfgang mě se svým vozem minulý rok nechal trochu trénovat na Red Bull Ringu a z jezdeckého hlediska by to šlo. V továrně dokonce máme i další Super Aguri, jenže není v pojízdném stavu. V závodech se tedy budu soustředit na vůz GP2 – možná, že bude koncem roku hotov i druhý Super Aguri a budu ho moci testovat s vyhlídkou na 2018...
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).