Elektrické SUV s dojezdem 360 km za méně než 300 tisíc Kč: Dali byste mu šanci?

BYD Yuan EV360 | foto: 汽车之家

Elektrická auta se zatím ve většině světa nedostala do mainstreamu kvůli kombinaci vysoké ceny a nízkého dojezdu. V Číně je však situace poněkud jiná a zájemci si mohou vybrat z rozsáhlé nabídky dostupných elektroaut, která často překvapí i technikou.

Z Číny většinou slyšíme o nových startupech, nabízejících technologiemi a displeji nabité vozy s futuristickým designem a úchvatnými údaji. Na tamním trhu se však už dnes dají koupit elektrická auta všech kategorií, která nabízí použitelný dojezd a zároveň dostatečně nízkou cenu, aby se daly nazvat lidovými elektromobily.

BYD Yuan EV360 | foto: 汽车之家

Příkladem úspěšného vozu je BYD Yuan EV360. Toto malé SUV, velikostí srovnatelné například s Fordem EcoSport, se v elektrické verzi nabízí od léta 2018 a na domácím trhu jde o jedno z nejúspěšnějších elektrických vozidel, s prodeji kolem 5 tisíc kusů měsíčně. 

Dříve notorická kopírka BYD z jihočínského Shenzhenu se na svých nových vozech naučila používat originálnější design a i když Yuan stále dost připomíná právě Ford EcoSport, o kopii nejde. Ostré linky karosérie a v Číně populární plovoucí C sloupek, spolu s novou maskou nazvanou Dragon face a navrženou bývalým designérem Audi Wolfgangem Eggerem, vozu dodávají moderní vzhled. Zajímavým prvkem je náhradní kolo připevněné na pátých dveřích po vzoru teréňáků, které u moderního malého SUV působí poněkud nepatřičně, ale stylově. V interiéru se více projevuje nízká cena vozu, i tak ale působí moderně a vzhledově odkazuje na design exteriéru. Samozřejmostí je displej infotainmentu už v základu. 

BYD Yuan EV360 | foto: 汽车之家

Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 70 kW a 180 Nm, nejvyšší verze pak disponuje dvěma motory o celkovém výkonu 160 kW a 310 Nm. Ani jedna nebude stačit na honičky s Teslou, dynamiku však díky okamžité dostupnosti maximálního točivého momentu nabídnou dostatečnou. Nejdůležitějším faktorem je dojezd a ten díky kapalinou chlazené lithiové baterii o kapacitě 42 kWh dosahuje 360 km při konstantní rychlosti 60 km/h a více realistickou 305 km pro běžnou jízdu. Rychlonabíjení do 80 % kapacity podle BYD trvá půl hodiny, na běžné nabíječce pak do plna za 7 hodin. V nejbližší době se má do prodeje dostat i verze s větší baterií, která by měla poskytnout dojezd až 500 km.

Za základní verzi vozu Číňané zaplatí pouhých 80 tisíc CNY, neboli 267 tisíc Kč. I nejvyšší verze se dvěma motory vyjde na stále velmi slušných 334 tisíc Kč a to navíc s výbavou zahrnující vše, co by jste v moderním SUV očekávali. Tyto ceny už zahrnují vládní dotace, které Čína poskytuje přímo výrobcům. BYD na vůz standardně poskytuje záruku na šest let, nebo 150 tisíc kilometrů. 

BJEV EX360 | foto: 汽车之家

Ve stejně cenové kategorii však BYD Yuan EV360 musí bojovat s dalšími podobnými vozidly, například malým elektrickým SUV pekingského výrobce BAIC. Jeho model BJEV EX360 stejně jako BYD vychází z dřívějšího spalovacího vozu, konkrétně Senova X25 a na trhu je už třetím rokem, specifikace má však na svojí cenu také více než přijatelné. Design BJEV EX360 je konzervativnější, nabízí však stylový interiér s nezbytným displejem infotainmentu a výdechy klimatizace ve tvaru loga BAIC.

Pohon obstarává 80 kW a 230 Nm elektrický motor, pohánějící přední nápravu, který postačuje pro maximální rychlost 125 km/h. Lithiová baterie o kapacitě 48 kWh postačuje pro dojezd 360 km při rychlosti 60 km/h a 318 km v realističtějším stylu. Cena začíná stejně jako u BYD na 267 tisíc Kč, za nejvyšší verzi s veškerou výbavou, která ale disponuje stejným výkonem jako základ, dáte 330 tisíc Kč.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy